Gondolatjel

Alkalmas a kocsid autópályára?

2024.03.04.

Apró malőrből lehet tragikus baleset, ha valaki kocsijának gyengélkedése miatt kénytelen félrehúzódni a leállósávra. Sokan hajlamosak adottnak venni, hogy járművük alkalmas tartósan nagy sebességű közlekedésre, de ez gyakran tévhit. Néhány egyszerű szabály betartásával elkerülhetünk szörnyűségeket.

 

Amerikai történet: egy család utazott az autópályán, és megálltak a szélső sávban, hogy a kisfiú pisilhessen. Ő elsétált néhány lépésnyire, és közben egy kamion fékezés nélkül belerohant az álló kocsiba, mindenki meghalt benne, a szülők és a testvérek is. Egyedül maradt a gyerek, milyen sors várhatott rá?

Ilyen katasztrófa korántsem egyedi. Az autópálya-balesetek jó része a leállósávban következik be, ott tartózkodó, gyalogló embert ütnek el, vagy a leállósávban veszteglő járműveknek ütköznek neki nagy sebességgel. A pálya külső sávját a szakemberek vészsávnak is nevezik. A magyar autópályákon 2006-ban negyven halálos baleset közül öt a leállósávban történt. Miért sétál valaki az autópályán, talán mert lerobbant a kocsija, és a segélykérő telefonoszlophoz igyekszik? 

Emlékezetes tapasztalatom, hogy Franciaországban, nagyon fáradtan, tankolva, a gázolajos töltőpisztoly helyett a benzinest fogtam meg. Persze a kocsi pár száz méter után leállt. Alig pár percig tartott, míg lefékezett mögöttünk egy rendőrautó, a tányérsapkás azonnal kiparancsolt minket a szalagkorlát túloldalára, és hívott egy autómentőt. Igen, az első pillanatban kellett volna a védett zónába menekülnünk. Késlekedésünket szerencsével megúsztuk… 

Autónk tökéletesen alkalmas volt autópálya-menetre, de tévedésemmel alkalmatlanná tettem. Miért veszi különösen igénybe a járművet az autópálya? Még ha nem is száguldozik valaki, betartja a limitet, akkor is megviselhet egy idősebb motort az órákon keresztül tartó komoly teljesítménykifejtés. Elromolhat egy filléres alkatrész, máris megbénul a motor, csak lendületből lehet kigurulni a leállósába, még jó, ha nem éppen előzéskor történt, mert akkor életveszélyes lenne lassulva átvágni a szélső sávon.  

Az angol autómentő GEM Motoring Assist szervezet felmérése szerint a leggyakoribb hibák oka az akkumulátor, a gumiabroncs, illetve a kiürülő üzemanyagtartály. Öreg autóban fokozott a veszély: egyszer egy vénséges furgont vezettem német autópályán, mikor eltörött az egyik dugattyú, az elszabadult hajtókar szétverte a motorblokkot, át lehetett látni rajta. A gumi főként nyáron adhatja meg magát, mikor meleg a levegő és az útburkolat is. Nagyon fokozhatja túlmelegedését, ha akár csak pár tizeddel kisebb a guminyomás, az ajánlottnál. Az abroncs ledobhatja futófelületét, mindjárt jön a durrdefekt.

Hosszabb út, például külföldi nyaralás előtt nem árt szervizbe vinni a kocsit egy biztonsági átvizsgálásra. A tankolást nem szabad a végsőkig halogatni, mert kellemetlen meglepetés érhet, mint engem Ausztriában: útépítés miatt lezárták az autópálya fél oldalát, és éppen arra a szakaszra esett a benzinkút, amelyre számítottam. Nagyon leizzadtam, mire feltölthettem a majdnem üres tankot… 

Tegyük fel, hogy indulás előtt rendben volt a jármű, de akkor is megeshet, hogy megállni kényszerülünk. Ez mindig nagyon veszélyes helyzet, egyenesen életveszélyes. Ehhez képest kell mérlegelni a szituációt. Egy bepisilés kellemetlen, de nem tragédia. Emberi gyengeségeinket próbáljuk elviselni a legközelebbi pihenőhelyig, vagy leágazásig, ne tegyük kockára életünket.

Ha elkerülhetetlen egy megállás a leállósávban, akkor az utasok lépjenek ki a biztonságos területre, a szalagkorláton kívül. A vezető vegye fel láthatósági mellényét, kapcsolja be a vészvillogót, és lehetőleg az utasoldali ajtón kiszállva, tegye ki az elakadásjelző háromszöget, 150-200 méter távolságra, de ne az aszfalton vigye odáig. Semmiképp sem szabad azonnal hozzálátni a kocsi megjavításához. Aki a motorházban piszkál valamit, vagy kereket cserél, akár saját autója gázolhatja halálra, ha erősen meglökik. Ha emberünk részlegesen átlóg a forgalmi sávba, öngyilkosjelöltnek tekinthető.

Miért ilyen komoly a veszély? Ha valahol baleset történt, a kék fényes mentő és rendőrségi autók gyakran a leállósávban kerülik ki a dugót, nagy sebességgel, bekövetkezhet egy ütközés. Még valószínűbb, hogy egy félálomban vezető kamionsofőr, csak egy métert tér ki jobbra a sávjából, ez már elegendő egy súlyos ütközéshez, ledarálhatja az álló személyautót, vagy még rosszabb esetben beleröpítheti a forgalomba, tömegbalesetet előidézve.

Általában mindenféle út közül az autópálya a legbiztonságosabb, statisztikai adatok szerint. Ha mégis történik valami, az nagyon súlyos lehet, mert nagy sebességgel közlekednek a gépkocsik, és az emberek hajlamosak hamis biztonságérzésre hangolni magukat. Mennyi jármű robog előttem, legalább 130-cal, ennyi ember nem tévedhet, gondoljuk, pedig igenis tévedhetnek! A követési távolságok nem mindig felelnek meg a sebességnek, egy-egy elrontott sávváltás miatt összeakadhatnak autók, máris mindenki két lábbal ugrik a fékpedálra. Ilyenkor sokan menekülnek a sorozatütközés elől az üresnek feltételezett leállósávba, de mások is ugyanerre gondolnak, egy kamion mögül gyorsan jobbra kormányozva, éppen telibe találhatunk egy veszteglő járművet. Ha az is személyautó, nagyjából egyforma tömegek ütköznek, ha egy nagy teherautót találunk, sokkal kisebb az esély épségben megúszni a karambolt. 

Ezentúl mindenki nézze veszélyzónaként a leállósávot! 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Helyszínelők. ..
2024.04.28
A berlini kormány célul tűzte maga elé, hogy az elektromos autók száma Németországban 2030-ig....
2024.04.28
A kis SUV a kompakt külső méreteket a lehető legnagyobb utastérrel és tisztán elektromos....
2024.04.28
A Városligetben rendezték a XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapot. ..
2024.04.28
Egy baleset áldozatainak élete és testi épsége perceken, sőt extrém esetben másodperceken múlhat.....
2024.04.28
A BMW Group Gyár Debrecen is csatlakozott idén a Lányok Napja kezdeményezéshez, melynek keretében....
2024.04.28
A standon kiállított elektromos crossover váratlanul előre hajtott, és öt látogatót, köztük egy....
2024.04.28
A német luxusautó-gyártó Porsche bevétele 9,01 milliárd euró volt az első negyedévben, 11....
2024.04.28
Rangos szakmai versenyen díjazták a Mercedes-Benz duális képzésének tanulóit. ..
2024.04.28
A 45. évfordulót nosztalgiajáratokkal, az alkalomra készült emlékjeggyel és virtuális kiállítással....