dízel

Bármilyen hihetetlen, CO2 szempontból inkább a dízel!

2020.03.12.

Az utóbbi években a nem igazán hozzáértő sajtó jelentős része nekiesett a dízelmotorral szerelt autóknak. Nehéz olyan környezetvédelemről szóló cikket találni, amelyben nem szerepel a “dízel” és a “szén-dioxid” kifejezéspáros, leginkább egyenesen arányos összefüggést állítva a kettő közé. Több dízel – több szén-dioxid, ez az alapelv, de tényleg így van? Röviden: nem. Nézzük hosszabban.

Példánk a legújabb Volkswagen Golf lesz, több okból. Egyrészt ehhez a modellhez elérhetőek a németek jól ismert, turbós benzines “TSI” motorjai, a manapság óriási hype-ot okozó Mild-Hibrid (eTSI) erőforrások, valamint a szintén közismert “TDI” turbó-dízel motorok. Másrészt szintén fontos indok, hogy tekintettel a néhány évvel ezelőtt történtekre, ha valamelyik gyártó számaiban most, 2020 elején megbízhatunk, az a Volkswagen.

Sajnos még a modell bevezetésének elején járunk, Magyarországon például még nyoma sincs a nyolcadik generációnak, de a németországi adatok mindenképpen jó kiindulási alapot biztosítanak, még a rendelkezésre álló részleges árlistával is.

Kezdjük a jól ismert “TSI” motorokkal és fontos hozzátenni, hogy ez esetben már az aktív cilinder technológiával (ACT) felszerelt erőforrásról van szó. Utóbbi azt jelenti, hogy az autó adott esetben kikapcsol egy hengert, így jobb fogyasztást és alacsonyabb károsanyag-kibocsátást biztosít. Jelenleg csak a 130 lóerős, 1498 köbcentis verzió érhető el, ami 200 Newtonméter nyomatékot biztosít a sofőr rendelkezésére 1.400 és 4.000-es fordulat között. A motor szén-dioxid kibocsátása felszereltségtől függően, manuális váltóval 108-110 gramm kilométerenként.

Hogy néznek ki ezek az adatok az utóbbi év egyik sztárjával, a mild-hibrid technológiával, 20 lóerővel erősebb verzióban? Az egyelőre csak a Volkswagen féle 7 sebességes duplakuplungos váltóval elérhető 1.5 eTSI motor szintén rendelkezik ACT rendszerrel, 250 Nm nyomatékot tud az 1.500 és 3.000 közötti fordulatszám-tartományban. Ami a szén-dioxid kibocsátást illeti, 106 és 108 grammra mérték kilométerenként, ahogy a többi motor esetében is, az Euro 6D-Temp szabvány alapján.

És végül a dízel, a híres 2.0 TDI. SCR katalizátorral, szintén a jól ismert “DSG” váltóval és a mild-hibrid motorhoz hasonlóan 150 lóerővel. Nyomatéka 360 Nm 1.600 és 2750-es fordulat között, a szén-dioxid kibocsátása pedig a legnagyobb kerékkel és minden, a szén-dioxid kibocsátást növelő felszereltséggel sem lehet több 99 grammnál kilométerenként.

Tehát turbó-benzin motor aktív hengerlekapcsolással, manuális váltóval és 130 lóerővel: 108 gramm. Ugyanez a motor 20 extra lóerővel, mild-hibrid technológiával és duplakuplungos automata váltóval: 106 gramm. Dízel szintén 150 lóerővel és automata váltóval: 97 gramm.

A fent ismertetett adatok bárki számára elérhetőek néhány kattintással, mégis, a környezetvédelem nevében a dízelmotoros autók végét kívánja a közvélemény jelentős része. Néhány grammmal kevesebb szén-dioxid kibocsátás miatt piedesztálra emeljük a mild-hibrideket, míg az azoknál 10 grammal jobban teljesítő dízel erőforrások betiltását követeljük. Minden, csak nem logikus.

A mai, modern dízelmotorok minden szempontból megfelelnek a ma elvárható standardoknak, sőt, a fent ismertetett dízelmotor a következő évtized elvásárait is teljesíti. Ne keverjük ezeket egy 40 éves teherautó EURO 2-es dízelmotorjával.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.14
A világ egyik legjelentősebb autóipari beszállítója, a hazánkban is termelő ZF, a digitális....
2025.01.14
A BMW Group 2024-ben is növekedési pályán maradt, 13,5 százalékos abszolút növekedést elérve,....
2025.01.14
A Volvo Cars új globális értékesítési rekordot állított fel azzal, hogy a vállalat 2024-ben 763 389....
2025.01.14
Egymást érik a karambolok az M0-son. ..
2025.01.14
Még Luca de Meo szerint sem racionális döntés rengeteg pénzt fektetni az A110 EV-be, de szükséges a....
2025.01.13
Juttassuk szóhoz a gyengébb nemhez tartozó oldalkocsis utast.   ..
2025.01.13
Csaknem kilencszáz új munkahelyet teremt a Xinzhi kínai autóipari vállalat mintegy ötvenmilliárd....
2025.01.13
Messze nem csak autógyártással foglalkozik a Toyota. Most éppen városfejlesztésbe kezdtek. ..
2025.01.13
A Rába Jármű Kft. hajtásláncokért felelős fejlesztőmérnöke, Fiausch Ádám, tudományos munkájával egy....
2025.01.13
Szép kilátásokkal kecsegtet a jövő az olasz alapítású márkának, hiszen 2026 végéig eladták az....