Ford
- Történelmi jelentőségű pillanat ez a Ford Motor Company számára - nyilatkozta Bill Ford, a Ford Motor Company világszintű ügyvezető elnöke. “Mertünk álmodni arról, hogy visszatérünk Le Mans-ba a hihetetlen 1966-os diadal ötvenedik évfordulóján, és rajthoz is álltunk a világ legkeményebb futamán. Leírhatatlan büszkeség volt látni a Ford GT-t, amint elsőként száguld át a célvonalon. A csapat, amely megtervezte, megépítette és diadalra vitte a Ford GT-t, fáradhatatlanul dolgozott ezért az eredményért, és én mindannyiukra büszke vagyok."
- A Ford Chip Ganassi Racing méltó módon képviselte a Ford szellemiségét, hiszen innovatív szemléletük, eltökéltségük és tökéletes csapatmunkájuk márkánk legjobb hagyományait idézte. Mindig is büszkék voltunk múltunkra és történelmünkre, ám a mai napon újra magunk írtuk a történelmet – márpedig ennél nagyobb dolog nem létezik - mondta Bill Ford.
A Ford GT-ről tavaly hullott le a lepel a sajtó képviselői előtt, s az autó 2015. május 20-án lépett először pályára a kanadai Calabogie Motorsports Parkban – 395 nappal később pedig már a Le Mans-i diadalt ünnepelhette a márka. Alig egy év kellett hát ahhoz, hogy a Ford Chip Ganassi csapat herkulesi erőfeszítése győzelemmé érjen Le Mans aszfaltján.
Miután titáni küzdelmet vívott a 82. rajtszámú Ferrarival, a 68. számú Ford GT-nek a verseny 20. órájában sikerült először átvennie a vezetést. Hand már harmadszor ült a volánnál, amikor a Ford megelőzte a Ferrarit, újra felszítva ezzel a két autógyártó között 50 éve dúló vetélkedést.
- Hatalmas eredmény, hogy 50 évvel a Ford 1966-os diadala után újra sikerült a visszatérés - mondta Hand. “Persze már a kezdetektől azt mondtuk, hogy győzni jöttünk ide, de most, hogy ez össze is jött, őrületesen nagy eredménynek érzem. Ez a csapat nagyon rövid idő alatt állt össze. Mindannyian keményen dolgoztak, nem törődtek a Karácsonnyal és a szilveszterrel, és végül megalkották azt az autót, amivel eredményesen szállhattunk versenybe."
- Úgy autóztunk, mintha a 24 órás futam egy rövid távú verseny lett volna. Sok futamot nyertem már, de mind közül ez a legnagyobb dobás. Hatalmas megtiszteltetés számomra, hogy részt vehetek ebben a programban. Szívvel-lélekkel amerikai vagyok, úgyhogy különösen a magaménak érzem a Ford-családot - fejezte be Hand.
Ez a siker Bourdais számára is kiemelt jelentőséggel bír, hiszen ő a Tertre Rouge versenypálya közelében született. A francia pilóta eddig már tízszer is rajthoz állt Le Mans-ban, de ez volt itt az első győzelme. - Hihetetlen élmény, hogy ez megtörténhetett - nyilatkozta Bourdais. “Rengeteg testi-lelki erőfeszítés áll amögött, hogy egyike lehetek azoknak, akik elnyerték ezt a trófeát a Ford-család számára – vagyis mindannyiunk számára. Ma minden ott kavargott a fejünkben: a történelem, a Ferrari-Ford csata, az elmúlt 50 év, és annak tudata, hogy részei vagyunk e közösségnek. Végül aztán minden összeállt, és győztesen kerültünk ki ebből a forgatagból – ez pedig lenyűgöző érzés.”
Az amerikai Billy Johnson, a német Stefan Mücke és a francia Olivier Pla által vezetett 66. rajtszámú Ford GT hozta a futam során a legjobb eredményt, ám egy apró elektromos hiba miatt megtört a lendület – márpedig a Le Mans egy olyan verseny, ahol a győzelemről egyetlen extra kiállás miatt is könnyű lecsúszni.
A 67. rajtszámú Ford GT (a brit Marino Franchittivel, Andy Priaulx-val és Harry Tincknellel) egy váltóhiba miatt visszaesett a rajtnál, így a pilóták a futam teljes ideje alatt azért küzdöttek, hogy előrébb jussanak a mezőnyben, és végül a kilencedik helyet sikerült megszerezniük.
Az immár 175. győzelmét ünneplő Chip Ganassi a motorsport történetének egyetlen csapattulajdonosa, akinek vitrinjében egyaránt ott díszeleg az Indianapolis 500, a Daytona 500, a Brickyard 400, a Rolex 24 At Daytona, a Sebring 12 órás és a Le Mans 24 órás futam trófeája.
A 66. rajtszámú Ford GT ezen a futamon maximális pontszámot szerzett, ami izgalmas helyzetet teremt a WEC szezon hátralevő részére. Az IMSA Ford Chip Ganassi Racing csapat most visszatér az USA-ba, hogy július 3-án a Watkins Glen versenypályán részt vegyen a WeatherTech SportsCar Bajnokság következő futamán. A győztes pillanatokat így ünnepelték meg a Ford Performance teamnél: https://www.youtube.com/FordPerformance
A Ford Chip Ganassi Racing pilótái Le Mans-ban:
66 - Billy Johnson (US), Stefan Mücke (GER), Olivier Pla (FRA)
67 - Marino Franchitti (GB), Andy Priaulx (GB), Harry Tincknell (GB)
68 - Sébastien Bourdais (FRA), Joey Hand (US), Dirk Müller (GER)
69 - Ryan Briscoe (AUS), Scott Dixon (NZ), Richard Westbrook (GB)