alkatrész gyártás
Az amerikai autógyártó kifejlesztett egy eljárást bio-kompozitok előállítására természetes nyersanyagokból, például a spanyol Andalúzia tartomány olajfaligeteinek növényi származékaiból.
A Ford új „zöld” alkatrészei hozzávetőleg 40%-ban olajfa rostokat és mintegy 60%-ban újrahasznosított propilént tartalmaznak. Az ezen a technológián alapuló termelés csökkenti a légkörbe jutó káros anyagok kibocsátását. Eddig csak korlátozott számú autóalkatrész készült olívából, és egyelőre valamennyi prototípusnak számít.
A kezdeményezést a COMPOlive projekt részeként lebonyolított kísérlet ihlette, amelynek célja az olajbogyó-termesztés környezetbarát, illetve fenntartható módozatainak kidolgozása, valamint az újrahasznosítás és a körforgásos gazdálkodás támogatása.
A Ford európai központjában, a németországi Kölnben dolgozó mérnökök szimulációs technológiával tesztelték az olajfa-hulladékból előállított autóalkatrészek használhatóságát és tartósságát. A tesztelési szakaszban a mérnökök olyan autóalkatrészeket tudtak gyártani, amelyek egyszerre voltak robusztusak és tartósak. A folyamat során a bio-huladékot hevítéssel cseppfolyósították, majd az így kapott anyagot injektor segítségével a kiválasztott autóalkatrészek öntőformáiba fecskendezték.
A Ford kifejezte meggyőződését, hogy az olajfa-hulladék felhasználása autóalkatrészek előállítására csökkentheti a felhasznált műanyag mennyiségét, és hozzájárulhat a helyi levegő tisztábbá tételéhez azáltal, hogy elkerüli az égetést a hulladékok ártalmatlanításának eszközeként.
A Ford már 2001-ben kezdett foglalkozni a bio-származékú anyagok gyártásban történő felhasználásával. Néhány évvel később a kezdeti fejlesztéseket a Model U koncepción mutatták be. Ez a crossover szinte teljes egészében természetes alapanyagokból (szójabab, kukoricaszem, napraforgóolaj, gyanta) készült, és hidrogén hajtóanyaggal működött.
2019-ben a Ford - a McDonald's-szal együttműködve - olyan projektet dolgozott ki, amelynek segítségével a pörkölés során nyert kávébabhéjból polimer kompozitokat állítottak elő. Az autógyártó érdeklődése most az olajfák felé fordult. A betakarítás során nagyon sok levél és gally hullik le róluk, amit általában elégetnek, ami szennyezi a levegő, káros a földi légkörre.
A Ford szakemberei ezért azt javasolták, hogy levelekből és ágakból készítsenek olyan alkatrészeket, melyeket az autó belső terének kialakításánál használhatnak fel. Ilyenek például a csomagtartó egyes elemei vagy a lábtartók. Az olívából készült elemekkel egyelőre nem találkozhatunk a sorozatgyártású autókban – egyelőre valamennyi prototípusnak számít.
A Ford jelenleg tanulmányozza az olajfa-hulladékból készült autóalkatrészek tömeggyártását elektromos járművei számára.
videó: