MGE
Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke
A válság után átléptünk egy rubikont, de még sok rubikonon át kell lépni – érzékeltette a helyzetet Erdélyi Péter, aki szerint a 2017-es esztendő adatai a 2001-es év eladásainak felelnek meg.
Új kishaszon-járművekből 2017-ben 7 százalékkal kevesebbet adtak el, a pontos szám 19.941 darab. Oka a növekedési hitelprogram kifutása volt.
2017-ben 155.414 használt személyautót importáltak és helyeztek forgalomba Magyarországon. Sajnálatos módon a behozott autók döntő többsége öreg jármű, amelyek nem javítják a magyar autópark 14 év feletti átlagéletkorát. A behozott használt autók 67 százaléka 10 évesnél idősebb, és csak a 10 százaléka fiatalabb 5 évesnél.
Ábrán a 2017-es esztendő.
Európában csak Görögországban és Lengyelországban rosszabb a helyzet, ott még a magyarnál is öregebb a járműpark – jelentette ki Erdélyi Péter, aki szerint a kedvezőtlen műszaki és környezeti hatások csökkentése érdekében a használt autók importjának szabályozásában jelentős változásokra lenne szükség.
A nagyhaszonjármű piac értékesítési számait Dér Péter elnökségi tag ismertette. Elmondta, jó volt a 2017-es esztendő, 5800 felett fogytak a 3.5 tonna feletti járművek. Autóbuszokból 643 talált vevőre, a növekedés 55 százalékos. A szép számokat árnyalja, hogy sokkal több új autóbuszra lenne szükség, mert a buszpark igencsak koros állapotban van.
Nem csak Dér Péter, hanem az utána következő Somogyi Gábor is drámai söfőrhiányt vázolt fel.
A súlyos munkaerőhiány gátolja a piacbővülést – adott hangot véleményének az MGE elnökségi tagja. Somogyi Gábor elmondta, a közúti pótkocsik piacán tavaly 4059 eladást regisztráltak, ez csaknem elérte a válság előtti szintet. Legnagyobb mértékben a függönyponyvás pórkocsik fogytak, ez teszi a nyolcvan százalékot. Öt-öt százalék a hűtő és billencsek aránya, tíz százalék pedig az egyéb pótkocsi, mint konténer, gép és járműszállító vagy éppen tanker.
A motorkerékpár piac adatait Zámbó Balázs elnökségi tag ismertette. Szavaiból kiderült, tavaly csaknem 2286 új motor került forgalomba Magyarországon. Gyakorlatilag a 2012-es mélypont óra töretlen a növekedés. Legnagyobb mértékben az 500 köbcentiméter feletti motorok fogytak, ezekből 1444 talált vevőre.
Motorkerékpár piac Magyarországon 2010-2017 között és a prognózis idénre.
Először tartott vendégként prezentációt az MGE rendezvényén Ugron Gábor, az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. Azt vizionálta, hogy 2030-ra tíz százalékos lehet az elektromos autók aránya Magyarországon. A fejlődéshez elengedhetetlen az infrastruktúra fejlesztése, az országot lefedő e-töltőállomások kiépítése. Idén a tervek szerint 300 elektromos töltőállomás telepítését kezdik meg és 1000-1200 állami tulajdonú töltőpont létesítését tervezik. A cél, hogy az első félév végére mintegy 300-330 állami és további 200-210 önkormányzati tulajdonú e-töltőkút üzemelje az országban
Beszélt az e-gépjárművek vásárlásának támogatásáról is. Kifejtette, 2017-ben 600 pályázatot adtak be 735 autóra. A támogató okiratokat kiállították 643 autóra, és 260 jármű esetében kifizették a támogatást. Ugron Gábor hozzátette, dolgoznak a pályázati struktúra felgyorsításán.
S mi várható idén?
Az MGE az új személyautók piacán 7,5 százalékos növekedésre számít 2018-ban, ez 125 ezer új gépkocsi forgalomba helyezését jelentené. Az új kishaszonjárművekből a várakozásaik szerint mintegy 21 ezer kerülhet forgalomba. A motorkerékpárok esetében 8,5 százalékos növekedést várnak, ami 2500 új járművet jelenthet.ű
Prognózis minden szegmensben.
Motorkerékpár piac Magyarországon 2010-2017 között és a prognózis idénre.