járműgyártó
Szerző: Heimer György
A japán cégóriás közleményében ugyanakkor hangsúlyozta, fenntartják üzleti terveiket: ahogy korábban előirányozták, az idei pénzügyi évben, jövő márciusig 9,3 millió négykerekű kerül le a világméretű gyártóhálózatának szalagjairól, és összesen 8,7 millió jármű eladáséval számolnak. A világ autóiparát sújtó chiphiány mindeddig elkerülte a Toyotát.
Illusztráció Toyota
Ez legfőképpen annak tulajdonítható, hogy az egy évtizeddel ezelőtti fukusimai atomerőmű-szerencsétlenség és a távol-keleti országot megbénító pusztító szökőár után a cég – előrelátóan, a zökkenőmentes termelés fenntartása érdekében – nagy készleteket halmozott fel, többi között a félvezető komponensekből is. A chiphiány – amely az elmúlt években azért öltött egyre nagyobb méreteket, mert a kínálat nem tudott lépést tartani a felszökkenő kereslettel és a világon végigsöprő pandémia szétzilálta a meglévő chipgyártó kapacitásokat – már eddig is leállásokra kényszerítette a nemzetközi autóipart.
Ahogy a világ minden tájékán, a chipmizéria fennakadásokat okozott a Mercedes és az Audi itthoni gyáraiban is. De nemcsak az autóipar szenved. Az ipar más területein tevékenykedő készülékgyártó multiknak, az Apple-tól a Sonyig szintén gondot okoz a félvezető-szűke, és a kilátások sem kecsegtetnek gyors megoldással. A chipgyártó Intel arra figyelmeztet, hogy még legalább egy-két évig eltarthat, amíg helyreállhat a kiegyensúlyozott ellátás. Joe Biden amerikai elnök a zavarokat érzékelve arra sürgette a washingtoni törvényhozást, szavazzák meg és a javasolt 37 milliárd dollárral támogassák az amerikai chipgyártók termelésbővítését.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!