James Bond

Amikor pénzért sem adott Bondnak autót az Aston Martin

2021.10.08.

Kanosszát járt a legújabb 007-es epizód: megsérült a Bond főhős, csúszott a forgatás és a premier is.

Volt idő megérnie a Nincs idő meghalni 007-es epizódbnak, mert nem a tervezett 2020 november 12-én, hanem csak idén ősszel sikerült a nagyközönség elé vinni. Közben sok mozi végleg bezárt, márpedig ezek nélkül nincs premier, ezzel negyedszer módosult a Daniel Craig főszereplésével utoljára forgatott és immár 25-ik James Bond-film bemutatásának időpontja.

Bond autók      Forrás: JLR

Craig is megsérült

A csúszások már a forgatásokon is elkezdődtek, először a főgonoszt alakító Rami Malek maradt távol egyéb elfoglaltsága miatt, majd a titkosügynök Daniel Craig sérült meg, aztán mire a vágásokkal is elkészültek, beütött a világjárvány.

Filmforgatásnál semmit sem bíznak a véletlenre, különösen a látványos autós üldözések miatt. Nincs ez másképpen a huszonötödik James Bond film esetében sem, melyhez több Aston Martint készítettek fel.

Driffteléshez megteszi a replika is        Forrás: Sony Pictures

Nem mindig törnek eredetit

A flottában szerepel több DB5-ös replika, mert ugye kár lenne eredetieket összetörni, már csak azért is, mert drágák és nehezen pótolhatók. Valamivel könnyebben megszerezhetők a Vantage V8-asok. Igazi hipersportkocsi is feltűnik a filmben: az ezer lóerősnél nagyobb rendszerteljesítményű Valhalla hibridben a turbós V6-os benzines mellett villanymotor is dolgozik.

Az első Bond autó, a Sunbeam Alpine          Forrás: LSBT

Kevésbé nemes típus

A 007-es ügynök immár fél évszázada hajtja, töri a patinás brit márka modelljeit, a történet azonban nehezen indult, mert az első filmhez még pénzért sem adott autót az Aston Martin.

Az 1962-es Dr. No című moziban egy jóval szolidabb és kevéssé nemes származású, sőt, majdnem brit népautónak számító Sunbeam Alpine sportkocsi szerepelt. A második epizódban már Bentleyt vezetett Sean Conerry, aki csak az 1964-ben bemutatott Goldfingerben ülhetett ezüst színű Aston Martinba.

Többszintes üldözés   Forrás: Sony Pictures

Termékelhelyezés

Akkoriban már nem volt újdonság a DB4-es sportkocsi, melyet akkor már hat éve gyártották, így szerepvállalása nem üzleti megfontolásból történt, mert még nem működött a napjaink produkcióinál nélkülözhetetlen szponzorált termékelhelyezés.

Ma már az Aston Martin sem hagyhatja ki a fizetett reklámot, mely létkérdés a márka szempontjából. Nem csak a legújabb modellek piacra vezetésekor használják ki a filmből adódó népszerűséget, olykor régi darabokat is feltámasztanak.

Klasszikusok       Forrás: Sony Pictures

Jó üzlet a replika

Tavaly például az 1958-as évjáratú DB5-ösből építettek 28 darabot: mindegyiket 3,7 literes és 240 lóerős teljesítményű benzinmotor hajt, de nem csak ettől érdekes a replika: van benne forgó rendszámtábla, korhű navigáció, kagylós telefon, ködgép és gumivágó, mindössze működő gépfegyvert nem kapott. Mindezt több mint egymilliárd forintnyi fontért, ami nem jelentett akadályt az értékesítésben, mert a limitált széria minden darabja elővételben elkelt.

Mobil rendszám                   Forrás: LSBT

Egykor technikai csodák voltak

A Bond filmek különlegessége volt a víz alatt is úszó Lotus, a katapultáló üléses, vagy éppen láthatatlan karosszériás Aston Martin. Kevésbé volt attraktív a kommunikátorral távirányítható BMW limuzin ügynökautó, mely az 1997-ben bemutatott Holnap markában szerepelt.

Több filmforgatáson vezethetett szigorúan titkolt premiermodellt James Bond: az 1995-ös Aranyszemben debütált az USA-ban gyártott BMW Z3-as, 1999-ben pedig a Z8-as sportkocsi.

A 2006-os Casino Royale-ban csak néhány másodperces epizódszerepet kapott a Ford Mondeo.

Kaszkadőr és Land Rover a tűzvonalban      Forrás: JLR

Költségek egykor és ma

Mozgalmasabb és drágább volt az a jelenetsor, amiben hatalmas repülés és több átfordulás után tört totálkárosra a százmillió fontos Aston Martin, melyből négyet készítettek a filmhez: ennyi pénzből forgatták 1962-ben az első James Bond filmet, a Dr. No-t. Igaz, a Casino Royale megérte a pénzét, mert a húsz korábbi 007-es film rekordjait megdöntve a premier utáni ötven nap alatt félmilliárd dollárnyi bevételt hozott a Sony Picturesnek.

A költségek és bevételek mellett az autók teljesítménye is megnőtt: amíg az első brit szuperkémnek nyolcvan lóerős Sunbeam Alpine sportkocsi jutott, napjaink titkos ügynöke ezer lóerős teljesítményűt hajt.

Nagy szerep egy kisautónak és nagy színésznek       Forrás: LSBT

Made in UK

Az autólistán sokáig a britek domináltak, de akadtak kivételek: az 1963-ban bemutatott Oroszországból szeretettel epizódban Bentley volt a főszereplő partnere. Az 1967-es Csak kétszer élsz moziban Toyota 2000-es GT-vel, az 1985-ös Halálvágtában Renault-val, az 1983-as Polipban Mercedesszel száguldott Őfelsége titkosügynöke. Az Aranyszem, a Holnap markában és a Világ nem elég című részekben már BMW autók és motorok uralták a terepet. A

Cobra technikát takar a BMW ruha                      Forrás: BMW AG

Elavult kütyük

A 007-es járgányok fejlődéstörténetét jellemzik a mellékszereplők és a gonosz oldal járművei is, ezek jóval színesebbek, ahogy a különleges kütyük arzenálja, mely korát meghaladó technikát képviselt a film vetítésekor, de ma már egyáltalán nem különleges a lézerfegyver, a robotautó, és minden típushoz rendelhető műholdas navigáció, tolató kamera, a mobiltelefonról már nem is beszélve.

Korabeli navigáció az 1964-ess Goldfinger epizódban       Forrás: LSBT

Tájkép ábrázolás

A 007-es jelenetek mindig szép tájakon, egzotikus helyszíneken játszódtak, olykor kráterben vagy víz alatt, ehhez igazították az ügynök autóit is, melyek nagyon gyorsak, és olykor tenger alatti közlekedésre is képesek, lásd Roger Moore Lotus Esprit sportkocsija az 1977-es The Spy who loved me epizódban.

Az átalakított modellek rengeteg pénzbe kerültek, de a régebbi mozik költségei messze elmaradnak az újaktól: a legújabb epizódban (Spectre) szereplő Aston Martin árából anno két részt is leforgathattak volna.

Apropó pénz: miközben az első Bond filmhez, az 1962-es Dr No-hoz még fizetés ellenében sem adott autót az Aston Martin, a legutolsókban már keményen fizetett azért, hogy filmre kerüljön és szerepét annyira komolyan vette a cég, hogy a DB10-esből csak tíz készült, és kifejezetten csak a Spectre stábjának.

Lotus Esprit          Forrás: LSBT

Amikor késett a 007 modell

Ami biztos, hogy őfelsége szolgálatában többnyire brit autóban száguldott James Bond, ám ha egy német gyártó többet fizetett, zokszó nélkül törölték a stáblistáról az Aston Martint, mely több epizódból is kimaradt.

Napjainkban mindig a megrendelő márka dönti el, hogy melyik autóját szerepeltetni a moziban, mert a termékelhelyezés kemény üzlet. Nem véletlenül került Pierce Brosnen alá mindig a legújabb BMW, amivel gond is akadt, mert olykor nem készült el időre a kiszemelt autó, aminek formáját titkolni kellett a piacra vezetés előtt. Előfordult, hogy a nullszériás darabok sem voltak teljes értékűek, ezért az 1999-es -A világ nem elég - epizódban szereplő Z8-as Roadster alatt egy széria AC Cobra lapult.

Csak a Bond filmhez kreált Toyota 2000

Vágott kupé

A film készítői többnyire a brit márkák felé nyitottak és inkább zárt kocsikat választottak: csak hét volt ponyvatetős, ezek közül az egyik ráadásul úgy született, hogy a Toyota 2000 Coupéba nem fért be a magas Sean Conerry, ezért levágták a fehér színű és ritka modell tetejét. (1965, You only live twice.)

Népautó alig jutott főszerephez, ahogy francia is csak egyszer: az 1985-ös A view to a kill-ben kék Renault 11-est kapott Roger Moore, néhány jelentben pedig Kacsa is szerepelt, vagyis Citroën 2CV.

Bond és a gonosz oldal is a sportkocsikat, luxusautókat és terepjárókat kedveli, de azért filmre kerültek különlegességek is.

Három filmez amerikai gyártók is kedvet kaptak: a General Motors egy Chevrolet Impalát, az American Motors AMC Hornetet, a Ford Motor Co Lincoln Continentalt szerepeltetett, persze jó pénz fizetettek a termékelhelyezésért, amire egyszer a Mercedes, többször a BMW is rászánta magát.

Megszokott jelenet     Forrás: Sony Pictures

Birodalmi veszteségek

Nagyot változott a világ, a brit autóbirodalom patinás darabjai amerikai, német, kuvaiti, kínai, indiai, vagy orosz tulajdonba kerültek, jónéhány megszűnt. Ma már csak veterántalálkozón vagy filmeken látni Sunbeam, Hillman, Humber, Jensen, Austin, Morris, Riley, Triumph, Rootes, Rover, Vanden Plas és Wolseley márkájú autókat.

Támadó eszköz       Forrás: LSBT

Fleming hőse

A Bond figura kitalálója az 1964-ben elhunyt Ian Fleming a 007-es ügynökhöz hasonlóan nagy nőcsábász volt és a brit tengerészeti kémelhárításnál dolgozott, onnan adaptálta szereplőit. A háború után ismét újságíróskodó Fleming így nyilatkozott: „Bond magánkocsija mindig Bentley volt, az Aston Martin a brit titkosszolgálat, az MI6 autóparkjába tartozott”

A sorozat íróját nem érdekelte, hogy éppen melyik márka szponzorálja filmjeit, a vagyonos családból származó Fleming egész életében Bentley-vel járt és szerinte Bond is szerelmi viszonyt folytatott autóival, melyeket olykor fontosabbnak tekintett, mint a meghódított nőket.

Száguldás tűzön, vizen át       Forrás: LSBT

Aukciós darab

Befektetésnek is jó filmautót venni: az egyetlen megmaradt és James Bond filmben is szereplő Aston Martin tulajdonosa Jerry Lee amerikai rádiómágnás 1969-ben 12 ezer dollárért vett autója napjainkban százszorosát éri. A Spectre epizódra épített DB10-est egymilliárd forintnyi összegért árverezték el. Nem mindegyik modellért fizettek ennyit: James Bond víz alatt is közlekedő Lotus Espritjének árverésén harmincmillió forintnyi fontnál állt meg a licit. Ráadásul az aukcióhőst csak a szárazföldi jelenetekben vezette Roger Moore az 1977-ben bemutatott A kém, aki szeretett engem című James Bond-filmben.

Bond autó, Lego módra        Forrás: Lego

Ha csak kicsire futja

Nem kell elkeserednie azoknak sem, akiknek nem futja igazira, mert jóval olcsóbban kapható a lego változat, igaz, ez sem két fillér, mert megjelenésekor ötvenezer forintba került a 1290 darabos készlet, amiből még össze kell rakni a Bond autót. A modell hossza 34 cm, szélessége 12 cm, magassága 10 cm.

A kocsi az eredetihez hasonló ezüst nyír színű, és kialakításában idézi az Aston Martin DB5-öst, ahogy a vágott fényszórók, az öntött ezüstküllős keréktárcsák, az első és hátsó szárnyak, a felnyitható motorháztető alatti hathengeres motor, valamint az utastérbe épített radarkövető és az titkos ajtórekeszbe rejtett telefon.

Annak ellenére, hogy a Corgy Toys tízmilliónál többet gyártott a kicsinyített DB5-ösből, napjainkban már minden darab a többszörösét éri, legyen az 1:18-as, ahogy az 1:43-as Minichamps változatok is.

Akciós károsult Land Rover Defender      Forrás: JLR

Film Év Autó

Dr. No 1962 Sunbeam Alpine

Oroszországból szeretettel 1963 Bentley

Goldfinger 1964 Aston Martin DB5

Tűzgolyó 1965 Aston martin DB5

Csak kétszer élsz 1967 Bentley, Toyota 2000 GT

Őfelsége titkosszolgálatában 1969 Aston Martin DBS

Gyémántok az örökkévalóságnak 1971 Ford Mustang Mach 1, Moon Buggy

Az aranypisztolyos férfi 1974 AMC Hornet Couopé, Roadmaster emeletes busz

A kém, aki szeretett 1977 Lotus Esprit, Citroën 2CV

Holdkelte Moonraker 1979 MG Roadster

Szigorúan bizalmas 1981 Lotus Esprit

Polipka 1983 Mercedes 250 SE, Tuk-Tuk motoros riksa

Soha se mond, hogy soha 1983 Bentley

Halálvágta 1985 Renault R11, Rolls-Royce

Halálos rémületben 1987 Aston Martin DBS Vantage

James Bond, a magyányos ügynök 1989 Kennworth kamion

Aranyszem 1995 BMW Z3 Roadster, Aston Martin DBS, T52-es tank

A holnap markában 1997 BMW 750 iL

A világ nem elég 1999 BMW Z8

Halj meg máskor 2002 Aston Martin Vanquish, Ford Thunderbird, Jaguar XKR

Casino Royale 2006 Aston Martin DBS, Bentley, Ford Mondeo, Land Rover

A Quantum csendje 2008 Aston Martin, Alfa Romeo, Jaguar, Land Rover, Ford Ka és Explorer, VW Bogár

2012 Skyfall Aston Martin DB5

2015 Spetcre Aston Martin DB10

2021Nincs idő meghalni Aston Martin

Speciális szett a speciális jelenetekhez      Forrás: BMW AG

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....