Toyota Mirai

Űrtechnika magyar rendszámmal

2021.06.24.

Megérkezett a vizet „kipufogó”, üzemanyagcellás Toyota Mirai. Kipróbáltuk.

 

Tankolás az első magyarországi mobiltöltőnél            Fotó:Boros Jenő

Régóta tudunk, hallunk, beszélünk róla, de Magyarországon mindeddig inkább afféle távoli technikai kuriózumnak számított. Ma már azonban itthon is megrendelhető a vizet „kipufogó” Toyota Mirai, ami a világ első sorozatgyártású hidrogén üzemanyagcellás személyautója. Ez még akkor is mérföldkőnek számít a hazai járműtörténetben, ha pontosan tudható: ez a technológia jó ideig nem lesz tömegek számára elérhető, vonzó. Az első lépéseket volt ugyanis a legnehezebb megtenni, mégpedig nagyon leegyszerűsítve egy, a „tyúk vagy a tojás volt előbb” szintű dilemma miatt.

Az autógyártók álláspontja, hogy akkor árulnak majd üzemanyagcellás modellt, ha már lesz hol tankolni. A hidrogént szállító cégek viszont – mivel ennek az anyagnak a tárolása, szállítása, átfejtése nem egyszerű – épp fordítva gondolják: akkor létesítenek kutakat, ha lesznek autók, amiket fel kell tankolni. Itthon végül a Toyota és a Linde Gáz Magyarország Zrt. együttműködve oldotta fel a kérdést: közösen kezdtek el dolgozni az első hazai hidrogénkút létrehozásán, miközben az autógyár felkészült a – 2014-ben bemutatott első generációt 2021-ben leváltó második generációs – Mirai hazai bevezetésére.

Mint egy sima benzinkút

A közös munka nyomán a főváros IX. kerületében üzembe helyezték az első működő – és hamarosan várhatóan közforgalmúvá váló – mobil hidrogénkutat. Ami bár rendkívül bonyolult technológiai megoldásokat rejt, kívülről nagyon hétköznapinak látszik. A konténer oldalán két töltőpisztoly található. A töltőpisztoly egy globális szabvány szerint készült – a hagyományos benzintank-nyílás helyén kialakított – csatlakozóra kell rátolni.

A tankolás ideje 5 perc a Toyota Mirainál, amibe 5,6 kilogramm hidrogén tölthető. A tartályok többrétegű műanyagszerkezetét kívülről szénszálas réteg is erősíti. Tűz, vagy extrém hőhatás esetén a többrétegű tartályok biztonsági szelepe kinyit, és elengedi a hidrogént a környezetbe.

Feltöltés után

Noha a technológia rendkívül összetett, ebből a volán mögött semmit nem érzékelni – derült ki a hazai premier rövid menetpróbáján. A Mirai épp olyan mint egy elektromos autó, hiszen voltaképp az is. Csakhogy itt az áram nem a külső konnektorból feltöltött akkumulátorból érkezik, hanem a kocsi magának állítja elő az elektromosságot. Amikor az üzemanyagcellában kölcsönhatásra lép egymással a hidrogén és oxigén akkor áram – és melléktermékként tiszta víz – keletkezik. A kocsi „motorterében” lévő üzemanyagcellából érkező áram a Miraiban hátul lévő villanymotort hajtja, illetve tölt egy akkumulátort is.

Fotó:Boros Jenő

A gyári adatok szerint a Mirai az 5,6 kilogramm hidrogénből annyi áramot tud előállítani, amivel 650 kilométer is lehet a hatótáv. A Linde közlése szerint 1 kilogramm hidrogén ára 10 euró, így egy teljes tank mintegy 20 ezer forintba kerül. Benzinre átszámítva ez 7-8 literes fogyasztásnak felel meg. Ez ebben a kategóriában – a Mirai majd öt méteres, a Lexus LS-alapjain nyugvó autó – kedvezőnek számít.
 
Ennél fontosabb az: a Mirai úgy képes nulla emissziós működésre, hogy hatótávja több mint elég, üzemanyagköltségei pedig ugyanolyanok vagy kedvezőbbek mint egy hasonló kategóriájú, hagyományos autónak.

Hidrogénben utazunk

A rövid tesztúton hamar kiderült, hogy a méretes Mirait, ha nem is sportosan, de kellően dinamikusan indítja meg a 174 lóerős és 300 Nm-es csúcsnyomatékú, a hátsó kerekeket hajtó villanymotor. 9,2 másodperc kell a százas tempóhoz, de ennél többre nincs is van szükség, hiszen a Mirait a méretei és felsőkategóriás kényelme alapján nem sprintekre, hanem hosszú távokra optimalizálták.

Fontos rögzíteni azt is: míg az első Mirai nem csak technológiája, hanem – finoman szólva – nehezen szokható formavilága miatt is emlékezetes, itt már nyoma sincs ennek a különcségnek. A Mirai nem ahhoz képest szép autó, hogy mennyire különleges a technikája, hanem abszolút értelemben véve elegáns és tekintetet vonzó. Mindezt alapáron 26 millió forintért kínálja a Toyota, a csúcsváltozat pedig 30 millió forintba kerül.

Magyarországon egyelőre öt darab Mirai eladását tervezik, de ahogy új kutak nyílnak – jövőre már 5-7 töltőhelyet ígérnek –, úgy nőhet az érdeklődés az autó iránt. Európában idén 1500 Mirait szeretnének eladni, ami ambiciózus terv, hiszen eddig világszerte összesen kelt el 12 ezer ebből a modellből.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....