Formula Student

Az ausztrál, aki nélkül nincs Formula Student

2015.04.20.

A győri Mobilis adott helyet a Formula Student Sympoziumnak, amelyen részt a versenyeket több mint húsz éve ismerő és követő szakértője Pat Clarke, aki Ausztráliában él, a versenyek miatt azonban gyakori vendég Európában és az Egyesült államokban. Őt kérdeztük a versenyekről, magáról és magyar tapasztalatairól.

Önnél jobban a Formula Student világát senki nem ismeri és nála lelkesebb híve sincs. Bevállalja ezeket a minősítéseket?

 Pat Clarke először járt Magyarországon

Abszolút vállalom, még akkor is, ha fellengzősnek tűnhet. Úgy érzem, mindent tudok és ismerek a Formula Student világában, az pedig, hogy szenvedélyesen szeretem, nem kétséges. Hosszú ideig egy autóipari cégnél dolgoztam, rengeteg továbbképzést szerveztem a kollégáknak, most már nyugdíjas vagyok, és eljött az ideje, hogy én is visszaadjak valamit az iparnak, amelytől rengeteget kaptam. Szeretem a fiatalokat, könnyen szót értek velük

Több mint húsz éve együtt él a Formula Student-tel. Hogyan csöppent bele?

A gokartosok világszövetségének technikai alelnöke voltam sokáig. Bevallom, nem tetszett az, hogy gyerekeket csábítottak a világ minden részéből Olaszországba, hogy autóversenyzőket neveljenek belőlük. Aztán amikor huszonévesek lettek, közölték velük, hogy bocs, de nem sikerült. 1994-ben látogattam ki az első Formula Student versenyre, s nyomban megtetszett, hogy itt mérnökképzés zajlik, az oktatás van fókuszban, nem a versenyzés. A fiatalok maguk építik az autókat, s így sokkal könnyebben meg lehet fogni őket. Tetszik az is, hogy amit egy egyetemen egy évig tanul valaki, azt a Formula Student világában három nap alatt elsajátítja.

Mi az alapvető különbség a gokart és a Formula Student között?

Az egyik kizárólag a versenyzésről szól, a másikban pedig az oktatáson van a hangsúly. A gokartok nagyon egyszerű gépek, kevés mérnöki input van az ilyen járművekben.  A Formula Student alkotás, a semmiből kell egy járművet megépíteni, a tanulási folyamat végén pedig még verseny is van.

Mit tart a Formula Studentben a legproblematikusabb részének?

Van probléma, de azt sokszor a csapatok idézik elő azzal, ha motorsport csapatnak hiszik magukat és versenyeznek más nívósabb csapatokkal. Ez sokkal nehezebb, mintha egyetemi hallgatói versenyként értelmezik a Formula Studentot.

Az Egyesült Állomban és Ausztráliában éppúgy rendeznek Formula Studentot, mint Győrben, ahol a gönyűi kikötő ad otthont a versenynek. Vannak különbségek az egyes futamok között?

Mindenütt vannak statikus és dinamikus versenyszámok, ebben hasonlóan az egyes helyszínek. De minden verseny rendelkezik sajátosságokkal. Németországban például az Skid Pad versenyszám nedves pályán történik. Ennek során egy 8-as alakú pályán tesznek meg két-két kört jobbra és balra a pilóták. A versenyszám során az autó futóműve vizsgázik, s a végső sorrend itt is a legjobb köridők alapján alakul ki. Ausztráliában és Oroszországban az úgynevezett Endurance versenyszámban két-két lehetősége van minden csapatnak. Az Endurance a Formula Student leglátványosabb, egyben befejező versenyszáma. Ennek során csapatonként 2-2 pilóta ül be a volán mögé, s egy pilótacserével testvériesen osztoznak a kötelezően levezetendő 22 kilométeren. A lényeg, hogy az alap platform ugyanaz, de mindenki megpróbál egyedi is lenni.

Járt már Magyarországon, mennyi ismeri a magyar futamot?

Először járok önöknél. A magyar Formula Student futamról sok mindent tudok, külföldi versenyeken gyakran beszélgetek magyarokkal. Az Arrabona Racing Team csapat autóját Oroszországban alá is írtam. Annyira tetszett az autójuk, hogy ha egy járművet a versenyekről megvehetnék, ez az autó lenne. Vagyis sok mindent tudok a magyarokról, ezért is örültem, hogy meghívtak a győri szimpóziumra.

Mit tapasztalt nálunk?

Győr lenyűgözött, a gyönyörű barokk épületekkel nem tudtam betelni. Ami viszont bántotta a szememet, hogy a szovjet uralom időszakában szörnyű tömbházakat húztak fel a műemlék épületek környezetében. Tetszett, hogy a magyarok mennyire nyitottak, közvetlenek és kommunikatívak. Nem úgy, mint az amerikaiak, nem várnak vállveregetést, érintést. Nagy meglepetést okozott számomra, hogy mennyire olcsók az éttermek. Egy hallgatóval elmentem vacsorázni, én fizettem, s vártam a nyolcvan eurós számlát, helyette kaptam egy huszonnyolc eurósat. Aztán később elmondták, nem csak az árak olcsók Magyarországon, hanem a fizetések is. Egy ausztrál persze az utóbbit nem, csak az olcsót megkapott finom ételeket élvezi ebből, így feleségemet könnyű lesz meggyőzni, hogy augusztusban térjen vissza velem a Formula Student futamára. De sokszor eszembe jutottak az unokáim is, amikor láttam a Mobilist. Nagyszerű hely, kirángatni sem tudnám őket. talán majd egyszer ők is velem tartanak Győrbe.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Egy 165 járműből álló, 7 millió font (3,27 milliárd Ft) értékű bZ4X-flottát rendelt a WeFlex, amely....
2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....