autópiac
A személyautó márkák versenyében első a Toyota (4275 autó, 37,64 százalékos növekedés 2019 első harmadához képest), a márka piaci részesedése 11,01 százalék, mögötte második a Volkswagen (3729 személyautó, 15,48 százalékos növekedés), harmadik a Dacia (3637 autó, 33,96 százalékos emelkedés). Negyedik a Skoda (3548 személyautó, 10,61 százalék mínusz), az ötödik helyen zárta január-áprilist a Ford (2821 személyautó, 39,03 százalékos mínusz), hatodik a Suzuki (2715 autó, 62,39 százalék mínusz).
Kitűnően kezdte az évet az Európai Év Autója díjat is besöprő Peugeot (1004 autó, 36,04 százalék plusz), a Citroen (736 autó, 94,2 százalékos növekedés), jól ment a Ssangyongnak (207 autó, 107 százalékos plusz), a Porschénak (82 autó, 164,52 százalékos bővülés), a Teslának (49 autó, 345,45 százalék plusz), az Infinitinek (40 autó, 42,86 százalék plusz), a Ferrarinak (7 autó, 40 százalékos emelkedés), a Bentley-nek (4 autó, 100 százalék plusz) és a Lamborghininek (3 autó).
Az áprilisi kijárási és kereskedelmi korlátozások betettek az Opelnek (-51,08 százalék, 1789 személyautó), az európai kivonulással hírbe hozott Nissannak (-49,31 százalék, 694 autó), az Audinak (-33,30 százalék, 643 autó), a Hondának (-39,86 százalék, 507 autó), a Mazdának (-40 százalék, 462 autó), a Mininek (-47,06 százalék, 108 autó), a Mitsubishinek (-39,89 százalék, 107 autó), az Alfa Romeónak (-42,71 százalék, 55 autó), a Land Rovernek (-30,65 százalék, 43 autó), a Subarunak (-33,33 százalék, 36 autó), a Jaguarnak (-41,03 százalék, 23 autó) és a Maseratinak (-33,33 százalék, 4 autó).
A magyar személyautó-piacon 2020-ben is a szabadidő-autók a legnépszerűbbek (12 704 SUV), ezek tették ki az eladások 32,71 százalékát (bestseller a Suzuki Vitara 1179 autóval). A népszerűségi listán ezután az alsó-középkategóriás járművek következnek, ezek tették ki az eladások 22,19 százalékát (bestseller a Skoda Octavia 1553 autóval), majd a nagycsaládos kedvezmény eredményeként harmadik legnépszerűbb kategória az egyterűké 15,32 százalékos részesedéssel (bestseller a Dacia Lodgy 1839 autóval). A legkelendőbb kisautó a Toyota Yaris/Yaris Hybrid (1201 autó), a legnépszerűbb felső-középkategóriás kocsi a Volkswagen Passat (488 autó), a minik között a Fiat 500 (938 autó) az első, a nagyautók között vezet a Mercedes-Benz E-osztály /T/AMG (150 autó), a Datahouse sportkocsi kategóriájában a Ford Mustang (86 autó), a luxusautók között a BMW 7 (16 autó). A legkelendőbb kisteherautó a Ford Transit (794 jármű), a kishaszonjárművek között a Dacia Dokker Van (344 jármű), a legmenőbb pickup a Ford Ranger (774 jármű), a legnépszerűbb kisbusz pedig a Ford Tourneo Custom (788 jármű).
Az év első négy hónapjában is sok különlegesség kapott magyar rendszámot: egy Bentley Continental, egy Bentley Flying Spur, egy Jaguar I-Pace, egy Toyota Supra, egy BMW i8, egy Dodge Challenger, egy Maserati Grancabrio, egy UAZ Hunter, egy Nissan GT-R, egy Lexus RC F, egy Lexus LC500, két BMW X7 M, két Lexus LS500h, két Audi RS 7, két Ferrari 488, két Tesla Model S, két Bentley Bentayga, három Audi RS 6 Avant, három Lamborghini Urus, három Maserati Levante, három Tesla Model X, négy Audi e-tron, öt Ferrari 812 Superfast, öt Tesla Model X, hat Porsche Taycan, hat Mercedes-Benz S-osztály Maybach, hat Porsche Panamera, hét BMW M5, nyolc Audi SQ8, tizenegy Porsche 911, 18 Mercedes G AMG, 21 Mercedes-Benz EQC, 26 Mercedes AMG GT, 35 BMW X5 M, 41 Tesla Model 3, 50 Porsche Cayenne.
A nagyhaszonjárművek között a 16 tonna feletti kategória dominál (88 százalék fölötti piaci részesedéssel), szinte csak a nemzetközi fuvarozásban résztvevők vásárolnak új 3,5 tonna fölötti járművet (első évharmadban összesen 1009-et, 46,33 százalékos csökkenés). Jó hír, hogy ugyanakkor nőtt a buszértékesítés, 257 ilyen járművet – több mint harmada hazai gyártmány - vettek január, februárban, márciusban és áprilisban Magyarországon (7,1 százalékos növekedés).
Top 45 új autó Magyarországon 2020-ban (I-IV. hónap) (személyautó és kishaszonjármű)
1. Dacia Lodgy 1839
2. Skoda Octavia 1553
3. Toyota Corolla 1445
4. Toyota Yaris/Yaris Hybrid 1201
5. Renault Clio 1192
6. Suzuki Vitara 1179
7. Fiat 500 938
8. Suzuki SX4 S-Cross 908
9. Ford Transit 794
10. Ford Tourneo Custom 788
11. Ford Ranger 774
12. Dacia Duster 741
13. Kia Ceed 740
14. Opel Combo Tour 671
15. Ford Focus 649
16. Skoda Kodiaq 637
17. Fiat Ducato 593
18. Volkswagen Golf 568
19. Jeep Renegade 530
20. Volkswagen Touran 522
21. Volkswagen Passat 488
22. Toyota RAV4 483
23. Toyota C-HR 482
24. Dacia Sandero 473
25. Toyota Hilux 457
26. Hyundai Kona 454
27. Ford Puma 429
28. Volkswagen Polo 414
29. Kia Sportage 409
30. Dacia Logan 407
31. Skoda Scala 373
32. Ford Transit Custom 374
32. Renault Master 374
34. Hyundai i30 351
35. Skoda Superb 348
36. Dacia Dokker Van 344
37. Suzuki Swift 341
38. Volkswagen Tiguan 340
39. Opel Corsa 328
40. Peugeot Rifter 326
41. Hyundai Tucson 306
42. Citroen Berlingo Multispace 302
42. Volkswagen Caddy Combi 302
44. Nissan Qashqai 282
45. Volkswagen T-Roc 276
(forrás: Datahouse)
Milyen magyar járműveket vettünk 2020-ban?
2020 első négy hónapjában 38 841 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 16,9 százalékkal kevesebbet (7919 autó), mint 2019 első harmadában. A forgalomba helyezett személyautók mintegy 6,61 százaléka magyarországi gyárban készült. Nézzük, melyek voltak hazai gyártmányok.
A Suzuki Vitara vezet, a kompakt autó mögött második a szintén esztergomi S-Cross. Az idén forgalomba helyezett buszok több mint harmada magyar gyártmány.
Top 13 magyar jármű 2020 (I-IV. hónap)
1. Suzuki Vitara 1179 autó
2. Suzuki SX4 S-Cross 908
3. Mercedes-Benz CLA/AMG 126
4. Audi Q3 125
5. Mercedes-Benz A-osztály/AMG 101
6. Kravtex Credo 02 Inovell 12 52 busz
7. Kravtex KRX-2007/46-E Credo Econell 12 50 busz
8. Audi TT Coupé 16
9. Audi A3 Cabriolet 5
10. Audi TT Roadster 3
11. Audi RS Q3 2
12. Inter Traction Electrics D25 MB Reform 501 LE 1 busz
12. Inter Traction Electrics D25 MB Reform 500 LE 1 busz
(Forrás: Datahouse)
Biró Csongor