űrállomás

Űrtörténelem: Izrael lehet a negyedik nemzet, amelyik Holdra száll

2019.04.11.

Az izraeli non-profit SpaceIL a tavaly győztes nélkül véget ért Google Lunar XPRIZE verseny keretében fejlesztette - jelentős részben magánfinanszírozásban - Beresit (Genezis) nevű holdszondáját. A Beresit április 4-én sikeresen Hold körüli pályára állt, ezzel Izrael hetedik országként állított űreszközt Hold körüli pályára. A legfrissebb információk szerint a szonda ma este - az Űrhajózás Napjának előestéjén - magyar idő szerint kilenc óra öt perckor kezdi meg a leszállási manővert; siker esetén Izrael ezzel negyedik országként hajt végre egy lágy leszállást égi kísérőnk felszínére. 

Űrtörténelmet ír Izrael

"Kis lépés egy embernek, de hatalmas ugrás az emberiségnek."

Neil Armstrong - aki első emberként lépett a Hold felszínére 1969 július 21-én - mára már szállóigévé vált mondata közel ötven évvel ezelőtt hangzott el. Az Apolló éra történelmi Hold-küldetéseinek során hat sikeresen landolt expedíció keretében 12 ember járt égi kísérőnk felszínén. Gene Cernan, az Apolló 17 parancsnoka, 1972 december 14-én hajnalban tért vissza a holdkompba. Az "utolsó ember a Holdon" szavait idézve: "Életem három napján a Hold volt az otthonom."

Ma, fél évszázaddal később egy gyorsan növekvő közösség dolgozik azon, hogy égi kísérőnkön fenntartható módon teremtsük meg az emberiség állandó jelenlétét. Ehhez ugyanúgy ember nélküli küldetések kellenek az első körökben, ahogy az Apollo programban is robotikus felderítőkkel készítették elő a holdraszállást (Lunar Orbiter, Ranger, Surveyor programok).

Az űrügynökségek projektjei mellett ma már a magánszféra szerepvállalása is erősödik a ciszlunáris térben. A sokszor – itthon meglehetősen vehemensen – bírált Google Lunar XPRIZE (GLXP) verseny tavaly március 31-én ugyan hivatalos győztes nélkül ért véget, de jónéhány résztvevője továbbra is aktív, és jelentős eredményeket tud felmutatni már most.

Most elsőként a SpaceIL csapata írhat űrtörténelmet a ma estére tervezett Holdra szállással. Izrael nemzeti projektként tekint a SpaceIL küldetésére, amely jelentős összefogással, mintegy 90 %-ban magánfinaszírozással valósul meg. Morris Kahn milliárdos üzletember, aki mintegy 43 millió dollárral járult hozzá a 100 millió dollárra becsült összköltséghez, elmondása szerint: "Nem akarok a leggazdagabb ember lenni a temetőben. Szeretném azt érezni, hogy a pénzemet hasznos dolgokra fordítom. Meg akartam mutatni, hogy Izrael, ez a kis ország meg tud oldani egy olyan feladatot, ami eddig csak a három nagyhatalomnak - Oroszország, Egyesül Államok és Kína - sikerült. Tud-e Izrael inovatív lenni, és alacsony költségvetésből, egy nagy űripari háttér nélkül, eszközt juttatni a Holdra?"

Ma este élőben is követhetjük izraeil kollégáink merész vállalkozását a YouTube-on itt.

Pacher Tibor, a Puli Space vezetője elmondta:

"Nagyon nagy elismeréssel adózunk egykori GLXP-s versenytársunknak. Izraeli barátaink megmutatták, hogy egy kis nemzet is képes összefogással nagy dolgokat megvalósítani. Persze ez az "egyik szemem nevet, a másik sír" tipikus esete, hiszen nekik sikerült megteremteni a szükséges pénzügyi hátteret. Ezen a Pulinak még sokat kell dolgoznia, úgy tűnik, eddig itthon nem tudtuk víziónkat széles körben ismertté tenni és megszerettetni. De bízom benne, hogy az izraeli példa hozzájárul ahhoz, hogy a Pulinak is sikerüljön egy önös érdekeken átívelő, széleskörű összefogást megvalósítania. Mi mindenki hozzájárulását örömmel fogadjuk, legyen az magánemberként, partnercégként, vagy állami szerepvállalásként nyújtott támogatás. A Puli csapata hisz abban, hogy közös munkával Magyarország is be tud lépni azon országok nagyon szűk csoportjába, akik képesek egy másik égitest elérésére, és részt vehetnek a Hold erőforrásainak hasznosításában, egy új, innovációra építő gazdaság kialakításában. Széchenyi szavaival élve: 'Egynek minden nehéz, soknak semmi sem lehetetlen'." - emelte ki Pacher.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.26
Bugatti, Ferrari, Rolls-Royce hármas az élen, óriási árbeli különbség az első és második helyezett....
2025.01.26
A 2024 márciusában bevezetett tarifareform egyszerűsítette a kedvezmények rendszerét és sokak....
2025.01.26
Limitált mennyiségben megkezdődött a legendás 1967-es Ford Mustang hű utánzatának a sorozatgyártása....
2025.01.25
2024-ben a Porsche AG átfogóan megújította termékpalettáját: a Panamera, a Taycan, a 911 és a Macan....
2025.01.25
Az új Q6 e-tron Sportback Offroad tanulmány esetében a szélesebb nyomtáv és a megnövelt hasmagasság....
2025.01.25
Ez lesz az igazi self service.   ..
2025.01.25
Az amerikai szervezet 26 autómárkát górcső alá vevő, használt autókra vonatkozó megbízhatósági....
2025.01.25
A hajtásláncokon kívül mindenhez hozzányúltak, a megjelenés is sokat változott. ..
2025.01.25
Hihetetlen, hogy milyen gyorsan eltelt az év, és nem csak mi, hanem autóink is egy évvel öregebbek....
2025.01.25
A BMW egyik fő beszállítójaként az Eve Power debreceni üzemének nagy hatása van a a német....