autópiac
A személyautó márkák versenyében magabiztosan, nagy előnnyel vezet a Suzuki (10 ezer 608 személyautó, 71,37 százalékos megugrás 2023-hoz képest), a japán márka piaci részesedése 13,26 százalék, mögötte a Toyota a második (9670 személyautó, 2,5 százalékos enyhe esés), harmadik a Skoda (6691 autó, 11,45 százalékos mínusz), negyedik a Volkswagen (6036 személyautó, 3,15 százalékos gyengülés). Ötödik a Kia (4302 autó, 9,83 százalékos esés), hatodik a Ford (3955 autó, 14,95 százalékos elmaradás).
Jól kezdte az évet a magyar személyautó-piacon a Hyundai (3603 autó, 44,7 százalékos elrugaszkodás), jól megy a tavasszal kifutó modelljeit akciókkal kiárusító Nissannak (3479 személyautó, 128,13 százalékos kiugrás), a Renault-nak (2100 személyautó, 50,75 százalék plusz), a Teslának (1385 autó, 54,06 százalékos gyarapodás), az MG-nek (1249 autó, 31,06 százalékos javulás), a Hondának (481 autó, 67,6 százalékos nekilódulás). Berobbant a statisztikába a kínai BYD (787 autó), menetel a Honda (525 autó, 43,84 százalék plusz) és a Cupra (512 autó, 75,34 százalék többlet), felébredt sokéves álmából a Mitsubishi (323 autó, 130,71 százalékos emelkedés). Szaporodnak az Aston Martinok (19 autó, 111,11 százalék plusz), a Lamborghinik (17 autó, 1600 százalékos megugrás) és a kínai Forthing modellek (9 autó, 350 százalék plus).
Gyengén áll a Fiat (692 személyautó, -49,12 százalék), halványan teljesít a Mini (290 autó, -42 százalék), a Jeep (136 autó, -41,13 százalék), az Abarth 73 autó, 55,49 százalék mínusz) és a DS (32 autó, -64,44 százalék) sem remekelt.
A magyar személyautó-piacon az év első hét hónapjában a B SUV kategória volt a legnépszerűbb (25,71 százalék részesedéssel, bestseller modell a Suzuki Vitara 5002 autóval), a C osztályú SUV-ok a második helyet foglalják el (20,94 százalék részesedéssel) (bestseller a Magyar Év Autója 2025 díjra jelölt Nissan Qashqai 2124 autóval), ezután jönnek az alsó-középkategóriás modellek (19,16 százalék a részesedés). Ezek közül a legkelendőbb a Skoda Octavia modell (3855 autó). A legnépszerűbb egyterű a Dacia Jogger (234 autó), a legnépszerűbb felső-középkategóriás kocsi a Magyar Év Autója 2025 díjra nevezett Volkswagen Passat (886 autó), a kisautók között a Toyota Yaris vezet (1132 autó), a minik között a Fiat 500 (598 autó) az első, a nagyautók között vezet a Mercedes-Benz E-osztály (292 autó), a Datahouse sportkocsi kategóriájában a Ford Mustang (49 autó), a luxusautók között nagyon belekezdett a Mercedes-Benz S-osztály/AMG/Maybah (128 autó), a B kategóriás egyterűk között a Toyota Proace City Verso (269 autó), a D kategóriás szabadidő-autók között a Tesla Model Y (868 autó). Élen az E kategóriás szabadidő-autók mezőnyében a BMW X5/M (524 autó), az F kategóriában pedig a BMW X7/M (164 autó). A legkelendőbb kisteherautó a Renault Master (1395 jármű) és a Ford Transit Custom (1786 jármű), a kishaszonjárművek között a Renault Express Van (507 jármű), a legmenőbb pickup a Magyar Év Autója 2025 díjra jelölt Toyota Hilux (1853 jármű), a legnépszerűbb kisbusz pedig a Ford Tourneo Custom (810 jármű).
Idén is sok különlegesség kapott magyar rendszámot: egy Lamborghini Revuelto, egy BMW Alpina XB7, egy McLaren GT, egy McLaren 750S, egy Lexus RC F, egy Aston Martin DBS, egy Ferrari 812 Competizione, egy Ferrari Portofino, egy Audi R8 Coupé, egy Mercedes-Benz EQS AMG, két Ferrari 296 GTS, két Lotus Emira, két BYD Han, két Audi R8 Spyder, két Bentley Flying Spur, három Ferrari 296 GTB, három Aston Martin DB12 Volante, három Audi e-tron GT, három Alpine A110, három Audi RS7 Sportback, három Bentley Bentayga, négy Aston Martin Vantage, négy Ferrari SF90, négy Volkswagen California, négy Jaguar F-Type, öt Aston Martin DBX, hat Audi S8, hat Lamborghini Huracan, hat Mercedes-Benz S-osztály Maybach, hat Aston Martin DB12, hét Bentley Continental, nyolc Lexus LC 500, nyolc Porsche Taycan, kilenc Ferrari Purosangue, kilenc Lamborghini Urus, tíz Ferrari Roma, 11 Mercedes-Benz GLS Maybach, 12 Mercedes-Benz SL AMG, 14 Lexus LM, 16 Tesla Model X, 18 Porsche Panamera, 27 Porsche 911, 29 Audi RS6 Avant, 30 BMW 7 M, 39 Mercedes-AMG GT, 49 Mercedes-Benz G AMG, 53 BMW XM, 132 Porsche Cayenne.
A nagyhaszonjárművek között a 16 tonna feletti kategória dominál (92 százalékos piaci részesedéssel), szinte csak a nemzetközi fuvarozásban résztvevők vásárolnak új 3,5 tonna fölötti járművet (összesen 3840-et, 12,1 százalékos visszaesés). Jelentősen pang a buszértékesítés, 276 ilyen járművet - amiből 65 nagy, 12 tonnánál nehezebb - vettek az első nyolc hónapban Magyarországon (60 százalékos gyengülés). Ezek közül csak nyolc magyar gyártású.
Top 125 új autó Magyarországon 2024-ben (személyautó és kishaszonjármű, I-VIII. hónap)
(forrás: Datahouse)
Biró Csongor