Toyota
Az első, Európában gyártott autó mi is lehetett volna más, mint egy Corolla. A világ első számú személygépkocsija a portugáliai Ovar városában, a Salvador Caetanóval közösen működtetett összeszerelő üzemben készült. Az 1971-ben felavatott üzem a mai napig működik, pillanatnyilag dél-afrikai exportra készülnek itt Land Cruiser 70-es modellek.
A teljes körű sorozatgyártás 1992-ben vette kezdetét az Egyesült Királyságban, ráadásul rögtön két üzemben: a motorokat a walesi Deeside-ban szerelték össze, majd három hónappal később az első Carina E is legördült a burnastoni (Derbyshire megye) gyártószalagról.
Ugyanezzel a Carina E modell-lel ünnepelték Brüsszelben a kilenc üzem munkatársai a központ alkalmazottaival együtt a tízmillió darabos mérföldkő számot. A legelső sorozatgyártású autót a Toyota legújabb autója, a Toyota C-HR kísérte a színpadon. Utóbbiból még egyetlen példány sem készült: a sorozatgyártás az év végén veszi kezdetét a Toyota Motor Manufacturing Turkey törökországi üzemében.
„A Toyota számára is rendkívül fontos tényező a gyártás, és több ezer európai munkatársunk rendkívül büszke arra, hogy helyi gyártásunk elérte a tízmilliós darabszámot” – hangsúlyozta Johan van Zyl, a Toyota Motor Europe elnök-vezérigazgatója.
Amellett, hogy egyre több típus készül Európában, a kontinens mind nagyobb önállóságra és befolyásra tesz szert a Toyota globális szervezetén belül, ami az európai ügyfelek ízlése szerinti autók tervezését illeti, különös tekintettel a legnépszerűbb helyi modellekre.
A Yaris, Auris és Avensis modellek jelenlegi generációit a Toyota franciaországi formatervező stúdiójában, az EDD-ben tervezték, fejlesztésük pedig a Toyota belgiumi műszaki központjában zajlott. A karakteres, merész formatervű Toyota C-HR ugyancsak az európai vevők ízléséhez igazodik.
„Európai gyártásunk rekordjainak történetében említést érdemel a legelső itt forgalmazott hybrid városi kisautó gyártása, a hybrid motorok összeszerelése, valamint az észak-amerikai, sőt, japán piacokra történő exportálás is. A jövő nem kevésbé ígéretes: a helyi gyártás darabszáma várakozásaink szerint a következő két évben további 20 százalékkal fog emelkedni” – emelte ki van Zyl.
Tavaly összesen 660 000 darab Toyota készült Európában; miközben a vállalat 810 ezer darab Toyota és 64 ezer Lexus gépkocsit értékesített a földrészen.