járműtörténelem

86 éves korában elhunyt Dan Gurney, a Ford legendás versenyzője

2018.01.23.

A motorsport bővelkedik az olyan versenyzőkben, akikben megvan a tehetség bármilyen jármű vezetésére, ám ezek közt nagyon kevés olyan akad, akik ezt újra meg újra meg is tették – és győztek.

Dan Gurney egyike volt az ilyen tehetségeknek.

Nem számított, hogy a NASCAR-ban hírnevet szerzett Wood testvérek színeiben kellett elfüstölni egy jókora stock car gumiabroncsait a Riverside-ban, vagy egy Carrol Shelby által fejlesztett, kecses Ford GT40 Mark IV sportkocsit végighajtani a Le Mans-i versenyen – Gurney mindig pontosan tudta, mi kell ahhoz, hogy gyors legyen, és elsőként érjen célba.

Nehéz megfelelően elmagyarázni, hogy Gurney – aki a múlt héten hunyt el 86 évesen – milyen hatással volt a motorsportokra, mivel annyira sok szakágban ért el kiemelkedő eredményt.

Kulcsszerepet játszott abban, hogy sor kerülhetett a Ford Motor Company versenytörténelmének egyik leghíresebb pillanatára, majd annak nyomán egy napjainkig élő hagyományt teremtett azzal, hogy A.J. Foyttal közösen az első – és mindmáig egyetlen – teljesen amerikai csapatként 1967-ben megnyerték a 24 órás Le Mans futamot.

Van egy híres fotó: Gurney felpattan a motorháztetőre, amikor Foyt áthalad a célvonalon, és megszerzi a Fordnak a második egymást követő győzelmet ezen a legendás hosszútávú versenyen. Ennél a képnél talán csak az közismertebb, amelyiken precedenst teremtve, elsőként fröcsköli le pezsgővel a dobogón állókat.

Mindez akkoriban történt, amikor Gurney bejárta a világot, mindenféle versenyen elindulva, méghozzá az első olyan pilótaként, aki legalább egy versenyt meg tudott nyerni a Formula 1-ben, a NASCAR-ban, az IndyCar-ban és a Sports Cars mezőnyében is.

Első Formula 1-es győzelmét az 1962-es Francia Nagydíjon aratta, majd a következő évben jött az első a négy egymást követő győzelemből az évente megrendezett NASCAR közúti versenyen Riverside-ban; először a Holman-Moody színeiben (1963-ban), majd a Wood Brothers csapatnál (1964-66). 1967-ben győzött először IndyCar versenyen a kaliforniai Riverside-ban, utána pedig ötödik és utolsó alkalommal lépett a dobogó legfelső fokára az ugyanitt megrendezett NASCAR futamon 1968-ban.

“Dan volt az egyik legjobb országúti versenyző, akit valaha láttam,” mondta róla Leonard Wood, egy a NASCAR Hírességek Csarnokába beszavazott pilóta, aki ezekben a diadalmas években dolgozott Gurneyvel. “Ha fent ültem a lelátón Riverside-ban, és tíz különböző versenyző ült be egy autóba, akkor is meg tudtam mondani, hogy melyik Dan. Ő mindig az ideális íven ment be a kanyarokba, és egyszerűen nem tudom leírni, mennyire jól csinálta. Nagyon jól éreztük magunkat vele.”

“Mindenki azt mondta neki, hogy úgy néz ki a pályán, mintha csak egy vasárnap esti sétakocsikázáson lenne,” folytatta Wood. “De ő azt mondta erre: Nem is tudjátok, mennyire nehéz úgy tenni, mintha sétakocsikáznék. Fegyelmezni kell magam, hogy visszavegyek a megfelelő pontokon.”

Az évek során Gurney számos kiemelt programban dolgozott együtt a Forddal.

Ő volt a Mustang I tanulmányautó első tesztpilótája, aki megtette a prototípussal az első köröket 1962-ben egy United States Grand Prix futamon a Watkins Glen International versenypályán.

Nem sokkal ezután ő lett az utolsó, aki vezette a 999-est, vagyis a Ford Motor Company alapítója, Henry Ford által 1902-ben tervezett második versenyautót. Gurney vitte el a Barney Oldfield által az 1900-as évek elején versenyeken használt autót pár körre a Ford dearborni tesztpályáján 1963-ban, mielőtt az végleg múzeumba került.

És Gurney volt az, aki Colin Chapmant és Jim Clarkot a Fordhoz hozta, hogy segítsenek az első farmotoros IndyCar létrehozásában, ami aztán megszerezte az első Indianapolis 500 diadalt a gyár számára 1965-ben.

Ám Gurney versenyzői szakértelme nem korlátozódott a vezetőülésre. Vérbeli újító volt, aki tervezett és épített is autókat. Ő volt az egyetlen amerikai, aki saját építésű autóval nyert Formula 1-es futamot (1967-es Belga Nagydíj), és kulcsszerepet játszott a zárt sisak kidolgozásában. Emellett ő találta fel a Gurney-flap néven ismertté vált, az autó hátsó légterelőjére szerelt fémlapot, ami növeli a leszorító erőt.

Érdemei elismeréseként Gurney 2014. október 29-én megkapta a híres Edison-Ford Innovációs Emlékérmet a dearborni Henry Ford Alapítványtól.

És ez csupán egy a számos elismerés közül, melyben Gurney élete során részesült. Gyakorlatilag a világ összes autóversenyzői Hírességek Csarnokába beválasztották, és 1999-ben megkapta a Spirit of Ford Díjat is, ami a vállalat által a versenyzésért adható legnagyobb elismerés.

„Dan Gurney testesítette meg az amerikai autóversenyzés legjobb pillanatait” mondta róla Edsel B. Ford II, a Ford Motor Company igazgatósági tagja és Gurney közeli barátja. “Mindannyian, akik részt vettünk a Ford motorsport-programjában, gyászoljuk egy igazi legenda halálát. Dan elismert pilóta és csapattulajdonos volt.

“Mindig emlékezni fogunk az Ford Mark IV-essel aratott 1967-es Le Mans-i győzelemre, a Mustang I prototípus első tesztelésére, a Ford NASCAR-győzelmekre az olyan csapatokkal, mint a Wood Brothers, vagy éppen a Ford IndyCar programmal kapcsolatos koncepciójára, ami összehozta Colin Chapmant és Jim Clarkot.

„Dan elegánsan és méltósággal képviselte magát és országát a világszerte megrendezett versenyeken. De még ennél is fontosabb, hogy emlékezni fogunk elragadó mosolyára, a szemhunyorítására, amikor éppen anekdotázott és arra, mennyire szerette Evit és fiait, Justint, Alexet, Dan Juniort, Jimmyt és Dannyt. Nemcsak egy motorsport-ikont veszítettünk el, hanem egy barátot is. Lehet, hogy sohasem lesz még egy olyan, mint ő volt."

Bill Ford, a Ford Motor Company ügyvezető elnöke is osztozik ebben az érzésben. “Mély szomorúsággal tölt el minket Dan Gurney halála,” mondta. “Lehet, hogy öröksége versenyzőként és újítóként is páratlan a sporttörténelemben. Megtiszteltetés számunkra, hogy ezen örökség jelentős része – beleértve az 1967-es amerikai Le Mans-i diadalt – a Ford színeiben született. A Ford nagy barátja volt, akit világszerte nagy tisztelet övezett. Szeretnénk kifejezni őszinte részvétünket felesége, Evi és egész családja számára.”

A Ford Motor Company globális autóipari és mobilitási vállalat, amelynek központja a Michigan állambeli Dearborn. Az összesen mintegy 202.000 alkalmazottat foglalkoztató, világszerte 62 gyártóüzemet működtető vállalat alaptevékenysége a Ford személyautók, haszongépjárművek, SUV-k és elektromos hajtású autók, valamint a Lincoln luxusautók gyártása, értékesítése, finanszírozása és a velük kapcsolatos szolgáltatások biztosítása. Ugyanakkor a Ford lendületesen dolgozik az új lehetőségek kiaknázásán is a Ford Intelligens Mobilitás terv alapján, aminek célja, hogy piacvezetővé tegye a vállalatot a konnektivitás, a mobilitás, az önállóan működő autók, a vásárlói élmény és az adatfeldolgozás területén. A vállalat a Ford Motor Credit Company révén pénzügyi szolgáltatásokat is nyújt. Amennyiben több információra van szüksége a Ford termékeiről vagy a Ford Motor Credit Company szolgáltatásairól, kérjük, keresse fel a www.corporate.ford.com vagy a www.ford.hu honlapot

A saját tulajdonú vállalatokban körülbelül 52.000 alkalmazottat, az összevont, illetve nem összevont közös vállalkozásokkal együtt pedig mintegy 66.000 embert foglalkoztató Ford Európa felel a Ford márkához tartozó autók gyártásáért, értékesítéséért és karbantartásáért Európa 50 piacán. A Ford Motor Credit Company mellett a Ford Európa üzleti tevékenysége magában foglalja a Ford Ügyfélszolgálat és 24 gyártóüzem (16 saját tulajdonú vagy összevont közös vállalat és 8 nem összevont közös vállalkozás) működtetését. Az első Ford autókat 1903-ban szállították Európába – ugyanabban az évben, amikor a Ford Motor Companyt alapították. Az európai gyártás 1911-ben indult meg.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.12
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 02. 12.....
2025.02.11
Sokan fogják fel az autótartást, mint maszkulin jellemzőt. Ha megfosztják őket a kocsijuktól, akkor....
2025.02.11
Kedden elindult a Tesla Inc. amerikai elektromobilitás-technológiai és energetikai vállalat....
2025.02.11
A Toyota Hino divíziójának ügye a legnagyobb a Volkswagen Dieselgate botránya óta.  ..
2025.02.11
Turbó-fokozatba kapcsolt az építkezés a Hungaroringen: 900 ember dolgozik naponta azért, hogy....
2025.02.11
Közép- és Kelet-Európa talán legszebb fekvésű autógyárában 2023-ban 350 ezer Kia személyautó....
2025.02.11
Sok munkával telt a WRC holtszezonja a japánok gyári csapatának, mivel gyorsan kellett reagálni az....
2025.02.11
Elon Musk amerikai üzletember nettó vagyona idén először került 400 milliárd dollár alá, ami az....
2025.02.11
Volt olyan sofőr, akit a több százezres bírság sem rettentett vissza attól, hogy száguldozzon. És....
2025.02.11
Bombaként robbant a hazai autós társadalomban a hír, hogy legálisan használható LED-es fényforrás a....