Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
Az utóbbi napokban az országban sokfelé hullott ónos eső, és most vasárnapra is figyelmeztetést tett közzé az Országos Meteorológiai Szolgálat: öt megye kivételével bárhol előfordulhat ónos eső. A legtöbb helyen a csapadékmennyiség várhatóan csak néhány tizedmilliméter lesz, de Zala, Somogy, Tolna és Baranya vármegyékben többórás, tartós ónos esőre kell készülni, a csapadék mennyisége meghaladhatja az egy millimétert, sőt, egyes területeken akár az 5 milliméter sem kizárt. A téli közlekedésben az egyik legveszélyesebb csapadékfajta az ónos eső, de pontosan miről is van szó, és hogyan lehet ellene védekezni? Lássuk!
Az ónos eső kialakulása és elnevezése
A fölöttünk lévő levegő hőmérséklete nem egyforma, télen gyakori, hogy a felső és alsó légréteg közé egy magasabb hőmérsékletű légréteg szorul. Ebben a középső, melegebb légrétegben a hóként hulló csapadék megolvad, vagyis eső lesz lesz belőle. Ahogy halad lejjebb, az alsó, fagyos rétegben a hőmérséklete nulla Celsius-fok alá süllyed, túlhűl. Nem fagy meg, mert ahhoz, hogy a víz szilárd halmazállapotú legyen, nem elég a fagypont alatti hőmérséklet, valamilyen felületre, szennyeződésre van szükség, hogy a kristályok kialakuljanak. Az ónos eső akkor válik szilárddá, amikor földet ér, pillanatok alatt, robbanásszerűen megfagy. Néha olyan gyorsan történik mindez, hogy el sem tud simulni a földön, és minden csepp helyén kis dombocska keletkezik.
Ónos jégpáncél a fákon
Bár a neve megtévesztő, az ónos eső – sőt, néha ólmosnak is nevezik – nem tartalmaz semmilyen fémet. Az elnevezés abból alakult ki, hogy amikor ez a csapadék lehullik, páncélként von be mindent, a fák ágait, a leveleket, az autókat, az úttestet. Az egész úgy néz ki, mintha ónnal futtatnák be a tárgyakat, amelyek elnehezülnek és fémesen csillogó bevonatot kapnak. Régebben az ólom és az ón szavaink ugyanazt jelentették a hétköznapi nyelvhasználatban; ha meg akartak nevezni egy ezüst színű, többé-kevésbé nehéz fémet, akkor felváltva használták az ón és az ólom szavakat.
Közlekedés ónos esőben
Amikor ónos eső hullik, nemcsak autóval, hanem biciklivel, rollerrel és gyalog is balesetveszélyes a közlekedés, hiszen az utak mellett a járdák is korcsolyapályává változnak. A legjobb, amit ilyenkor tehetünk, ha nem indulunk el, és elhalasztjuk az utazást.
Ha mindenképpen el kell indulnunk, válasszuk a nagyobb biztonságot nyújtó tömegközlekedési eszközöket, főleg a kötöttpályás járműveket, vonatot, villamost, a fővárosban a metrót. Autóval haladva jelentősen csökkentsük a sebességet, vezessünk óvatosan, tartsunk nagyobb követési távolságot. Kerüljük a hirtelen kormánymozdulatokat és gyors, erőteljes gázadást.
Ónos esőben ne induljunk útnak
A fékezéstől könnyen megcsúszhat és irányíthatatlanná válhat az autó, inkább a motorfék használatával lassítsunk. Soha ne előzzük meg a hóeltakarító járműveket! Nemcsak a KRESZ előírásai miatt, hanem azért is, mert biztos lehetsz benne, hogy a munkagépek mögött tisztább lesz a burkolat, mint előtte. Amennyiben gyalog indulunk útnak, egy régi frottírzokni sokat segíthet: ha kifordítva felhúzzuk a cipőnkre, az apró bolyhok segítik a tapadást a jeges felületen.
Az ónos eső a természetben és a környezetünkben is hatalmas pusztítást okozhat. A fákat beborító jégpáncél súlya alatt vastag ágak törhetnek le, és akár gyökerestül is kifordulhatnak fák a földből, valamint villanyvezetékek szakadhatnak le.
További téli csapadékfajták
Az ónos eső mellett a szilárd halmazállapotú csapadékok több fajtája is előfordulhat télen.
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!