Bemutató

Toyota Land Cruiser: egyszerre luxus és robusztus terepjáró

2021.06.20.

Elnyűhetetlen, minőségben, megbízhatóságban verhetetlen – így szokták jellemezni a Toyota immár 68 éve gyártott és rendre megújított Land Cruiser terepjáróját. A nálunk nemrég bemutatott újabb változatban – a luxusos kivitel mellett – továbbfinomított technikák emelik a jármű terepjáró képességeit.

Szerző: Heimer György

Alig néhány héttel azután, hogy itthon is megkezdődött a Toyota Land Cruiser felfrissített változatának árusítása, a főpiacnak számító Dél-Afrikában már rendelhető a japán terepjáró-legenda vadonatúj 300-as szériája.

A világpremiert június elejére ígérő modell egyik legfontosabb újdonsága, hogy lesz belőle hibrid is – írja Smarter Media Automotive News. A Toyota háza táján jól informált hírforrás azonban hozzáteszi, hogy bevezetéskor csak kétféle, hagyományos V6-os erőforrásokkal lesz kapható a jármű. A 3,3 literes dízel 301 lóerős, 700 Nm-es nyomatékkal, a benzines változat pedig egy 3,5 literes turbós motor, 409 lóerővel és 650 Nm-es forgatónyomatékkal. A motorokhoz tízfokozatú automata sebességváltó kapcsolódik.

Mindezzel szemben az itthon nemrég forgalomba került újabb Land Cruiserekben a jól bevált 2,8 literes, négyhengeres dízelmotor dolgozik. Teljesítményük a korábbiakhoz képest 27 lóerővel több, 204 lóerő, 500 Nm-es maximális nyomatékkal. A 6 fokozatú automata sebváltóval szerelt terepjáró-monstrum végsebessége 175 km/óra, álló helyzetből 9,9 másodperc alatt gyorsul 100km/órás tempóra (3 másodperces javulás az előző változathoz képest), ugyanakkor az átlagfogyasztás száz kilométeren 0,7 literrel kevesebb, 7 liter.

Ám japán terepest nem pusztán csak teljesítményadatai miatt jegyzik az off-road kategória legjobbjai között. A közel hét évtizedes múltra visszatekintő Land Cruiser ma már egyszerre luxusautó és kőkemény terepjáró. Ha letérnek vele az aszfaltról, akkor is átmegy árkon-bokron. Ebben meghatározó szerepet játszik az alvázas konstrukció és a többféle csúcstechnikai megoldás. Így többi között az adaptív futóművel (AVS) háromféle üzemmódban állítani lehet a rugózási jellemzőket, méghozzá úgy, hogy azzal összhangban ötféleképpen elektronikusan módosítani lehet a hátsó légrugózást is – köztük az automatikus szint- és magasságszabályozás funkcióval. A jármű összkerékhajtásához háromféle nyomatékelosztási rendszer választható.

Mindhárom rendszer közös vonása, hogy az első tengely differenciálműve hagyományos, a központi egység pedig egy részlegesen önzáró Torsen (LSD) differenciálmű. Ez utóbbi képes automatikusan megváltoztatni a nyomatékelosztást a két tengely között annak érdekében, hogy mindig optimális legyen a hajtóerő megoszlása. Aztán ott van az ötfokozatú kúszónyomaték-szabályozás, amely öt előre beállítható sebességgel automatikusan vezérli a motort és a fékeket. Ennek jóvoltából a Land Cruiser sétatempóban ereszkedhet le az éles lejtőn, kapaszkodhat fel a meredek kaptatón, vagy szabadulhat ki az elakadásból, s eközben a vezetőnek még a pedálokat sem kell taposnia.

A terepképességeket tovább növeli az úgynevezett Multi-terrain Select (MTS), ötféle terepbeállításban (sár-homok, laza sziklás, kaptató, sziklás, sáros-sziklás). E rendszer automatikusan, a terepviszonyoknak megfelelően módosítja a gázadást, a fékek és a kipörgésgátló működését. Az MTS még akkor is aktiválható, amikor az ötfokozatú kúszónyomaték-szabályozás be van kapcsolva, mivel ilyenkor a rendszer automatikusa az „auto” állásába kapcsol.

Mindezek az off-road vezetéssegítő rendszerek a középkonzolon kialakított vezérlőpanel forgókapcsolóival, valamint a multi-információs képernyő visszajelzései révén egyszerűen és gyorsan beállíthatók. A kijelző többek között az MTS aktuális üzemmódjáról, a futómű beállított magasságáról és az off-road rendszer működéséről nyújt valós idejű tájékoztatást. Az MTS-el párhuzamosan működő Multi-terrain Monitor automatikusan megjeleníti az autó előtti útfelület képét a középkonzol 8 colos képernyőjén.

Az autó orr-részén, oldalán és a hátfalán lévő kamerákkal a rendszer mutatja a jármű helyzetét. Sőt, a „jármű alatti nézet” azt a képet vetíti, amit az első kamera vesz fel, amikor az autó még 3 méterre van egy adott ponttól. Amikor a Land Cruiser elér erre a pontra, a rendszer kiegészíti a képet a jármű pillanatnyi helyzetével és az első kerekek irányszögét jelző vonalakkal, így a vezető pontosan látja, mi van az autó orr-része alatt.

Mindez csak a terepjáró-tudás hézagos összefoglalója, s az importőr ígérete szerint a mindenféle autóskényelemmel felszerelt luxusterepjáró nagyobb teljesítménnyel és egyedi kivitelben is elérhető. A Land Cruiser így nem olcsó mulatság. Ára 16 millió felett startol, de az legmagasabb Executive kivitelért már 22 millió 305 forintot kell leszurkolni.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

                                      

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.01
Megint egy amúgy csillogó, de sok buktatót rejtegető autó. ..
2025.02.01
A rendőrök szabálysértési őrizetbe vették a 37 éves balatonfűzfői férfit - írja a police.hu. ..
2025.02.01
Megreformálhatja a villanymotorokhoz való viszonyunkat a könnyű és kicsi, szlovén kerékagymotor? ..
2025.02.01
Rekord összegű, mintegy 4,5 milliárd forint bírságot szabott ki tavaly a közúti teher- és....
2025.02.01
A Lamborghini bejelenti: Maurizio Leschiutta a motorsport új vezetője – írja honlapján a német....
2025.02.01
A Vizionári nevű online diszkusszió során a szakértők számos kérdéssel foglalkoztak a biztosítási....
2025.02.01
Kamion, trélert vontató mikrobusz és személyautó ütközött az M5-ös autópályán, melynek....
2025.02.01
Ambiciózus növekedési célok 2025-2027 között.   ..
2025.02.01
Márciusban újult meg, amikor egy hamarosan érkező új Volkswagen bemutatóján Golfokat vezettem,....
2025.02.01
Nem túlzás kijelenteni, hogy az immáron Magyarországon is harmadik (a kivonásokkal tisztított....