Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
Magyarország nem bővelkedik hosszú közúti alagutakban, de az utóbbi hetekben két megdöbbentő és balesetveszélyes eset is történt a nemrégiben átadott M85-ös autóút Bécsi-dombi alagútjában.
Először egy fiatalokból álló csapat gondolta jó ötletnek, hogy megállnak, és fotókat, videókat készítenek az autójukról. Később egy másik, hasonlóan felelőtlen akciót rögzítettek ugyanabban az alagútban a forgalomfigyelő kamerák: megállt egy autó, majd a sofőr és utasa is kiszállt, hogy sajátos táncos performanszot mutassanak be.
Ez a két eset amellett, hogy szabálytalan, borzasztóan balesetveszélyes is. Nemcsak a saját, hanem mások életét is kockáztatták. Ha az alagútban történik bármilyen forgalmi fennakadás, az százszor veszélyesebb, mint ha ugyanez a nyílt útpályán történne. Ugyanakkor a forgalmi sávban indokolatlanul megállni az alagútban és az úton is életveszélyes tilos.
A legfontosabb alagutakra vonatkozó szabály a megállási tilalom. A KRESZ egyértelműen kimondja:
Tilos megállni hídon, aluljáróban, alagútban, valamint ezek be- és kijáratánál.
Ezen kívül jó néhány speciális tudnivaló vonatkozik az alagutakra. Már akkor akad jó néhány dolog, amire figyelni kell, mielőtt behajtanál egy alagútba. Például ellenőrizd, van-e elegendő üzemanyag a kocsiban, mert a „csőben” nincs lehetőség tankolásra. Figyeld az alagút előtti jelzőlámpákat, és az úgynevezett változtatható jelzésképű táblákat.
Fotó: MKIF
Ezek mutatják a legnagyobb megengedett sebességet, valamint azt, hogy melyik sáv szabad, és melyik van lezárva. Ha mindez megvan, vedd le a napszemüveget, és ha eddig nem tetted meg, kapcsold be a tompított fényszórót. Érdemes az autórádiót a KRESZ-táblán feltüntetett frekvenciára hangolni, mert ott forgalmi információkat kaphatsz.
Odabent az alagútban így autózz:
A modern alagutakban számos biztonsági megoldás szolgálja az utazók védelmét. A változtatható jelzésképű táblák fontos közlekedési és vészhelyzeti információkat jelenítenek meg, odabent biztonsági kamerarendszer működik, valamint hangosbemondók és vészhelyzeti rádióadás tájékoztatja az autósokat.
Fotó: MKIF
Minden alagútban egyértelműen jelzik a menekülési útvonalakat (a jól ismert zöld alapon fehér futó figurával), emellett telefonnal és poroltóval felszerelt segélykérő fülkék, valamint nyomógombos segélyhívók és tűzjelzők állnak rendelkezésre.
Fotó: MKIF
Földrajzi adottságai miatt hazánk nem az alagutak országa, csak néhány jelentős föld alatti átjáró működik a közúti forgalom számára. Az M6-os autópályán Szekszárdtól Pécsig négy alagútpár található, ezek 1131, 865, 418 illetve 399 méter hosszúak. A Bécsi-dombi alagút a 2024. december 14-én átadott M85-ös autóút zárószakaszán, Fertőrákos csomópont és Sopron országhatár között épült meg, és 780 méter hosszú.
A magyar autósok leginkább Ausztriában és Horvátországban szembesülnek azzal, milyen kilométereken át egy csőben közlekedni a hegy gyomrában. Ausztriában 165 alagút található, ezek közül több fizetős. A leghosszabb a Vorarlberget Tirollal összekötő Arlbergtunnel, ami kis híján 14 kilométeres. A horvát autópálya-kezelő 44 alagutat üzemeltet, ezek teljes hossza 41,4 kilométer. A leghosszabb az 5,8 kilométeres Mala Kapela-alagút.
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!