- csepp- és ütésálló indítókulcs
A kormányzati bejelentés szerint a korábbi szabályozás csak a CO2-kibocsátást vette figyelembe vezetés közben, de mostantól az egész gyártási folyamatot is figyelembe veszik. Az új szabályok szerint minden elektromos autó 'zöld pontszámot' kap, amely a francia és az EU-beli gyártási vonalak visszahozását célozza.
Az energiaátmeneti miniszter, Agnès Pannier-Runacher szerint a reformált 'zöld bónusz' a legzöldebb elektromos autókat, különösen a Franciaországban és az EU-ban gyártottakat jutalmazza, ezáltal ösztönözve a helyi munkahelyteremtést és az árak csökkentését.
Az új rendszer hat új CO2-kibocsátó tényezőt vesz figyelembe, beleértve az acél- és alumíniumgyártás kibocsátásait, a kritikus nyersanyagok használatát az autó és az akkumulátor testében, valamint az autó összeszerelését és szállítását.
A bónusz összege elérheti az 5000 eurót autónként, és akár 7000 euróra is nőhet a szegényebb háztartások számára. A finanszírozásra 1 milliárd eurót különítettek el.
Carlos Tavares, a Stellantis elnöke régóta sürgeti a kormányzatot, hogy lépjen fel a kínai gyártók ellen. Franciaország, a Reanult és a Stellantis otthona, szorosan figyeli Kínát, amely az EU piacát elárasztja saját elektromos autóival. Az Európai Bizottság adatai szerint a kínai márkák 2022-ben az EU elektromos autó piacának 8%-át érték el, és ez 2025-re akár 15%-ra is nőhet.
A Ptolemus Consulting Group szerint a kínai elektromos autók árak 2015 és 2022 között körülbelül 50%-kal, 67 000 euróról 32 000 euróra csökkentek, míg az európai elektromos autók árak ugyanebben az időszakban 17%-kal, körülbelül 49 000 euróról több mint 55 000 euróra nőttek.
Emmanuel Macron francia elnök is többször kifejezte aggodalmát a kínai autógyártók gyors terjeszkedése miatt, és szükségessé tette a helyi ipar védelmét. Az Európai Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen bejelentette, hogy az EU új vizsgálatot indít a kínai elektromos autók állami támogatásai ellen.
A 'zöld bónusz' illeszkedik az EU-nak a kínai piaci árvíz korlátozására irányuló szélesebb erőfeszítéseibe. Bruno Le Maire, a francia gazdasági miniszter szerint ez "ésszerű politikai döntéshozatal, beágyazva zöld ipari stratégiánkba, és első a maga nemében Európában".