autósport

Ausztrál Nagydíj - Új és gyorsabb autók, üres trón, négy főszereplő

2017.03.24.

- A megváltozott szabályok miatt a valaha volt leggyorsabb autókat láthatják majd versenyezni a nézők a Forma-1-es világbajnokság hétvégén rajtoló szezonjában, amelynek során jó eséllyel két csapat négy pilótája harcol a végső győzelemért.

Az idény vasárnap - a hagyományoknak megfelelően - Melbourne-ben, az Ausztrál Nagydíjjal kezdődik, s az első versenyhétvégét megelőző tesztekből a szakértők többsége arra a következtetésre jutott, hogy a futamgyőzelmekért elsősorban a Ferrari és a konstruktőrök között címvédő, sorozatban három vb-címet nyert Mercedes versenyzői lesznek nagy harcban. A német Nico Rosberg, aki pályafutása első vb-címét nyerte tavaly, néhány nappal a diadal után elköszönt a Mercedestől és a Forma-1-től is, így tehát címvédésre biztosan nem kerül sor az idén.


A szakértők és a fogadóirodák többsége a három világbajnoki címéből kettőt (2014, 2015) a Mercedesszel megszerző brit Lewis Hamilton végső sikerét tartja most a legvalószínűbbnek, míg a Rosberg helyére szerződtetett finn Valtteri Bottasra inkább másodhegedűsként tekintenek. A Ferrarinál megmaradt a négyszeres vb-győztes német Sebastian Vettel és a finn Kimi Räikkönen párosa, aki az olasz istálló legutóbbi világbajnoki diadalát aratta 2007-ben. Kettejük közül a trófeáért nagyobb valószínűséggel Vettel harcol majd, a mezőny korelnöke, a 37 éves Räikkönen szerződése az év végén lejár, s elképzelhető, hogy távozik is a száguldó cirkuszból. Az idén életbe lépett szabálymódosítások kulcspontja a gumik szélessége.

Az abroncsokat változatlanul a Pirelli szállítja az F1-be, de mind az első, mind pedig a hátsó gumik 25 százalékkal szélesebbek lettek, ezzel jelentősen megnövelték a versenyautók mechanikai tapadását, mindez pedig jelentős aerodinamikai változtatásokat eredményezett. Az autók kasztniját, első és hátsó szárnyát egyaránt szélesebbre kellett tervezniük a mérnököknek, a nézők számára pedig a motorborításon elhelyezkedő, cápauszonyhoz hasonlító elem lehet a leginkább szembetűnő módosítás. Mivel az autók összességében nagyobbak lettek, ezért a súlyhatárt is felemelték, 702-ről 722 kilogrammra. A futamonként elhasználható üzemanyag mennyiségét öt százalékkal, 100 kilogrammról 105 kilogrammra növelték.


A tavalyi előírástól eltérően az idén minden pilóta öt helyett csak négy motort használhat fel, ezért felértékelődik az erőforrások megbízhatósága. A csapatok és a pilóták szerint is körönként nagyjából 5-7 másodperccel gyorsabbak lesznek a 2017-es autók, mint a tavalyiak, a Pirelli pedig strapabíróbb gumikat tervezett, így nagy a valószínűsége annak, hogy az idei versenyeken kevesebb lesz a boxkiállás. - Fizikailag megterhelőbb ezeket az autókat vezetni, a kanyarokban például sokkal gyorsabbak vagyunk, mint korábban - mondta Hamilton az előszezoni tesztek után. - "Meglehetősen nagy erők hatnak a testünkre és a nyakunkra vezetés közben, eddig ehhez hasonlót soha nem éreztem."

Vettel hasonlóan vélekedett, mint brit riválisa, ugyanakkor azt mondta, a pilóták szempontjából sokkal jobbak az idei autók: "Minden szempontból élvezetesebb a versenyzés, a fékezés, a kanyarodás is jobb, és jelentősen nagyobb a tapadás. Egyelőre jól működnek a változtatások." Az esélyeket illetően a Mercedes és a Ferrari mögött a Red Bull lehet a harmadik jelentős erő, a középmezőnyt pedig valószínűleg a Williams és a Force India vezeti majd. A Renault, a Toro Rosso és a Haas az értékes pontokért harcolhat a futamokon, míg a Saubernél és a McLarennél a tesztek alapján jelentős előrelépés nem várható. Mivel a Manor az év elején csődbe ment, az idén 10 csapat 20 autója lesz csak a rajtrácson.


Nem csupán a szabályváltozások jelentenek újdonságot az idei évtől, januárban ugyanis a Liberty Media cég megvásárolta a Forma-1 többségi tulajdonrészét a 86 esztendős brit Bernie Ecclestone-tól. A sorozat első embere immár Chase Carey, aki új szemléletet próbál bevezetni a sorozatban. Célja, hogy újra a pilóták kerüljenek a középpontba, s ne a mérnökök, akik szerinte túlnőttek a versenyzőkön az elmúlt időszakban. Carey jelezte azt is, hogy minden futamot olyan többdimenziós sporteseménnyé bővítene ki, amely hasonló a tengerentúli amerikaifutball-bajnokság (NFL) nagydöntőjéhez, a Super Bowlhoz.

Az új vezetésben fontos szerepet kapott Ross Brawn, a Honda, a Brawn és a Mercedes istálló korábbi csapatvezetőjének, aki a sorozat sportigazgatója lett. A tavalyi, rekordot jelentő 21 verseny helyett az idén csak 20-ra kerül sor, a Magyar Nagydíjat július 30-án rendezik, s augusztus 1-jén és másodikán hivatalos tesztet rendeznek a csapatoknak a Hungaroringen. A szezon november 26-án, Abu-Dzabiban zárul. Az idénynyitó Ausztrál Nagydíj időmérő edzését szombaton - magyar idő szerint - 7 órakor, a futamot pedig vasárnap 8 órakor rendezik. Az M4 Sport élőben közvetíti a hétvége eseményeit.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.30
Talán a nyugati autógyártóknak is érdemes ellesni egy-két olyan ötletet a kínai konkurensektől,....
2025.01.29
Matrózruhás sofőrök vezették a valaha készült legritkább és legfurcsább buszt, melynek egyetlen....
2025.01.29
Több mint 2,3 millióan utaztak 2024-ben a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) járatain, ami 178 ezerrel....
2025.01.29
Ötéves csúcsot értek el az autóeladások Oroszországban tavaly, két évvel az után, hogy az ottani....
2025.01.29
A 2020-ban a Škoda első, a Volkswagen-csoport moduláris villamosítási eszközkészletén (MEB) alapuló....
2025.01.29
Az idén megújult Volkswagen Tiguan továbbra is az egyik legjobb ajánlat a kompakt szabadidő-autók....
2025.01.29
Morenth Péter 2021 novembere óta tölti be a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) elnöki tisztségét,....
2025.01.29
Az új Peugeot E- 3008 modellre bevezetése óta több mint százezer megrendelés érkezett be, és ez....
2025.01.29
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) adatai szerint az idei évre 1,4 millió darab....
2025.01.29
Minden idők legnagyobb forgalmát érte el a Volvo – jelentette be a svéd prémiummárka magyarországi....