Szeged
Portálunk az utolsó napon, szeptember 13-án a péntek délutáni csúcs után egy kicsivel próbálta ki az akkorra Szegedet már keresztül-kasul bejárt piros autóbuszt. Hiába töltött a napfény városába két és fél hetet menetrendszerinti járatként a BYD elektromos csuklósa, még az utolsó órákban is nagyon sokan fotózták.
A Gyálarétről 15 óra 47-kor induló 74Y járatnak 16 óra 21 kellett volna menetrend szerint a Pick Aréna utáni, Duna utcai megállóba érkeznie, de késett. Igaz, mindössze 3 percet, és ez nagyon jónak számít ezen a hosszú vonalon, belecsípve kicsit a délutáni iskolaidős csúcsba.
Meg is dicsértem a sofőrt, aki azzal szerénykedett, hogy a pénteki csúcs kicsit hamarabb lemegy, mint a sima hétköznapi, és ami még ennél is fontosabb, nem kaptak sorompót. Márpedig ez a Szeged-Budapest – plusz Békéscsaba – vasútvonalon meglehetősen gyakori, és könnyen meghosszabbítja a menetidőt 6-8 perccel.
A csuklós még bement a petőfitelepi Fő térre, majd célba vette a végállomást, a tápéi Csatár utcai buszfordulót. Úgy emlékszem, a 3 perces késésből sikerült is faragnia valamicskét, köszönhetően annak, hogy nem igazán volt túl sok utas a buszon és a felszállók sem sorakoztak a buszmegállókba. Visszafelé már 73-as járatként indult a busz a Mars tér felé.
Ha valaki megnyomta a kapaszkodó oszlopon található leszállásjelzőt, az pirosról azonnal zöldre váltott, és tette ezt közel 20 ilyen oszlopon egyszerre, mintegy változó és visszafogott hangulatvilágítást produkálva. Volt persze igazi, felső hangulatvilágítás is, amit a sofőr a kedvünkért meg is mutatott, de nem annyira érvényesült, mint éjszaka, de a felhős-esős időben így is látszott, hogy tetszetős és valahogy nyugtató.
Érdekes és általam még nem látott megoldás volt, hogy az első ajtós felszállásra tervezett buszban a sofőr mellett két könnyen mozgó, kissé bumfordi kart előrenyomva lehetett bejutni az utastérbe. Ennek most nem volt igazán jelentősége, a tesztjárat ugyanis mindvégig ingyenes volt.
Illett a csuklós elektromos autóbusz Szegedhez, a zöld városhoz, még akkor is, ha pirosra fényezték. Az egyik tápéi megállóban legalább fél tucat kölcsönözhető elektromos roller várta azokat, akinek érdemes volt felpattanniuk rá, ha siettek vagy messzebb laktak a városrész főutcájától.
A Volánbusz elektromos flottájának csaknem felét alkotó, szóló BYD e-buszok közül nyolc tavaly júliustól folyamatosan jár és nagyon népszerű Szegeden. Ráadásul jól is fogyasztanak. – Egerben valamivel 1 kWh feletti, Győrben kereken 1, Szegeden 0,9 kWh alatti, Szolnokon 0,92-093 közötti, Zalaegerszegen pedig 0,95 kWh átlagfogyasztás figyelhető meg – írta tavaly október végén a magyarbusz.info szakportál.
Csuklós elektromos autóbusz azonban csak most járt először Szegeden. A BYD eBus B18 típusú, tisztán elektromos meghajtású, alacsony padlós járműve az első, Magyarországon gyártott csuklós e-busz. A tesztidőszak alatt a helyi autóbuszvonalak többségén megfordult, jellemzően a reggeli, kora délelőtti, illetve a délutáni órákban. Közte a bő „ebédidőben” járművet a Volánbusz szegedi telephelyén töltötték/tölthették a már korábban üzembe állított, Blueberry Plus R2 típusú készülékkel.
A BYD eBus B18 511 kWh összkapacitású lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátorai plug-in technológiával és speciális áramszedővel, úgynevezett pantográffal egyaránt tölthetők. A 18,15 méter hosszú járművet a BYD saját fejlesztésű kerékagymotorjai hajtják, amelyeket a csukló utáni részben, a harmadik tengelynél helyeztek el. A motorok csúcsteljesítménye egyenként 150 kW, a hatótávolság pedig a gyártó szerint elérheti a 420 km-t.
A BYD eBus B18-ason a hagyományos külső visszapillantó tükröket kamerák helyettesítik; a biztonságos közlekedést emellett holttérfigyelő rendszer segíti, ez szintén kameraalapú. Az tetszetős utastérben szálcsiszolt kapaszkodók és fahatású padlóburkolat javítja a minőségérzetet. A csendes, könnyen kezelhető, esztétikus kialakítású és jól felszerelt tesztautóbusz a júliusi zalaegerszegi próbaüzem során mintegy 2000 kilométert tett meg, Szegeden valószínűleg ennél többet.
A napfény városában 2023 eleje óta 10 darab MAN Lion’s City 12 G típusú gázüzemű, míg 2023 júniusa óta 8 darab BYD K9UD típusú, elektromos meghajtású, szóló kivitelű autóbusz zöldíti a Volánbusz helyi járműállományát. A társaság hamarosan tovább bővíti zöldflottáját, hiszen idén egy hidrogénmeghajtású és 20 darab elektromos jármű beszerzésére is vissza nem térítendő támogatást nyert el a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség pályázatán.
A lokálisan zéró károsanyag-kibocsátású buszok a fővárosi agglomerációban, illetve Balatonfüreden, Hajdúszoboszlón, Keszthelyen, Komáromban, Komlón és Tatán biztosítanak majd környezetkímélő, kényelmes és csendes szolgáltatást az érintett települések lakói számára. A zöldbuszok sikeres üzemeltetéséhez a BYD eBus B18 zalaegerszegi és szegedi tesztjének tapasztalatai is hozzájárulhatnak.
Szubjektív
Szegeden a BYD elektromos autóbusza jóval többet jelent, mint a többi városban, a sztrádalehajtónál ugyanis megkezdődött a márka autógyárának építése. A munka látványos és ütemes, a termelés 2025 második felében, végén kezdődhet meg. A teljes felfutás után évi háromszázezer autó gyártására is képes lehet majd a szegedi üzem. A beruházás eleinte három-négy, később akár tízezer embernek munkát adhat.