WRC

Tänak egy hajszállal vezet az Új-Zéland-ralin

2022.10.01.

Sok eső és meseszép környezet várta a világbajnokság mezőnyét a meseszép Új-Zélandon, ahol utoljára 10 éve rendeztek világbajnoki versenyt.

Mindössze 7 másodperc választja el az első négy helyezettet az első teljes nap után az Új-Zéland-ralin, pedig a mezőny az egész bajnokság leghosszabb napját teljesítette, az Auckland közelében megrendezett hat gyorsasági szakasz hossza összesen 158,5 km volt.

Ott Tänak ragadta magához a kezdeményezést a csütörtök esti szuperspeciál megnyerésével, de aztán péntek reggel Craig Breen leszorította a második helyre, végül az észt csak a negyedik szakaszon állt vissza újra az összetett élére. De a száradó pályákon újra hátrányt jelentett, hogy másodikként kellett rajtolnia, ezért ismét visszaesett, és a Toyota két idősebb pilótája, Elfyn Evans és Sébastien Ogier állt az élre. Utóbbi az ötödik szakaszon az egész mezőnynek több mint 8 másodpercet adott, ezzel kapásból ugrott az ötödikről az első helyre az összetettben. Ezt a remek időt annak is köszönhette, hogy kihasználta a kedvező rajtpozícióját (mivel a többiek takarították a pályát), és a rutinját, ő ugyanis azon kevesek közé tartozik a mai mezőnyben, akik már versenyeztek korábban Új-Zélandon.

 

Azonban az eső visszatért a nap végére az utolsó két gyorsaságira, ami azt jelentette, hogy Ogier rajzpozíciója újra hátrányt jelentett. De főleg az vetette vissza a nyolcszoros világbajnokot, hogy az egyik balkanyarban egy fa letépte a GR Yaris hátsó szárnyának felső elemét, emiatt sok leszorítóerőt vesztett, ami jelentős időhátrányt okozott.

Ez lehetővé tette Tänak számára, hogy visszavegye a vezetést az utolsó szakasz megnyerésével, Ogier a hiányzó hátsó szárny miatt 6,7 másodperc lemaradást szedett össze a abszolút tabellán. Kiegyensúlyozott teljesítményével Elfyn Evans jött fel a második helyre, a nap végén mindössze 0,2 másodperccel maradt el a Hyundai észt versenyzőjétől.

“Nagyon hosszú nap volt, kora reggeli kezdéssel és késő esti befejezéssel. Bizonyos értelemben egészen konzisztens napot teljesítettünk; a körülmények nem voltak olyan rosszak számunkra, bár egyes szakaszok nehezebbnek bizonyultak, mint mások. Ma délután volt egy kis eső, de ettől eltekintve minden rendben volt. Az itteni utakon igazán élvezetes vezetni, csak nehéz a megfelelő ritmusba kerülni. Bízni kell az autóban ahhoz, hogy jó flow-ba kerüljünk, és mindenképpen keresnünk kell további fejlődési lehetőségeket ezen a területen. Úgy tűnik, holnap elég esős lesz az idő, így ezek a tizedmásodpercek, amennyivel vezetünk nem igazán jelentenek semmit – meglátjuk, mi lesz” – nyilatkozta Tänak a nap végén.

„Összességében elégedett vagyok. Ez egy kimerítő, de egyben nagyon szórakoztató nap volt sok hosszú szakasszal. A körülmények néhol kihívást jelentettek, de máshol úgy éreztük, hogy elég erős volt a tapadásunk, szóval elég sokat változott a helyzet. Kicsit össze-vissza alakultak a körülmények, nem mindig lehetett tudni, hogy kinek kedveznek a különböző rajtpozíciók, és egy ponton minket is megtréfált Az eső, de a napot az első hely közelében befejezni pozitívum. Ma este és holnap heves esőre számítunk, és ezek a szakaszok általában valamivel gyorsabbak, szóval ez egy kihívásokkal teli nap lesz, de én már nagyon várom” – nyilatkozta Evans, mielőtt még előre sorolták volna az első helyre.

Az idei bajnokság nagy esélyese, a 21 éves Kalle Rovanperä hibátlanul vezetett, de mivel neki kellett elsőként rajtolnia, nem tudott az elsőségért küzdeni. Viszont sokkal nagyobb is lehetett volna a hátránya, ha nem jönnek az esők, így elégedett volt a negyedik hellyel a nap végén, hiszen Ogier-től csak fél másodperccel maradt el. Egyelőre kicsi az esély, hogy már Új-Zélandon világbajok legyen, ahhoz 8 ponttal többet kéne szereznie, mint Tänak.

Az M-Sport napja jól indult, a pénteki első szakaszt Gus Greensmith nyerte meg, az összetettet pedig a negyedik szakaszig Craig Breen vezette. Utóbbinak azonban tiszavirág életű volt az elsősége, mivel az ötödik gyorsaságin egy kapun áthaladva, egy jobbkanyarban lecsúszott az árokba, pont ott, ahol 2002-ben Colin McRae is, szintén egy Forddal. Bár a Pumának nem lett sok baja, mire a nézők kihúzták az árokból, annyi időt vesztett Breen, hogy feladta a napot. Holnap újra indulhat, de már 10 perc hátrányból, így az egyetlen reális célja a vasárnapi Power Stage, ahol bónusz pontokat gyűjthet. Az M-Sport becsületét Greensmith védte meg, aki jó teljesítményt nyújtva az ötödik helyen zárt, megelőzve Thierry Neuvulle-t is, akinek két megpördülése is volt.

Oliver Solberg és Takamoto Katsuta áll a hetedik és a nyolcadik helyen, a kilencediken viszont a helyi sztár, a 2017-ben még a Hyundai WRC-csapatát erősítő Hayden Paddon áll egy WRC2-es i20 Rally2-vel. A legjobb 10-be még a privát Ford Puma Rally1-essel versenyző olasz Lorezno Bertelli fért be. Szombaton jóval kisebb lesz az össztáv, a hat gyorsasági összesen csak 88,3 km hosszú.

A nap végén jött a csavar, amikor kiderült, hogy a Hyundai-ok hibrid rendszere a csütörtöki szuperspeciálon több energiát biztosított a megengedettnél (243,8 kJ-t a 240 helyett), ezért Tänak és Neuville is 5-5 másodperc büntetést kap a szombati első szakasz idejéhez hozzáadva. Így a sportfelügyelők döntése alapján virtuálisan már Evans vette át a vezetést, az észt pedig visszacsúszott a második helyre.

Az állás péntek este:

1 Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) 1m36.48.6s
2 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +0.2s
3 Sébastien Ogier/Benjamin Veillas (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +6.7s
4 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +7.2s
5 Gus Greensmith/Jonas Andersson (Ford Puma Rally1 HYBRID) +43.8s
6 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +45.6s
7 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +1m28.3s
8 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m42.0s
9 Hayden Paddon/John Kennard (Hyundai i20 N Rally2) +5m07.0s
10 Lorenzo Bertelli/Lorenzo Granai (Ford Puma Rally1 HYBRID) +5m41.4s

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....
2024.04.26
A #5-ös nevű elektromos SUV-modellt az európai piacra szánják. ..