vasút
Tehervontató GYSEV-színekben. Jöhetnek a németek?
Figyelemfelkeltő cikket közölt pénteken a Der Standard német napilap internetes kiadása. A magyar GYSEV Cargóval erősít az ÖBB elleni harcban a Deutsche Bahn (DB) kargócége, a Schenker – fogalmazott a német lap cikke. A német vasút terjeszkedni kíván a vasúti teherszállítás tekintetében Ausztriában és Magyarországon. Partnernek ehhez a GYSEV-et választotta, amely korábban létrehozta saját árufuvarozási leányvállalatát, a GYSEV Cargo-t. A két cég közös vállalkozás keretében kíván vasúti áruszállítást folytatni a Fekete-tengertől Passau-ig. A német vasút leányvállalata, a DB Schenker 51 százalékos részesedést szerez a közös vállalatban. A DB-tól az eszközök jönnek, mint a mozdony, a kocsik, míg GYSEV Cargo az alacsonyabb költségű magyar munkaerőt adja. Holnap a GYSEV összehívja a felügyelő bizottságot – értesült a Der Standard –, és a tervek szerint március 13-án a közgyűlésen döntenek a 49 százalékos részesedésről. Mint köztudott, a GYSEV magyar–osztrák tulajdonban van, Ausztria kisebbségi, 28 százalékos részesedést birtokol. Lapunk kérdésére a GYSEV Cargo megerősítette, valóban folytat tárgyalásokat egy új cég megalapításáról a DB Schenker Rail Ag-vel. Ennek célja, hogy a GYSEV Cargo Zrt. erősítse pozícióit az árufuvarozási piacokon. A megbeszélések jelenlegi szakaszában ugyanakkor konkrétumokról egyelőre nem tudtak beszámolni.
Lapunk értesülései szerint nem volna meglepő, ha az osztrák közlekedési kormányzat és az ÖBB vezetése barátságtalan gesztusként értékelné a DB és a GYSEV Cargo közös céget, hiszen az utóbbi években kifejezetten jól alakult az oszták–magyar vasúti együttműködés. Az ÖBB a MÁV Cargo megvásárlása után, majd a gazdasági válság beköszöntével komoly veszteségeket volt kénytelen elviselni, és ekkor volt feszültség a cég és a magyar kormányzat között. Később a helyzet megnyugodott, mi több, együttműködés alakult ki az osztrák és a magyar vasút közt. Az ÖBB és a MÁV 2011. december 2-án Budapesten írta alá azt a hosszú távú megállapodást, amely azóta a két vasúttársaság stratégiai együttműködését biztosítja. Kérdés, hogy ezeknek az üzleteknek a sorsa hogyan alakul, ha létrejön a német–magyar együttműködés.
Jámbor Gyula
Megjelent a Magyar Nemzet 2015. február 17-i számában.