Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Így keletkeznek a kátyúk | Autoszektor
Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Így keletkeznek a kátyúk

2021.03.07.

Lassan véget ér a tél, kezdődik az igazi kátyúszezon. Így keletkeznek a kátyúk, és ez a teendő kátyúkár esetén.

A téli fagyok nagyon meg tudják rongálni az utakat, ezért tél végén, tavasz elején kezdődik az igazi kátyúszezon. Nem véletlen, hogy a kátyúk okozta károk 60-70 százaléka az év első három hónapjában történik, hiszen ilyenkor rengeteg új úthiba jelenik meg, a korábbi, kisebb kátyúk pedig jócskán meghíznak a tél végére. 

Komoly károkat és akár baleseteket is okozatnak a kátyúk

A kátyúk számtalan autóban okoznak kárt minden évben. Általában defekt, a felni sérülése vezethető vissza egy-egy kátyúra, de előfordul futómű-károsodás is, sőt, akár balesetet, személyi sérülést is okozhat a kátyú. Átlagosan néhány tízezer forintos kár éri az autósokat, de ha a futómű is sérül, az összeg akár a több százezer forintot is elérheti. Ráadásul nem csak az autósok számára jelent veszélyt az úthibák: kerékpárral közlekedve egy – autóból nézve – kisebb kátyú is balesetet vagy kárt okozhat, pláne esős időben, amikor egyáltalán nem látszik, hogy a tócsa alatt mi rejlik. 

Hogyan keletkezik a kátyú? 

Egy hajszálnyi rés is elegendő ahhoz, hogy a csapadék beszivárogjon az aszfaltba, és az útalapba. Amikor a víz télen megfagy, a térfogata megnő, és szétfeszíti az aszfaltot. Ahogy ez ismétlődik, az aszfalt egyre csak gyengül, a víz könnyebben behatol a belsejébe, és még több szerkezeti károsodást okoz. 

Amikor az enyhe időjárással a jég felolvad, egy idő után réseket, üreget hagy maga után. A forgalom hatására az aszfalt megrepedezik, végül beszakad, és kialakul a kátyú. A Magyar Közút egy személetes videót is készített a kátyúk születéséről:

Mit tegyek, ha kátyúba hajtottam?

Fontos tudni, hogy az utak állapotáért az út fenntartója felel, azonban a káreseményt mindig a kárt szenvedett autósnak kell bizonyítania. Ezért érdemes rendőrt hívni, akkor is, ha nem történt személyi sérülés, mert a hatósági jegyzőkönyv fontos lehet a kár bizonyítása során. 

Ha kátyúba hajtottunk és megsérült az autó, az a legfontosabb, hogy alaposan dokumentáljuk az esetet. Készítsünk több irányból fényképet a kátyúról, az autóról, a helyszínről és a sérülésről. Ezután kell a közút fenntartójánál bejelenteni a kárt.  A településeket összekötő utak, autópályák esetében ez a Magyar Közút, Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalainál a Budapest Közút, vidéki lakott területen belüli útszakaszoknál pedig a helyi önkormányzat az illetékes.

A biztosítóknál lehet kötni kátyúbiztosítást is a kötelező biztosítás mellé, ebben az esetben a kárt nem az út kezelőjénél, hanem a saját biztosítónknál kell bejelenteni. A biztosító kifizeti a kártérítést, majd utólag rendezi az ügyet az illetékes közútkezelővel. Ám ha a megengedettnél gyorsabban hajtott az autós, vagy tábla jelezte az úthibát, akkor a biztosító sem tud segíteni. 

Ilyen állapotban vannak az utak

Az elmúlt években valamelyest javult az országos közúthálózat burkolatának az állapota, de jelentős része még mindig nagyon rossz állapotban van. A 2019-es adatok szerint az utak 20 százalékánál jó minőségű a burkolat, 6,5 százalék megfelelő, 18 százalék pedig tűrhető minősítést kapott. Nem megfelelő a burkolat a közúthálózat 11 százalékán, 43 százaléknyi útszakasz pedig rossz minősítést kapott. 

Bár nem vagyunk útellenőrök, nincs kétségünk afelől, hogy ez az útszakasz melyik kategóriába tartozik: 

Már elkezdték befoltozni a kátyúkat

Február első felében csapadékos, változékony volt az időjárás, gyakran változott, hogy olvad vagy fagy, ez pedig kedvezett a kátyúk kialakulásának. A téliesebb időjárás végével a Magyar Közút Nonprofit Zrt. munkatársai február utolsó két hetében 1391 tonna hideg- és 227 tonna melegaszfaltot dolgoztak be az úthibák eltüntetéséhez. 

A következő hetekben leginkább hideg, utántömörödő aszfalttal végzik az ideiglenes, helyi javítási munkákat. Egyes gyorsforgalmi útszakaszon és főutakon azonban tartósabb, melegaszfaltos javításokat is végeznek. A kátyúkat előzetes ütemterv alapján foltozzák be, első körben a gyorsforgalmi utakon, majd a fő-, végül a mellék- és bekötőutakon zajlanak a munkák. A tartósabb, melegaszfaltos javítások és teljes körű felújítások országosan a téli szezon után, március folyamán indulnak el. A kátyújavítási munkák miatt fontos, hogy az autósok ne csak az úthibákra, hanem az azokat javító munkásokra is figyeljenek vezetés közben.

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.14
Minden korábbinál több autópálya-matricát vásároltak a közlekedők a tavalyi évre – tudatta a....
2025.01.14
A világ egyik legjelentősebb autóipari beszállítója, a hazánkban is termelő ZF, a digitális....
2025.01.14
A BMW Group 2024-ben is növekedési pályán maradt, 13,5 százalékos abszolút növekedést elérve,....
2025.01.14
A Volvo Cars új globális értékesítési rekordot állított fel azzal, hogy a vállalat 2024-ben 763 389....
2025.01.14
Egymást érik a karambolok az M0-son. ..
2025.01.14
Még Luca de Meo szerint sem racionális döntés rengeteg pénzt fektetni az A110 EV-be, de szükséges a....
2025.01.13
Juttassuk szóhoz a gyengébb nemhez tartozó oldalkocsis utast.   ..
2025.01.13
Csaknem kilencszáz új munkahelyet teremt a Xinzhi kínai autóipari vállalat mintegy ötvenmilliárd....
2025.01.13
Messze nem csak autógyártással foglalkozik a Toyota. Most éppen városfejlesztésbe kezdtek. ..
2025.01.13
A Rába Jármű Kft. hajtásláncokért felelős fejlesztőmérnöke, Fiausch Ádám, tudományos munkájával egy....