WRC
Sébastien Ogier még egyszer bevésette a nevét a történelemkönyvekbe azzal, hogy rekordot jelentő 10. győzelmét aratta a Monte-Carlo-ralin, amely 2025-ben is az FIA Rali-világbajnokság nyitó futama volt. A Toyota GR Yaris Rally1-gyel versenyző francia 18,5 másodperces előnnyel szerezte meg a győzelmet toyotás csapattársa, Evans előtt, miután a francia Alpokban rendezett verseny utolsó napja hihetetlen izgalmakat hozott.
A vasárnap utolsó etapban ugyanis volt esélye annak, hogy megfordul a kocka, és akár Adrien Fourmaux is győzhet. Ogier és Evans úgy döntöttek, hogy a három gyorsaságira négy szöges Hankook gumiabroncsot és csak két szuperlágyat választanak – ez a kombináció hatásosnak bizonyult a nap első és utolsó gyorsaságijának jeges részein, de sebezhetővé tette őket a szárazabb második gyorsaságin (Digne-les-Bains / Chaudon-Norante). Ott Fourmaux egy teljesen slickes gumiválasztással brillírozott: 23,9 másodperccel, illetve 17,8 másodperccel megelőzte mindkét Toyotát a Hyundai-jal. Ekkor még benne volt a pakliban, hogy nem csak a dobogó alsó fokára, hanem akár a felsőre is felállhat a verseny végén.
Fourmaux, aki most debütált a Hyundai-nál az M-Sport Fordtól való szezonvégi távozás után, szárazabb körülményekben reménykedett a ralit záró Wolf Power Stage-en, hogy maximalizálni tudja a slick gumik előnyét. Ehelyett az itt-ott jeges Col de Turini kiegyenlítette az esélyeket, így végül Ogier-rel és Evans-szel azonos gumikombinációval, két szöges és két szuperlágy gumival kellett mennie. A folyamatosan gyorsuló utolsó pályán az utolsóként rajtoló Ogier nem csak a versenyt, hanem a Power Stage-et is megnyerte (utóbbit 0,3 másodperccel), míg Evans az összetettben 7,5 másodperccel utasította maga mögé a remek tempóban autózó Fourmaux-t annak ellenére, hogy egy sziklafalnak is nekicsúszott nagy buzgalmában.
„Nem is tudom, hol kezdjem, micsoda hétvége. Azt hiszem, ezen a hétvégén velem volt a szerencsecsillagom – a nagybátyám –, akit egy éve veszítettünk el. Biztos vagyok benne, hogy ő intézte ilyen jól a dolgokat, ezért ezt a mostani sikert neki ajánlom. Fogalmam sincs, hogy ez lesz-e az utolsó Montém. Talán most kellene abbahagyni. Csodálatos, hogy tizedszer is megnyerhettem ezt a ralit: hihetetlenül boldoggá és büszkévé tesz ez a tény. Ez a rali az, amelyik megadta nekem az álmot, hogy raliversenyző legyek, így, ha egy szezonban csak egyet választhatnék, amit megnyerhetek, akkor az mindig ez lenne. Idén egészen az utolsó gyorsasági szakaszig hatalmas küzdelem volt. Változó körülmények között mentünk, nehéz gumidöntéseket kellett hoznunk és a nyomással is meg kellett birkóznunk egészen a végéig, így örülök, hogy sikerült kézben tartanunk a dolgokat. Határozottan állíthatom, hogy voltak meleg pillanataink, de ahhoz, hogy megnyerjük ezt a ralit, szerintem mindig kell egy kis szerencse is. Ez egy tökéletes évkezdet a csapat számára, szóval ennél többet nem is kívánhatnánk” – mondta Ogier, aki az első győzelmét Monte-Carlóban még az IRC bajnokságban, 2009-ben aratta.
Evans mögött Ott Tänaktól a negyedik helyet elcsente Kalle Rovanperä az utolsó napon, miután az észt rosszul választott gumit az utolsó napra. A páros mindössze 4,7 másodperces különbséggel ért célba, és mindkét pilóta alig várja, hogy a jövő hónapban megrendezésre kerülő Svéd-ralin visszavágjon, mivel a havas verseny korábbi győzteseiról van szó.
Drámai események nem csak a dobogóért folytatott küzdelemben fordultak elő vasárnap, mivel az alattomos körülmények a mezőny további részében is pusztítást végeztek. A toyotás Sami Pajari és Kacuta Takamoto is lecsúszott az útról a hajnali sötétségben rendezett 17. gyorsasági szakaszon, míg a hétvége egyik pozitív meglepetését okozó Grégoire Munster hasonló sorsra jutott a Ford Pumával következő szakaszon.
A címvédő Thierry Neuville egy viharos verseny után még örülhetett, hogy a hatodik helyet meg tudta kaparintani. A korai ütközésből származó felfüggesztés-törés, egy defektes gumiabroncs miatti kicsúszás és egy megmagyarázhatatlan elektromos hiba kombinációja összesen több mint öt percébe került, ami meghiúsította a tavalyi győzelem megismétlését.
Josh McErlean a Rally1-es debütálásán a hetedik helyen végzett a Forddal, míg a Rally2-es versenyzők, Yohan Rossel, Nikolay Gryazin és Gus Greensmith is a legjobb 10-ben végeztek. Rossel a harmadik Monte-győzelme révén korán az élre állt a WRC2 bajnokságban.
A 2025-ös világbajnokság második fordulóját Svédországban rendezik. A sorozat egyetlen tisztán téli versenye február 13. és 16. között, Umeåban kerül megrendezésre.
Végeredmény, Monte-Carlo-rali:
1. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR Yaris Rally1) 3:19:06 óra
2. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1) +18.5 mp
3. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Hyundai i20 N Rally1) +26.0 mp
4. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1) +54.3 mp
5. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +59.0 mp
6. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +5:44.2 perc
7. Josh McErlean/Eoin Treacy (Ford Puma Rally1) +10:15 perc
8. Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +10:27 perc
9. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia RS Rally2) +11:40 perc
10. Eric Camilli/Thibault de la Haye (Hyundai i20 N Rally2) +13:14:6 perc
Az egyéni bajnokság állása:
1. Sébastien Ogier 33 pont
2. Elfyn Evans 26
3. Adrien Fourmaux 20
4. Kalle Rovanperä 18
5. Ott Tänak 11
6. Thierry Neuville 9
7. Josh McErlean 6
8. Yohan Rossel 4
9. Nikolay Gryazin 2
10. Eric Camilli 1
A gyártók világbajnokságának állása:
1. Toyota Gazoo Racing World Rally Team 60 pont
2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 36
3. M-Sport Ford World Rally Team 11
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!