Zermatt

A svájci Zermatt esete az 500 akkumulátoros kisbusszal

2025.01.27.

A svájci Zermatt még a 80-as években hozott döntést arról, hogy a város lakói végleg lemondanak a belső égésű motorok hajtotta járművekről és település közlekedését a helyi Stimbo cég által összeszerelt elektromos kisbuszokkal oldja meg.

A 4000 méter feletti csúcsokkal övezett Valais kanton völgyében elhelyezkedő Zermatt falu az ikonikus Matterhorn tövében bújik meg. Története igazi esettanulmány a helyi zéró kibocsátású mobilitás költségeiről és előnyeiről.

A svájci településen található Grand Hotel Zermatterhof szállodához 1931 óta csak kivételes engedéllyel lehetett gépkocsival eljutni. Az autók elől elzárt területen a közlekedést ehelyett hangulatos és elegáns, lóvontatású hintókkal oldották meg. A hegyi falu az 1972 és 1986 között tartott népszavazások sorozatán keresztül jutott el oda, hogy a település területén betiltotta a robbanómotorral közlekedő járművek forgalmát. Ehelyett egy különös, drága, de számukra élhető közeget biztosító, EV-központú ökoszisztémát valósítottak meg. különböző népszavazásokkal hivatalosan is betiltotta a hőmotorok forgalmazását.

A „motoros” közlekedést egy különös ötlettel oldották meg. A St. Niklaus-i Pollinger cég által gyártott alvázat felhasználva a Stimbo nevű helyi cég mintegy 500 darab egyedi méretű (4 méter hosszú és 1,40 méter széles) elektromos kisbuszt gyártott le. Ilyenek közlekednek jelenleg a faházak, butikok és sífelvonók között. Ezek viszik a látogatókat a Matterhorn-gleccserparadicsomba vagy a Gornergrat csúcsára. A jármű súlya 1,7 tonna, sebessége 20 km/h, hatótávolsága pedig körülbelül 150 km.

A cég gyártmánya olyan nagy sikert aratott, hogy számos közelebbi és távolabbi környezettudatos település is rendelt belőle. A járműveket a különböző megrendelők – kereskedők, turistairodák, önkormányzatok, rendészeti szervek, szállodák és fuvarozó cégek - igényeinek megfelelő színben és belső kialakítással gyártják. Ez utóbbiak egy 500 méternél rövidebb útért könnyedén elkérik a 20 svájci frankot (kb. 9 ezer forintot).

A kisbuszokat nem értékesítik magánszemélyeknek. A gyártó kifejezett célja, hogy a teljes elektromos járműpark a környezetvédelmi célokat szolgálja. Ezekkel bonyolítják a jelentős arányú áru- és személyszállítást a nagy turisztikai vonzerővel bíró településen.

Akik Zermattba szeretnének ellátogatni, azoknak a szomszédos Tasch város fizető parkolóiban kell hagyniuk autóikat. A síelők, kirándulók és nyaralók innen egy kisvonattal tíz perc alatt 9 euróért juthatnak el Zermatt vasútállomására, ahol már több tucat elektromos kisbusz várja őket.

„A kizárólag akkumulátoros, azonos formájú és funkciójú járművek használatának gyakorlati, esztétikai és ökológiai értéke van” – mondja Markus Marti, a Grand Hotel Zermatterhof és a MyMatterhorn csoport öt másik szállodájának vezérigazgatója. „Bár egy olyan elegáns és jól felszerelt jármű ára, mint amilyen a miénk, közel 150 000 frankot is elérhet, cserébe az idelátogatók biztosan tiszta hegyi levegőt szívhatnak be utazás közben. Ráadásul az elektromos kisbuszokkal drasztikusan csökkentettük a zaj- és környezetszennyezést, ami kimagasló hozzáadott értéket jelent a lakosok és a turisták számára."

Technikai szempontból a Zermatt elektromos kisbuszok 400 voltos, 43 kWh-s lítium-ion akkumulátorral, összkerékhajtással, kiegészítő fűtéssel és panorámatetővel rendelkeznek A teljes járműtest alumíniumból készül, amely könnyebb, mint az acél, és nincs kitéve rozsdának, kisebb a kopásból adódó veszteség.

Az üzemeltető preferenciáitól és a különböző szállítási igényektől függően a 6 személyes utastérben bőr vagy bársony ülések találhatóak, nagy rakterek is kialakíthatóak, amelyekben a csomagok és a téli sportokhoz szükséges felszerelések tárolhatók. A gyártó szerint az alvázat „elpusztíthatatlanra” tervezték. Nem véletlen, hogy a zermatti speciális elektromos járművek élettartamát, amelyek hatékonyan váltották fel a lovaskocsikat, 30/40 évre becsülik.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.28
A Mercedes Sprinter éppen a pálya közepén állt meg. ..
2025.01.28
A Nemzetgazdasági Minisztérium 2024-ben az új ügyvezető kinevezésével megkezdte a Debrecen....
2025.01.28
Hosszú, szinte prémium hangulatú, kupésított városi terepjárót hozott a KG Mobility az Actyon....
2025.01.28
A rendőrök elfogták azt az 51 éves devecseri férfit, aki Magyarországra szállította a járműveket. ..
2025.01.28
Nézze meg a videót! ..
2025.01.28
Nagy teljesítményű, 800 voltos elektromos hajtásláncot fejlesztett a Bosch nagyobb méretű vízi....
2025.01.28
Előző héten 14 olyan sofőrt szűrtek ki a rendőrök, akik ittasan ültek volán mögé, egyikük egy....
2025.01.28
Utasforgalmi próbaüzemre indult az Alstom Astride-villanymozdony a Mecsek IC-k élén - közölte a MÁV....
2025.01.28
A BMW Steyr-i gyára teljes egészében távfűtésre áll át: a rendszeres működéséhez szükséges energiát....
2025.01.28
Ha tetszik a VW T3 stílusa, de inkább járnál egy modern, erős és megbízható furgonnal, költözz....