kisautók
Az 1,4 milliárdos Kína ma már a világ első számú újautópiaca, de mivel az átlagbérek igen alacsonyak, az autógyártók a legszegényebb rétegek pénztárcájához szabott törpe személygépkocsikat is kénytelenek gyártani. A világ nyugati szegletében feltehetően rájuk se hederítenének, de Kínában az ilyen autók igen népszerűek, különösen a sűrűn lakott területeken, ahol szűkek és zsúfoltak az utcák, és az emberek feszes családi büdzséből gazdálkodnak. Természetesen kizárólag elektromos autókról van szó.
Ilyen településeken a helyszűke és az alacsony átlagbérek miatt ezek a vicces kinézetű kisautók hatalmas előnyt jelentenek a „teljes méretű” társaikkal szemben. Van köztük kétüléses, négyüléses is, s értékük ezer dollár körül forog. Az autoevolution című kiadványra hagyatkozva szemlézünk belőlük.
A legolcsóbb kínai autó a tarka-barka BeteTek BD-DB, amelynek ára ezer dollár alatt van, persze, csakis Kínában. A kétszemélyes autó 860 dollárért, azaz körülbelül 300 eFt-ért megvásárolható. Ebben a modellben van központi zár és bluetooth rendszer is. Hatótávja 85 kilométer, de feltehetően csak kikapcsolt fényszórókkal és levegőkeringtetés nélkül képes ekkora táv megtételére. Lökhárítótól lökhárítóig az autó 2,78 méter.
Ezer dollár alatti járműveket gyárt a ChangLi autógyár is. Az Alibabán is beszerezhető ChangLi Nemecát - amely akár 930 dollárért is megvásárolható - többször is a világ legolcsóbb új EV-jének kiáltották ki. Talán természetes az a feltételezés, hogy ennyi pénzért jó minőségű járművet nehéz gyártani, de ez az autó sok tekintetben, kiváltképpen a komolyabb elrendezésű felfüggesztésében felülmúlja a golfkocsikat. Nem véletlen, hogy a kétszemélyes – elől és hátul egy-egy ülés - autó szalonjáról nem találunk képeket a reklámokban, viszont hallatlan előnye az autónak az alapfelszereltséghez tartozó tetőcsomagtartó, rádió és tolató kamera.
Az S1-PRO a Minghong Motor vállalat legolcsóbb akkumulátoros elektromos mikroautója, amely ugyancsak az Alibabán keresztül is beszerezhető, és akárcsak a társai, gondosan becsomagolva szállítják ki. A három éve debütált Minghong S1-PRO terhelhetősége 500 kilogramm, és az olcsóbb versenytársaival ellentétben már négy utast lehet beleszuszakolni. Az autót 1,5 kilowattos villanymotor hajtja, a hátsó kerekeken adva le a nyomatékot. Minghong havi ezerötszáz S1-Pro-t tud legyártani, vagyis évente csak 1800 ezer autót, ami csöpp a tengerben az ismert autógyártók volumenéhez képest.
Az ezerdolláros lélektani határt átugorva valamelyest szélesedik a választék.
Az Evergright EV-07 négyszemélyes modellért már 1110 dollárt kell fizetni, vagyis 390 ezer forintot, ami még mindig viccesen kis összeg egy autóért. A Wuxi Everbright vállalat járműve sem kívülről, sem belülről nem vonzó. A rosszul illeszkedő műszerfaltól kezdve a műanyagok textúráik, a kormány és a pedál közötti térségben lógó drótokig minden szánalmasan néz ki. Az egyetlen, ami csalogató, az az ára. A légkondicionálóval is kapható EV-07-et 1,5 kWH teljesítményű motor hajtja, ami két lőerős teljesítmény jelent. Az ólom-savas akkumulátor lítium-ion akkupackra cserélhető, amely némileg nagyobb hatótávolságot biztosít, de a Wuxi Everbright így sem tesz meg hetven kilométernél többet.
A már emlegetett, törpeautókra szakosodott Changzhou Xili Vehicle tulajdonában lévő ChangLi márka további két modellt kínál szuperolcsó kategóriában: az 1295 dollárért beszerezhető CLZKC-08-at, illetve az 1302 dollárért beszerezhető CLZKC-013-at. A két autó küllemében jelentős az eltérés.
Az előbbi, a 08-as komor látványt nyújt a volán mögül, de kínálnak az autóhoz ülésállítást, halogén izzókat, napfénytetőt, könnyűfém felniket, ráadásnak fényforrásokat a tetőn. Az autó teljes feltöltése nyolc órát vesz igénybe, hatótávja így 120 kilométer.
A 013-as teherbírása 300 kilogramm. Az autó elektromos ablakemelővel, fűtéssel, sztereó hangrendszerrel van ellátva. De a leginkább figyelemre méltó jellemzője, hogy kapható a visszapillantó tükröt kiváltó visszapillantó kamerával is. A fantáziátlan nevű CLZKC-013 modell nem használható családi autóként. Az Alibabán minimálisan 50 darabot lehet belőle rendelni. A ChangLi specifikációjában 30 km/órás végsebesség szerepel, így nemigen használható autópályán ez az autó sem.
A KLS800 ára már körülbelül 460 eFt. A szuperkompakt, 1,98m hosszú autót is inkább azok vásárolják meg, akik nem sietnek, mert 45 km/óránál többet nem lehet belőle kicsiholni, ráadásul légzsák sem jár hozzá. A Csöcsiangban készült autót vasvázas kartondobozba csomagolva szállítják a megrendelőhöz. A KLS800 kiemelkedik a sorból azzal, hogy 150 ezer kilométeres garanciát kínálnak az ólom-savas akkumulátorához, amellyel egy töltéssel legfeljebb száz kilométert lehet utazni.
Még egy ChangLi modell akad a legolcsóbb kínai autók között, jelesül a CL-JP modell, amely 540 eFt-nak megfelelő összegért vásárolható meg. A CL-JP szintén ólom-savas akkucsomagot visel, és 50 ezer kilométerig terjedő korlátozott garanciát kínálnak rá. A legtöbb, ami a négyszemélyes elektromos járműtől elvárható, az a száz kilométeres hatótáv teljes töltés után. A gyorstöltés öt órát vesz igénybe, a lassú pedig akár tízet is. A hátul elhelyezett villanymotor teljesítménye 1,2 kilowatt, ami kiábrándítóan kicsi, 1,6 lóerős teljesítményt nyújt.
A legolcsóbbak közé soroljuk az 1714 dollárért, vagyis kb. 600 ezer forintért kínált Filistart FSC-LT, amely mindössze 230 kilogrammot nyom. Az ólomakkus apróság végsebessége 38 kilométer óránként, és legfeljebb két, 150 kilogramm összsúlyú utast vihet magával. Tökéletes viszonyok mellett a hatótávolsága 60 kilométer.