Airbus
Az Airbus 2020-ban mutatta be a ZEROe projektjét, amelynek célja 2035-ös forgalomba állítási dátummal egy 100 férőhelyes, 1000 tengeri mérföld (1850 km) hatótávolságú, hidrogénüzemű repülőgép és az ehhez kapcsolódó üzemanyagcellás hajtáslánc kifejlesztése volt.
A Force Ouvriere szakszervezet szerint azonban az Airbus február 6-án közölte a projekten dolgozó munkatársakkal, hogy felülvizsgálja az ütemtervet, a forgalomba állítás dátumát 5-10 évvel későbbre tolja, ezzel párhuzamosan a program költségvetését negyedével csökkenti, leállít bizonyos alprojekteket, beleértve az üzemanyagcellás hajtáslánc A380-ason tervezett repülési tesztjeit is.
Az Airbus egyelőre nem kommentálta az értesüléseket, de közölte, hogy nem leállítja, csak elhalasztja a fejlesztéseket, és továbbra is elkötelezett a kereskedelmi szempontból életképes, hidrogénhajtású repülőgép létrehozása mellett.
A közlés szerint jelentős akadályok állnak a bevezetés előtt, ezek közt említették az egyes technológiák kiforratlanságát, valamint a megújuló energiaforrásokból előállított hidrogén elégtelen rendelkezésre állását.
A projekt lassítása tervezési és mérnöki erőforrásokat szabadít fel, amivel a vállalat következő generációs egyfolyosós repülőgépére, az A320neo családot leváltó típusra összpontosíthat, ez 2035 körül állhatna szolgálatba. Az új típusnál a 25 százalékos üzemanyag-megtakarítás a cél a mai neókhoz viszonyítva.
Forrás: airportal.hu