alternatív hajtáslánc

Egyre erősödik a régió H2-infrasturktúrája

2025.03.06.

Nem a Toyota az egyetlen piaci szereplő, amely a szívén viseli az emissziómentes mobilitás ügyét: a Messer Slovnaft korszerűsítette pozsonyi hidrogéntöltő-állomását, ezzel tovább csökkentve a szlovák főváros közösségi közlekedésének szénlábnyomát.

Európa közös érdeke, hogy minél robusztusabb támogató infrastruktúra épüljön ki a hidrogénalapú gazdaság – azon belül is a közlekedési és szállítmányozási megoldások – köré, hiszen a megbízható, kiszámítható töltőhálózat alapfeltétele annak, hogy az Unió útjain elterjedhessenek az emissziómentesen használható, gyorsan feltölthető, így a hosszú távú fuvarozásban ideális megoldást jelentő tüzelőanyag-cellás járművek.

Ezt a célt szolgálja az a projekt, amelynek keretében a Toyota és partnerei elősegítik a pán-európai szállítmányozási útvonalak (Ten-T hálózat) mentén kiépítendő töltőinfrastruktúr létrehozását, és ugyanilyen fontos – ha nem is regionális, de lokális szinten – az a fejlesztés, amelyet a MOL-csoport szlovákiai leányvállalata hajtott végre pozsonyi hidrogéntöltő-állomásán.

A Messer Tatragas és a Slovnaft által közösen üzemeltetett, a pozsonyi finomító területén belül található töltőállomást két éve használják a helyi közösségi közlekedési vállalat hidrogéntüzelőanyag-cellás buszai, illetve más partnerek teherjárművei. Az állomást most korszerűsítették, így mostantól magasabb, 350 bar nyomáson biztosítja a nehéz járművek tankolását. A nagyobb nyomás hatékonyabb töltést, az pedig akár 40 százalékkal nagyobb hatótávolságot eredményez. A közösségi közlekedésben ez különösen fontos, hiszen csökken az állásidő, azaz hatékonyabban használhatók ki a járművek a közlekedésben.

A hidrogéntöltő infrastruktúra folyamatos bővítése és fejlesztése elengedhetetlen, hiszen a másik oldalon, azaz a járműgyártóknál is szüntelen evolúció zajlik. A Toyota a közelmúltban mutatta be harmadik generációs hidrogéntüzelőanyag-cellás rendszerét, amely a jelenleginél nagyobb hatótávolságot és kedvezőbb költségeket ígér. A karbantartásmentesre tervezett, akár kétszer robusztusabb rendszer kifejlesztésével elsősorban a szállítmányozó piacot célozza meg a Toyota, de nem kérdéses, hogy a technológia a gyártó személyautó-kínálatában is megjelenik majd.

A MOL-csoport nem csupán Szlovákiában érdekelt a hidrogénalapú gazdaságban: a vállalat százhalombattai finomítója 2024-ben állította üzembe a térség legnagyobb, 10 MW kapacitású zöldhidrogén-előállító üzemét, amely megújuló forrásból származó elektromos energiával bontja a vizet, így a teljes folyamat szénmentes, sőt: az új létesítmény üzembe állításával évi 25 ezer tonnával csökkent a Dunai Finomító CO2-emissziója. Százhalombatta évente 1600 tonna zöld hidrogént fog előállítani, amelyet elsődlegesen az üzemanyag-gyártásban fog felhasználni a cégcsoport, később azonban üzemanyagként is hasznosítják majd.

 

Fotó: Toyota, MOL

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.06
Kína az ellentétek országa, kiváltképpen, ha autóipari mércével vizsgáljuk. Gyártanak ott minden....
2025.03.06
Az IVECO, az Iveco Group márkája, amely nehéz-, közép- és könnyű-tehergépkocsikat tervez, gyárt és....
2025.03.06
A Sauber Forma–1-es csapat projektmenedzser-gyakornokaként az első felfüggesztés projektjein....
2025.03.06
Nem a Toyota az egyetlen piaci szereplő, amely a szívén viseli az emissziómentes mobilitás ügyét: a....
2025.03.06
Életét vesztette egy 24 éves nő, miután elgázolta egy autóbusz a szlovákiai Turanyban (....
2025.03.06
Az Európai Járműlogisztikai Szövetség (ECG) jelentése szerint 25 százalékkal nőtt a Kínából....
2025.03.06
Még csak márciust írunk, de Molnár Martin máris befejezett egy bajnokságot, hiszen a minap véget....
2025.03.06
Az ipari és kereskedelmi minisztérium azt közölte, hogy a múlt hónapban 77 ezer 300 új személyautót....
2025.03.06
A Bridgestone BATTLAX SPORT TOURING T32 abroncsai kerülnek gyári első szerelésként a Yamaha Motor....
2025.03.06
Egy 22 éves osztrák férfit 15 hónap börtönbüntetésre ítéltek, ebből tízet felfüggesztettek hétfőn....