csiphiány

Autók millióira várnak hiába a vásárlók

2021.08.04.

Várhatóan legalább 7 millió nem készül el idén a csiphiány miatt. Észak-amerikai és európai autógyárak folyamatosan igazítják, azaz csökkentik a termelést az egyre elhúzódó válság hatására.

 

A válság elérte a legnagyobb gyártókat is, a General Motors és a Volkswagen is korlátozásokra kényszerült. Az AutoForecast Solution (AFS) piacelemző szerint ugyanakkor a kínai gyártókat kevésbé érinti a csiphiány. A General Motorsnál legutóbb 13 331 Chevrolet Malibu gyártását (fairfaxi gyár, Kansas City), valamint 11 687 Cevrolet Equinox szabadidő-autó összeszerelését törölték (Ramos Arizpe és San Luis Potosi mexikói gyárakban). Sajtóértesülések szerint a Volkswagen két csehországi gyárában is leállt egyes modellek gyártása. A piacelemző cég előrejelzése szerint a csiphiány miatt eddig 5,8 millió autó gyártása hiúsult meg, ami várhatóan még az idén 7 millióra nő.

 

Bejelentett gyártáscsökkentés (autó)

Becsült gyártáscsökkentés (autó)

Észak-Amerika

1 837 828

2 142 073

Európa

1 738 684

2 198 065

Kína

1 114 461

1 268 330

Ázsia többi része

811 716

1 062 535

Dél-Amerika

210 445

233 808

Közel-Kelet/Afrika

47 776

62 463

Összesen 2021-ben

5 648 000

6 855 000

 

Az elmúlt hetekben sorra jelentették be a gyártáscsökkentést az autóipar legnagyobb szereplők. Alkatrészhiány miatt korlátozni kényszerült termelését júliusban a legnagyobb cseh autógyár, a Skoda Auto. Ezt Martina Gillichová, a Skoda szóvivője Mladá Boleslavban jelentette be. Gillichová megerősítette, hogy az alkatrészek közül elsősorban a csipek hiányoznak, ezért hetente mintegy ötezer Skoda személygépkocsit nem tudnak befejezni. Szerinte a csiphiány minden modellt érint. “Azzal számolunk, hogy a következő egy-két héten olyan akut lesz a csiphiány, hogy már nem tudjuk tartani a termelést” – jelentette ki Gillichová július elején. “Mladá Boleslavban és Vrchlabíban korlátozzuk a termelést, de Kvasinyban teljesen leállítjuk” – tette hozzá a szóvivő.

Michael Oeljeklaus termelési igazgató az iHned gazdasági hírportálnak elmondta, hogy a hiányzó alkatrészek, elsősorban csipek miatt jelenleg már eddig is mintegy 30-40 ezer be nem fejezett autót tart raktáron a vállalat. A kocsik többsége a Mladá Boleslavhoz közeli Hradec Králové város repülőterén parkol. A Skoda hetente mintegy 21 ezer személygépkocsit gyárt Csehországban. Az igazgató úgy látja, hogy a csiphiány várhatóan az év végéig eltart.

A magyar autógyártás is érintett

Júniusban az Audi Hungariában is állt legalább egy hétig a termelés. A Telex megkeresésére a vállalat kommunikációs osztálya megerősítette, hogy a félvezetőket tartalmazó alkatrészek hiánya miatt a 25. héten a vállalat járműgyárának legtöbb gyáregysége nem fog termelni. Az alkatrészhiány okozta termelésleállás miatt a dolgozók a „gördülő munkaidőkeret terhére” mentesültek a munkavégzés alól. Az Audi Hungaria Zrt. a magyarországi dolgozókat arról tájékoztatta, hogy az alkatrészhiány azért állt elő, mivel Malajziában a koronavírus-járvány miatt teljes lezárást rendeltek el. Amíg ezt nem sikerül orvosolni, a Volkswagen-csoport legtöbb termelő telephelyét érinti a probléma.

A beszállítói nehézségek okozta alkatrészhiány miatt júliusban három hétre ismét leállt a termelés a kecskeméti Mercedes-gyárban. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tájékoztatása szerint, a kecskeméti gyár az aktuális helyzethez a termelés rugalmas módosításával alkalmazkodik. A 30., 31. és a 32. hetet érintő (amely augusztus 15-éig tart) termelési szünet idejét karbantartási tevékenységekre, illetve az új modell sorozatgyártásának előkészületeire használják fel.

A félvezető áramköröket gyártó Intel még április 22-én jelezte, hogy nem látja a végét a nemzetközi piacon az elektronikai alkatrészek kínálatában bekövetkezett hiánynak. Emiatt a kecskeméti Mercedes-gyárban idén januárban, majd áprilisban már volt egy-egy termelés-leállás, a globális csiphiány miatt pedig június közepén ismét rövidített munkaidőt vezetett be a rastatti és brémiai Mercedes-Benz üzemekben a Daimler. A kecskeméti gyár több mint 4400 munkatársat foglalkoztat. A koronavírus-járvány miatt 2020. március 20-tól április 28-ig állt a munka a gyárban. Később, augusztusban az ünnepi hétvégéhez kötve, majd a téli szabadságolási időszakban is tartottak egy-egy termelési szünetet.    

A válság a Magyar Suzukit sem kerülte el, Bonnár-Csonka Zsuzsanna kommunikációs vezető korábban az Új Szónak azt nyilatkozta: "Július 9. és 16. között a Magyar Suzuki esztergomi gyára félvezető hiány miatt csökkentett kapacitással, egy műszakban fog termelni. Az érintett munkatársaknak pihenőnapokat biztosítunk, melyeket transzfernapok segítségével a munkaidőkereten belül később pótolunk. Az egy műszak oka tehát a csiphiány”. Bonnár-Csonka Zsuzsanna korábban közölte, hogy az évek óta megszokott nyári karbantartás miatt augusztusban a Suzukiban kéthetes leállás lesz, mégpedig augusztus 9. és 22. közt szünetel a termelés.

Közben tarolnak a csipgyártók

Nőtt a félvezetők globális eladásából származó bevétel májusban havi és éves szinten egyaránt a világ vezető nemzetközi gyártóit tömörítő szövetség, a SIA szerint. A szervezet honlapjára felkerült adatok azt mutatják, hogy májusban 43,61 milliárd dollár értékben értékesítettek félvezetőket a világon, ami 4,1 százalékkal felülmúlta az áprilisi 41,88 milliárd dollárt. A tavaly májusi 34,55 milliárd dollárhoz képest a növekedés 26,2 százalék. A SIA rámutatott arra, hogy májusban folytatódott a félvezetők iránti globális keresletnövekedés, az eladások valamennyi fontos piacon bővültek havi és éves szinten.     Áprilishoz képest Észak- és Dél-Amerikában 5,9 százalékkal, Európában 1,1 százalékkal, Japánban 3,1 százalékkal, Kínában 5,4 százalékkal, az ázsiai és csendes-óceáni térségben (Kína és Japán nélkül) 2,6 százalékkal nőtt az eladásból származó bevétel májusban.    Tavaly májushoz viszonyítva Európában 31,2 százalékkal, Japánban 20,4 százalékkal, Észak- és Dél-Amerikában 20,9 százalékkal, Kínában 26,1 százalékkal, az ázsiai és csendes-óceáni térségben (Kínát és Japánt leszámítva) pedig 30,9 százalékkal nőtt a bevétel.

A SIA adatai szerint tavaly 439 milliárd dollár értékben értékesítettek csipeket világszerte, ami 6,5 százalékkal meghaladta az előző évit. A szervezet a csipeladások további növekedésére számít az idén.    A SIA az amerikai félvezetőgyártó ágazat 98 százalékát és a világ nem amerikai csipgyártóinak kétharmadát tömöríti.

Összeállította: Biró Csongor

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....