Teszt
Kamionnal autópályán robogni egyszerű, inkább a monotonitással kell küzdeni. A logisztikai raktárak és a bevásárlóközpontok, nagyobb üzletek között járó áruterítő teherautó viszont ritkán tesz meg hosszabb távokat, akkor is csak egy régión belül, pilótájának élete rövid fuvarokból, rendszeres megállásokból, rakodásból, sürgés-forgásból áll. Ráadásul be kell menni a városokba, akár nagyobb gépkocsik elől elzárt övezetekbe is, területi felmentéssel. Tizennyolc tonnás járművel minden feladatot megbízhatóan ellátni, ráadásul az idő szorításában, egy csomó adminisztrációs tennivalóval súlyosbítva, embert próbáló munka. Az már régen volt, mikor ott ült a fülkében a kocsikísérő, hogy intézze a papírokat, kiszállva segítsen tolatni vagy rakodni. Ma már egyedül dolgozik a gépkocsivezető.
Segítség mégis van, esetemben a svéd márka mindenféle okossággal felszerelt teherautója. Csúszásmentes, széles, lépcsőfokokon, 90 fokig feltáruló ajtón át lépek a fülkébe, a lehető legkönnyebb a naponta sokszori ki-beugrálás. Motorindítás gombnyomással, automatizált váltómű előremenetbe állítása a jobb oldali kormánykarral, egy kis gázadás, és már indul is a jármű. Hoppá, nem felejtettük el oldani az elektropneumatikus rögzítőféket és bekapcsolni a menetfényt? Nos, ezeket önműködően teszi meg helyettünk az autó, nincs rá gond.
A vezetőhelyről jól kilátni általában csak előre lehet, hagyományosan ez az egyik legnagyobb veszélyforrás. De most nem így van! Egyrészt ott a Scaniákra jellemző alsó ablak a túlsó oldali ajtó aljában, amelyen át jobbra kanyarodáskor könnyebb észrevenni biciklistát, gyalogost. Ám van még más is: egy külön, tetszőleges helyzetbe állítható monitor mutatja a környezetet. Gombnyomással választhatok, hogy az előre, a balra, a jobbra, vagy a hátra néző kamera képét lássam, illetve a madártávlati képet, felülnézetből. Menet közben legjobb a mögöttes területet szemmel tartani, bármilyen visszapillantó tükörnél többet ér a kamera, mert gyakorlatilag nincs holttér. Ugyanez a helyzet a raktárkapura rátolatva. Jobbra kell kanyarodni, kerékpársávot és zebrát keresztezve? Semmi vész, mert amint kiteszem az indexet, a monitoron a dobozos felépítmény felső peremének közepe tájáról figyelő kamera képe ugrik automatikusan a szemem elé.
A lábtérben három pedál van, de a kuplungot csak centizéskor, síkos felületen, nehéz körülmények között ajánlatos használni, egyébként automatikusan működik az erőátvitel, lágyan és simán kapcsolgat, a legjobb lábú sofőrnél érzékenyebben kímélve a szerkezetet, ami nem utolsó szempont, hiszen sokba kerülne cserélni egy leégetett kuplungtárcsát.
Természetesen nem egyszerű sebességrögzítőre hagyatkozhatok, hanem a Scania Opticruise rendszerre, amely tartja a követési távolságot, akár megállásig fékez, és amint megmozdul a dugóban araszoló sor, elindulunk mi is. A várakozások alatt persze leáll a motor. Ha én magam akarok lassítani, meglehetősen erős motorfékkel csökkenthetem az alkatrészek kopását.
Miután néhány kilométert megtéve érzem, hogy sok mindenben rábízhatom magam gépesített munkatársamra, elkezdhetek jobban figyelni a jármű egészére. A hétliteres, soros hathengeres, 280 lóerős, Euro 6-os „kis” Scania motort úgy körülvették hangszigeteléssel, hogy csak halk brummogását hallani. A 99 kilométer végén 21 literes fogyasztást mutatott a precíz mérőberendezés, 18 tonnás műterheléssel. Ez nagyon szerény! A futómű simán nyeli el az úthibákat, elég mély kátyúk sem okoznak megrázkódtatást. A vezetőülés külön rugózása és csillapítása személyre szabható. Kényelmemet a fülkét kettéválasztó motoralagút hátsó részén elhelyezett, de előrébb húzható, italtárolásra való lapos hűtődoboz mellett néhány további rakodórekesz (például a kísérőülés alatt) és a kesztyűtartó fölül előhúzható asztalka fokozza, ezen lehet irodai munkát végezni vagy tízóraizni. A fülkében magas ember is felállhat görnyedés nélkül, nem üti be fejét a nyitható tetőablakba.
Amennyiben hosszabb fuvarok is előfordulnak a cégnél, a hátfalról lehajtható ágyat lehet rendelni ehhez a P-fülkéhez; használatához előredönthető az üléstámla. Ha nem is olyan kényelmesen, mint egy távolsági kamionban, megoldható az éjszakázás.
Megérkeztünk a raktárhoz. Most az emelőfal vizsgázhat. Mindkét oldalon van kezelőegysége, amellyel lenyitni, felcsukni, emelni, süllyeszteni lehet – de csak akkor engedelmeskedik utasításunknak, ha mindkét kezünkkel fogjuk a működtető karokat. Miért? Mert megesett, hogy a működtető hidraulikát fél kézzel irányító ember behajolt az emelőfal elé, és tragikus következménnyel odacsípte fejét a nyílásperemhez. Így viszont védve vagyok e lehetőségtől.
További ügyes részlet, hogy az emelőplató szélén van két gumiborítású gomba: az egyikre lépve emelkedünk, a másik a süllyesztésé. Tehát ha például két kézzel fogva viszek egy nagy dobozt, csak rálépek a földre eresztett emelő hátfalra, lábmozdulattal felemelkedem, besétálok a raktérbe, és kész.
Egy ilyen okos teherautóval minden esélyem megvan, hogy akkor sem okoznék galibát, ha napról-napra ezzel járnám a forgalom sűrűjét. És egész biztos nem is fáradnék el annyira egy munkanap végéig.