Mercedes-Benz Kecskemét
2024. első Mercedes sajtóeseménye egy egész napos, gyárlátogatással egybekötött bemutató volt Kecskeméten, ahol nem csak az üzem történetével és jövőképével ismerkedhettünk meg, hanem a friss EQA és EQB modelleket is megmutatták nekünk.
12 éve kezdték a termelést
Jens Bühler gyárigazgató az új EQA mellett
A 2009. év végén történt alapkőletétel után a gyár 2012-ben kezdte meg a termelést. A mára 4.500 embert foglalkoztató üzemben 2023-ban nem kevesebb mint 174.000 db autót gyártottak. Jens Bühler, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója idén januárban vette át a gyár irányítását. Prezentációjában elmondta, hogy mindig büszkeséget érez, ha a világ bármely pontján megpillant egy CLA-osztályt, hiszen arról biztosan tudható, hogy Magyarországon gyártották. A gyárigazgató külön kiemelte azt, hogy a magyar autógyárak közül elsőként a kecskeméti Mercedes gyártott tisztán elektromos autót, amely az EQB-ben öltött testet.
Előadásában felvillantotta a gyár jövőképét is. A meglévő prés-,felületkezelő- és összeszerelő üzem mellé további termelési egységek létesülnek. Lesz egy új karosszéria és egy összeszerelő csarnok, valamint építés alatt áll az új akkumulátor beszerelő üzemegység is.
A gyár felsővezetésének többsége magyar szakemberek közül kerül ki. A 441 hektáros területen elterülő üzemóriásban nagy hangsúlyt fektetnek a munkavállalók jó közérzetére. A világszínvonalú környezet mellett nem csak kedvezményes étkezési lehetőség várja a munkásokat, de az előző év eredményei alapján minden évben eredményrészesedést is kifizetnek az aktív dolgozóknak.
De legjobban nem ez tetszett, hanem a stílusosan Csillag Bölcsőde és Óvoda névre keresztelt kisdedóvó, amely a gyár területén helyezkedik el és amelyet a dolgozók gyermekei teljesen díjmentesen vehetnek igénybe.
A Csillag Bölcsőde és Óvoda udvara (forrás: csillagbolcsiovi.hu)
Egy nagy szelet torta
Hesz Tamás a Mercedes-Benz Hungária Kft. értékesítési igazgatója bemutatta az elmúlt éveket számokban. Bevallotta: a piaci visszaesés a Mercedes-t sem kerülhette el, így 2023-ban 4.419 új járművet tudott értékesíteni a hálózat, szemben a megelőző évi 5.516 darabbal. Ezekkel az eredményekkel mindkét évben a 8. helyet sikerült megszerezniük a magyar piacon.
Mást mutat a tabella, ha a tölthető hibrid (PHEV) és a tisztán elektromos (BEV) járműveket tekintjük. Ebben a versenyben tavaly az EV modelleknél 5. lett a Mercedes, a PHEV-eknél viszont jelentős mértékben utasította maga mögé még a 2. helyezettet is. 2023-ban a Mercedes-Benz 1.068 PHEV autó értékesített és ezzel abszolút vezeti ezt a szegmenst. Az igazgató szerint a siker a minőségi termékeken túl annak köszönhető, hogy a Mercedes a PHEV piac csaknem minden szegmensben kínál járműveket és a kategórián belül is több karosszériaváltozat érhető el. Sőt, a plug-in hibrideknél a márka egyaránt gyárt benzin- és dízelmotorral kombinált hajtásláncokat is.
A márka úgy nevezett luxus stratégiájában három szintet határoztak meg. A belépő szinten a kisebb autók, mint például az A-, B-, CLA-, GLA- -osztályos járművek vannak, a középszinten a C- és E-osztályból származtatott modelleket (CLE, GLC, GLE, EQE…) találjuk, míg a legfelsőbb luxuskategóriába tartozik minden autójuk, ami „S”-betűt tartalmaz a nevében. A legalsó és legfelső szintek nagyjából a piac negyedét teszik ki, a másik fele pedig a középszinté.
3 modell is megfelel az állami támogatási pályázat kiírásának
Az EQA és EQB testvérmodellek legkisebb HV akkumulátor kapacitása is a pályázat legfelső sávjába rendeli ezeket az autókat. Az 59 kWh kapacitás feletti járművekre négymillió forint állami támogatásban részesülhetnek a cégek. Sőt, aki most megnyitja a honlapot láthatja, hogy az EQE belépőmodellje is becsúszott az állami pályázat felső értékhatára, vagyis bruttó 25.400.000,- Ft alá.
De mit nyújtanak a felfrissített EQA- és EQB- osztályos autók? Erről már Csordás Balázs terméktréner beszélt. A H243 (EQA) és az X243 (EQB) modellek egyik legszembetűnőbb újdonsága természetesen a külső megjelenés. Az új elérhető színek és keréktárcsák mellett megújult a hűtőrács helyén található úgy nevezett black panel: ezek az autók is megkapták az apró, csillag mintázatú maszkot. Ezen kívül megújultak a hátsó lámpák is és az EQB modellekhez elérhetővé vált a vonóhorog, utóbbi csak az ötszemélyes kivitelekben.
Belül is sok újdonsággal találkozhatunk. Az 5. generációs kormánykerék már a legkisebb elektromos Mercikbe is bekerül, de újdonság a középső tárolórekesz kialakítása és a megvilágított csillagmintás utas előtti műszerfalburkolat is.
De a legnagyobb dobás az MBUX 2.0 fedélzeti rendszer. A nagyobb modellekből már ismerős rendszer továbbfejlesztett mesterséges intelligenciával támogatott hangvezérlést, személyre szabható töltési beállításokat és természetesen intelligens (a töltöttséget, az útvonal adottságait és a töltőpontokat is figyelembe vevő) navigációt is biztosít a vezető számára. Balázs sosem hagyja ki a felsorolásból, hogy a megfelelő zenei források esetén az opciós Burmester hangrendszer már DOLBY ATHMOS™ hangrendszerű anyagokat is lejátszik.
Egy kis technika
A Kecskeméten készülő EQA és EQB modellek háromféle hajtáslánccal készülnek. A hatótáv bajnoka minden bizonnyal a 250+ lesz. A 190 lóerős elektromos motor táplálásáról egy 70,5 kWh-ás akkumulátor gondoskodik. WLTP szerinti hatótávolsága az EQA modellekben 497 és 560, EQB modelleknél 464 és 535 km közötti.
A 300 4matic összkerék meghajtású, motorja 228 lóerős, akkumulátora 66,5 kWh-ás. Ez a kombináció EQA-akban 412-459 km-t ígér, míg az EQB-kben 396-447-et.
Van még egy erősebb változat is, a 350 4matic. Itt már 292 lóerővel gazdálkodhatunk a WLPT hatótávolságok pedig megegyeznek a 300 4matic verziókéval.
A töltés váltakozó áramforrásról 11, egyenáramról 100 kW-os. Ezek a modellek is megkapták a Mercedes legújabb szenzorait és elérhető minden vezetéstámogató rendszer. Az EQA belépő ára 22,8 millió, az EQB-é szűk egymillióval drágább.
További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!