Bemutató
Szerző: Heimer György
Alig néhány héttel azután, hogy itthon is megkezdődött a Toyota Land Cruiser felfrissített változatának árusítása, a főpiacnak számító Dél-Afrikában már rendelhető a japán terepjáró-legenda vadonatúj 300-as szériája.
A világpremiert június elejére ígérő modell egyik legfontosabb újdonsága, hogy lesz belőle hibrid is – írja Smarter Media Automotive News. A Toyota háza táján jól informált hírforrás azonban hozzáteszi, hogy bevezetéskor csak kétféle, hagyományos V6-os erőforrásokkal lesz kapható a jármű. A 3,3 literes dízel 301 lóerős, 700 Nm-es nyomatékkal, a benzines változat pedig egy 3,5 literes turbós motor, 409 lóerővel és 650 Nm-es forgatónyomatékkal. A motorokhoz tízfokozatú automata sebességváltó kapcsolódik.
Mindezzel szemben az itthon nemrég forgalomba került újabb Land Cruiserekben a jól bevált 2,8 literes, négyhengeres dízelmotor dolgozik. Teljesítményük a korábbiakhoz képest 27 lóerővel több, 204 lóerő, 500 Nm-es maximális nyomatékkal. A 6 fokozatú automata sebváltóval szerelt terepjáró-monstrum végsebessége 175 km/óra, álló helyzetből 9,9 másodperc alatt gyorsul 100km/órás tempóra (3 másodperces javulás az előző változathoz képest), ugyanakkor az átlagfogyasztás száz kilométeren 0,7 literrel kevesebb, 7 liter.
Ám japán terepest nem pusztán csak teljesítményadatai miatt jegyzik az off-road kategória legjobbjai között. A közel hét évtizedes múltra visszatekintő Land Cruiser ma már egyszerre luxusautó és kőkemény terepjáró. Ha letérnek vele az aszfaltról, akkor is átmegy árkon-bokron. Ebben meghatározó szerepet játszik az alvázas konstrukció és a többféle csúcstechnikai megoldás. Így többi között az adaptív futóművel (AVS) háromféle üzemmódban állítani lehet a rugózási jellemzőket, méghozzá úgy, hogy azzal összhangban ötféleképpen elektronikusan módosítani lehet a hátsó légrugózást is – köztük az automatikus szint- és magasságszabályozás funkcióval. A jármű összkerékhajtásához háromféle nyomatékelosztási rendszer választható.
Mindhárom rendszer közös vonása, hogy az első tengely differenciálműve hagyományos, a központi egység pedig egy részlegesen önzáró Torsen (LSD) differenciálmű. Ez utóbbi képes automatikusan megváltoztatni a nyomatékelosztást a két tengely között annak érdekében, hogy mindig optimális legyen a hajtóerő megoszlása. Aztán ott van az ötfokozatú kúszónyomaték-szabályozás, amely öt előre beállítható sebességgel automatikusan vezérli a motort és a fékeket. Ennek jóvoltából a Land Cruiser sétatempóban ereszkedhet le az éles lejtőn, kapaszkodhat fel a meredek kaptatón, vagy szabadulhat ki az elakadásból, s eközben a vezetőnek még a pedálokat sem kell taposnia.
A terepképességeket tovább növeli az úgynevezett Multi-terrain Select (MTS), ötféle terepbeállításban (sár-homok, laza sziklás, kaptató, sziklás, sáros-sziklás). E rendszer automatikusan, a terepviszonyoknak megfelelően módosítja a gázadást, a fékek és a kipörgésgátló működését. Az MTS még akkor is aktiválható, amikor az ötfokozatú kúszónyomaték-szabályozás be van kapcsolva, mivel ilyenkor a rendszer automatikusa az „auto” állásába kapcsol.
Mindezek az off-road vezetéssegítő rendszerek a középkonzolon kialakított vezérlőpanel forgókapcsolóival, valamint a multi-információs képernyő visszajelzései révén egyszerűen és gyorsan beállíthatók. A kijelző többek között az MTS aktuális üzemmódjáról, a futómű beállított magasságáról és az off-road rendszer működéséről nyújt valós idejű tájékoztatást. Az MTS-el párhuzamosan működő Multi-terrain Monitor automatikusan megjeleníti az autó előtti útfelület képét a középkonzol 8 colos képernyőjén.
Az autó orr-részén, oldalán és a hátfalán lévő kamerákkal a rendszer mutatja a jármű helyzetét. Sőt, a „jármű alatti nézet” azt a képet vetíti, amit az első kamera vesz fel, amikor az autó még 3 méterre van egy adott ponttól. Amikor a Land Cruiser elér erre a pontra, a rendszer kiegészíti a képet a jármű pillanatnyi helyzetével és az első kerekek irányszögét jelző vonalakkal, így a vezető pontosan látja, mi van az autó orr-része alatt.
Mindez csak a terepjáró-tudás hézagos összefoglalója, s az importőr ígérete szerint a mindenféle autóskényelemmel felszerelt luxusterepjáró nagyobb teljesítménnyel és egyedi kivitelben is elérhető. A Land Cruiser így nem olcsó mulatság. Ára 16 millió felett startol, de az legmagasabb Executive kivitelért már 22 millió 305 forintot kell leszurkolni.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!