Peugeot
A színek komoly szerepet játszottak az ember evolúciójában. Őseink túlélése sokszor függött attól, hogy képesek-e megkülönböztetni az ehető gyümölcsöt a mérgezőtől, észlelték-e időben a közelgő viharfelhők sötétszürkéjét vagy meglátták-e időben a bokrok között leselkedő nagyragadozót.
Ma is fontos a színek szerepe: kifejezhetnek tiltást, engedélyt, érzelmeket, lehet figyelemfelhívó funkciójuk vagy akár megnyugtathatnak minket. Bizonyított tény, hogy a színek hatnak az ember pszichéjére, hangulatára, és ezzel az autógyártók marketingesei is tisztában vannak.
Éppen ezért a színek, az árnyalatok megtervezése – sőt, az elnevezésük is - szerves része a Peugeot formatervezési tevékenységének. Hiszen ahogyan a filmekben a jelmez, a ruházat hozzátesz a karakterhez, része az ábrázolásnak, a gondosan kiválasztott árnyalatok is fokozzák, látványosabbá teszik egy-egy modell formatervét és megjelenését.
Amikor a Peugeot-nál kialakítják egy új modell színpalettáját, számos helyről érkezhet az inspiráció. A színek megtervezésében nemcsak a dizájnerek, hanem a termékfejlesztők, a marketingesek és a műszaki osztály szakemberei is szerephez jutnak. Egyrészt figyelik az autóiparban zajló aktuális trendeket (lehetnek éppen divatos színek vagy átmenetileg népszerűtlen árnyalatok), de kitekintenek a termékdizájn, a bútortervezés, az építészet, a divat és újabban a digitális kultúra világába is. Ezzel biztosítható, hogy minden új Peugeot modern és friss hatást keltsen, illetve jó értelemben véve tűnjön ki a tömegből.
Gondoljunk például a zöld fényezésre, amely sokáig nem volt népszerű a vevők körében, ám a trend lassan megfordult, és a legújabb Peugeot 308 bemutatásakor egy látványos zöld árnyalat, az Olivine zöld lett a modell bevezető színe. Olivine zöld 308-ast láttunk az óriásplakátokon, zöld autó suhant a tévéreklámokban. A választás telitalálat volt, hiszen a Peugeot 308 a kompaktok között elegáns, tekintélyes modellnek hat, a fényezés pedig jól hangsúlyozza a modell egyedi vonalvezetését.
Amikor pedig erős napfény esik a fényezésre, a festékben lévő aranyszínű pigmentek szinte életre kelnek, és látványos, világosabb árnyalat jelenik meg az autó felületén. Az Olivine zöld annyira sikeres döntés volt a Peugeot részéről, hogy a piaci bevezetést követő időszakban a vásárlók ötöde ilyen fényezéssel kérte a 308-ast – pedig a zöld szín nagyon ritkán szerepel ennyire jól a szürkék, fehérek, feketék között. Érdekesség, hogy a színpaletta folyamatos fejlesztése éppen a Olivine zöld lecserélésével járt, így ma már csak az első gyártási időszakban megrendelt modellek exkluzivitását fokozza ez a különleges fényezés, amely a legutolsó modellév-váltás óta már nem elérhető.
A Peugeot fejlesztői azonban nemcsak az új árnyalatokat tervezik meg nagy műgonddal, a színek neveit is alapos munka után véglegesítik. Olyan névre van szükség, amely felkelti a vevő figyelmét, amikor olvassa a prospektusban vagy a márka honlapján. Olyan név kell, amely kifejező.
Azok az árnyalatok, amelyek meglepő és kívánatos összhatást keltenek, de erőteljes műszaki jelleggel is bírnak, általában a meglepetéshez és extázishoz köthető szavakból kapják a nevüket. Ugye, milyen unalmas lenne, ha piros, kék vagy türkiz színű lenne az autónk? A Peugeot a sokkal izgalmasabb Elixír vöröset, Vertigo kéket vagy Obsession kéket kínálja.
Utóbbi szín a többszörös díjnyertes Peugeot 408 bevezető színe volt. A tervezők azért választották a türkizes árnyalatú Obsession kéket, mert a 408-as különleges és egyedi sziluettel bíró autó, még a Peugeot látványos palettáján is igazi kuriózum. Az Obsession kék fényezés kéttónusú, ami annyit tesz, hogy a ráeső fény beesési szögétől függően változtatja az árnyalatát. Erős fényben a kékes, türkizes szín a jellemző, ami sötétben mélyzöldbe hajlik.
A színek megalkotásakor nagyon fontos a jó ízlés – ebben a franciák hagyományosan erősek -, de legalább ennyire figyelni kell az aránytalanságok, túlzások elkerülésére. Itt elsősorban a népszerű városi kisautó, a Peugeot 208 Agueda sárga fényezésére juthat eszünkbe, amely remekül áll a vidám, fürge és élénk kisautónak, ám elrontaná az elegáns 508-as vonalvezetésének harmóniáját vagy idegenül hatna a testesebb, tömbszerű 5008-as egyterűn.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!