gépjárműgyártás

Megépíti futurisztikus, hiperpraktikus furgonját a Toyota

2025.03.06.

Már 2026-ban színre léphet a két éve bemutatott Kayoibako koncepciójármű sorozatgyártásig érlelt változata. Nyilván lesznek változások, de remélhetőleg a lényeg megmarad.

A Toyota 2023 októberében mutatta be radikális furgontanulmányát, a Kayoibakót, amelyre két okból is felfigyelt a világ. Az egyedülálló sziluett, a szokatlan méretű és elhelyezésű üvegfelületek önmagukban is izgalmassá tették a járművet, a lényeg azonban – hiszen áruszállítóról volt szó – a raktér felosztására, a rakomány rendezésére szolgáló, moduláris rendszer volt. Az egész elképzelés oly mértékben elrugaszkodott a mindennapok unalmas valóságától, hogy senkiben fel sem merült az esetleges sorozatgyártás lehetősége. A BestCarWeb autós weboldal azonban tudni véli, hogy a következő generációs Town Ace furgont többé-kevésbé erről a koncepciójárműről mintázza majd a Toyota.

A TownAce egy fél évszázados múltra visszatekintő modellcsalád, amely a megjelenésekor már közel egy évtizede hódító Hiace (HiAce) alá sorolt be. Szigorúan véve a TownAce a LiteAce műszakilag azonos, de valamivel szélesebb és hosszabb leszármazottja, a két típusnevet azonban egy idő után elkezdte felváltva, csereszabatosan alkalmazni a Toyota, majd 2020-tól a LiteAce teljesen beolvadt a TownAce sorozatba. A jelenlegi TownAce modellek délkelet-ázsiai kooperációban készülnek, egy másik japán autógyártó indonéziai és tajvani üzemeiben; a 2650 mm-es tengelytávon nyugvó, többféle méretben és felépítménnyel kínált modell 1,5 literes benzinmotorja az első üléssor alatt helyezkedik el. 

Ezt a konzervatív konstrukciót kívánja tehát kiváltani a Toyota a Kayoibako szériaváltozatával. A karosszéria sarkaiba kitolt kerekek és a teljesen függőleges orrkialakítás kiváló helykihasználást és manőverezhetőséget eredményezne. Ezt a tanulmányautót tisztán elektromos hajtáslánca tette lehetővé, ugyanakkor a hírek a Toyota általános termékfilozófiáját szem előtt tartva inkább full hibrid hajtással szerelné új típusát. Ez leginkább az 1,5 literes szívómotor köré épülő, jelenleg is széles körben (Toyota Yaris, Yaris Cross, Urban Cruiser; Lexus LBX) alkalmazott konfiguráció következő generációja lehet majd. 

A belső égésű motor alkalmazása szükségessé teheti a Kayoibako arányainak átdolgozását, ez azonban egyébként is elkerülhetetlennek tűnt, hiszen bármilyen látványos, a laposan álló szélvédő több hátránnyal járna a mindennapokban, mint előnnyel. A TownAce több évtizedes hagyományaival is szakítani lesz szükséges, hiszen míg a jelenleg használatos 2NR-VE blokk keresztben és hosszában is beépíthető, az M15A-FXE erőforrást kifejezetten elsőkerékhajtásra tervezték. Így azonban megmaradhat a Kayoibako különösen alacsony raktérpadlója, amely egyébként is a tanulmány egyik legerősebb ütőkártyája volt.

A jelenlegi TownAce 4065 mm hosszú, 1665 mm széles és 1930 mm magas, 2650 mm-es tengelytávval, így a Kayoibako 3990x1790x1855 mm-es dimenzióival alkalmasnak látszik a feladatok átvételére. A tanulmányautó tengelytávja 2800 mm volt, ám ezt a tisztán elektromos hajtáslánccal érték el; elképzelhető, hogy a szériaváltozat egy módosított (vagy akár teljesen független) padlólemezre épül majd. Ha így is lesz, bízunk abban, hogy a koncepciójármű egyik nagy ötletét: a B-oszlop nélküli kialakítást, amelynek köszönhetően szokatlanul széles nyíláson át lehetett rakodni az utas oldaláról a rakteret, átmentik a szériaverzióba. 

 

Fotó: Toyota



 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.06
A HangZóna mai vendége Soltész Bálint rendőrségi szóvivő. ..
2025.03.06
A SEAT S.A., a spanyol kormány Ipari és Turisztikai Minisztériuma, a Generalitat de Catalunya, a....
2025.03.06
Kérészéletűnek bizonyult az elektromos teherautók piacára nemrégiben berobbant Nikola Corporation:....
2025.03.06
Már 2026-ban színre léphet a két éve bemutatott Kayoibako koncepciójármű sorozatgyártásig érlelt....
2025.03.06
Kína az ellentétek országa, kiváltképpen, ha autóipari mércével vizsgáljuk. Gyártanak ott minden....
2025.03.06
Az IVECO, az Iveco Group márkája, amely nehéz-, közép- és könnyű-tehergépkocsikat tervez, gyárt és....
2025.03.06
A Sauber Forma–1-es csapat projektmenedzser-gyakornokaként az első felfüggesztés projektjein....
2025.03.06
Nem a Toyota az egyetlen piaci szereplő, amely a szívén viseli az emissziómentes mobilitás ügyét: a....
2025.03.06
Életét vesztette egy 24 éves nő, miután elgázolta egy autóbusz a szlovákiai Turanyban (....
2025.03.06
Az Európai Járműlogisztikai Szövetség (ECG) jelentése szerint 25 százalékkal nőtt a Kínából....