szoftver

Szoftver nélkül nincs autó, magyarok nélkül nincs szoftver

2021.11.18.

A McKinsey szervezésében és az aiMotive, a Commsignia és az NNG szakértőinek a segítségével a globális autóipari szoftverpiac meghódítása Magyarországról témában tartottak sajtóbeszélgetést.

 

Az autóipar hatalmas változásokon megy keresztül: míg a múlt században a személyautókról alkotott fogalmunk szinte nem változott, az elmúlt 15 évben olyan technológiai újdonságok jelentek meg, melyek hatására nem csak az autózás élménye, de a teljes szektor is gyökeresen átalakul - áll a McKinsey által szervezett sajtóbeszélgetés meghívójában. Valóban gyors és kíméletlen az átalakulás, a digitalizáció és s zöld fordulat időt sem hagy a feleszmélésre, a beszállítók egyre önállóbbak lesznek, ahogy az autókban egyre nagyobb szerepet kap a szoftver, ami a lassú reagálású, hagyományos autóipari szereplőket eddig nem látott kihívások elé állítja.

Ebben a jelenleg zajló nagy horderejű átalakulásban három magyar cég, az aiMotive, a Commsignia és az NNG is aktív szerepet játszik. Mind startup-ként indultak, ma már szakterületükön vezető szerepet töltenek be a nemzetközi porondon, együttműködve a legnagyobb autógyártókkal és beszállítókkal. Ez a három cég az offline és online térben megrendezett sajtóbeszélgetés során közösen osztotta meg tapasztalatait.

Borosi Bence, autóipari szakértő (McKinsey) a bevezetőben felvázolta a drasztikus változásokat. Ezek érintik azt, hogy mi hajtja az autót, hogy ki tulajdonolja az autót és hogy ki vezeti az autót a jövőben. Három fontos trendet jelölt meg, amelynek a kihívásaira a piacra belépő új szereplőknek, a hagyományos gyártóknak és a beszállítóknak is meg kell felelniük: a törvénykezés/szabályozás, a vásárlói preferenciák, valamint a technológiai változások. Ezek közül a legforróbb jelenleg a technológiai fejlődés, az önvezetés kapcsán például a nyolcszorosára nőtt az iparágban erre befektetett összeg az elmúlt években, a B2B (business to business) szoftverpiac évi 10 százalékkal nő az autóiparban.

Mikor lesz valódi önvezetés?

A nagy technológiai áttörés akkor következik be, amikor a 2-es szintről az önvezetés átlép a 3-as szintre. Ez Borosi Bence szerint a következő 10 évben bekövetkezik. Jánky Szabolcs, az aiMotive termékmenedzsment vezetője hozzátette: - A mi szoftverünk L3 megoldással öt év múlva már tömeggyártásban lesz. 

A hármas szintű önvezetés (amelyre ma még nincs egyik autógyártónak sem kész megoldása) válaszút elé állítja az autógyártókat. Az autó legyen guruló iroda, amely minden tekintetben kiszolgálja a felhasználókat, vagy legyen csak továbbra is egy helyváltoztatási eszköz, amelyben az ügyfél az okostelefonnal, a tablettel, a laptoppal helyettesíti az autóban lévő szolgáltatásokat? Borosi szerint az első utat választja majd a piac.

A növekedés folyamatos és erős, a szakértők 5,8 százalékos éves emelkedést várnak az autóipari szoftverek piacán, a 2019-es 203 milliárd dollárról 2030-ra 380 milliárd dollár bevételt jeleznek előre. A növekedés fokozza a versenyt, az értékláncban vertikálisan is erősítenek a beszállítók. Az OEM-ek szeretnék magukhoz húzni a beszállítókat, ugyanakkor szeretnék a szoftveres architektúrát is lefedni. A Volkswagen a Cariad néven futó szoftvercégét a márkákkal egy szintre emelte. Központi szoftver, központi logika: ez a túlélés záloga a hagyományos autógyártóknál. De mi lesz a szoftvercégekkel, hogy épülnek be ebbe az értékláncba? A szakértő szerint ki kell építeniük azokat képességeket az infotainment, a kiberbiztonság és az önvezetés területén, amelyek erős értékajánlatot képviselnek, meg kell érteniük, hogy ebben a turbulens időszakban hogyan képesek belépni az iparágba, vagy ha már benne vannak, hogyan képesek formálni azt.

Tier 1-es szoftvercégek

Jánky Szabolcs szerint a jelenlegi autóipari turbulenciához hasonló már lejátszódott az iparban: az iPhone megjelenése hasonlóan szabta át a mobiltelefonok piacát. Nem biztos, hogy a Tesla lesz az új Apple, de az biztos, hogy ez az amerikai vállalat a változások elindítója. Új autógyártók, mint a például a Rivian úgy dominálnak a kapitalizációs piacon (a harmadik legértékesebb autógyártó a világon, megelőzve a Volkswagent, a Daimlert és a BMW-t), hogy közben még nem is termelnek. Autót akarnak gyártani, megoldásokra van szükségük, erre jók a független magyar beszállítók, akik megoldásokat kínálnak és erősítik a versenyt. Jánky szerint a szoftverbeszállítók virtuális elsőkörös beszállítóként (Tier 1) jelennek meg. Az autógyártóknak értenie kell ezeket a rendszereket, mert ez a felhasználói élmény tétje. Az aiMotive azon dolgozik, hogy a felhasználó ne találkozzon velük, szeretnének láthatatlanok maradni és a legtökéletesebb megoldást nyújtani. Ezt a gondolatot erősítette meg Patay Szabolcs, a Commsignia autóipari üzletfejlesztési vezetője is. - Ha az autóban lévő kényelmi, biztonsági és egyéb szolgáltatások jól végzik a dolgukat az autóvezető nem találkozik ezek beszállítóival és fejlesztőivel. Ha nem, akkor a hírek tele van a kudarccal - mondta. - Elegendő, ha az autógyárak és az ökosztisztéma ismer minket. A mi feladatunk, hogy a saját szakterületünkön a legjobbak és legversenyképesebbek legyünk - tette hozzá. Patay úgy véli, hogy a Tesla, a Rivian, a Lucid túlértékelése azt mutatja, mekkora várakozás van ezen a területen. De felveti azt a kérdést is, hogy vajon kiszorulnak-e a tradicionális gyártók erről a területről. Nagy a nyomás, nagy a verseny és nagy értékek születnek. Idővel a technológiai különbségek eltűnnek, az autók hasonló dolgokat fognak tudni. Mind az új, mind a hagyományos autógyártók olyan szoftveres cégekhez fordulnak megoldásokért, mint a Commsignia.

A Commsignia legnagyobb járműkommunikációval foglalkozó cég, valós idejű kommunikációs rendszereket és szoftvereket szállítanak autógyártóknak és Tier 1-es beszállítóknak. A digitalizációs és a zöld fordulat megváltoztatta a belépési küszöböt az autóiparban. Az emissziós normákat teljesítő belsőégésű motorok magas ipari háttérkörnyezetet követelnek és komoly tradíciót, illetve kiterjedt szaktudást feltételeznek. Az elektromotorok egyszerűek és könnyen beszerezhetők, így a belépési küszöb sokkal lentebb került. Az újonnan belépő autógyártóknak a szoftver, a biztonság és a vezetési komfort, illetve a dijátjn területén kell versenyezniük. A Commsignia itt lép be a képbe. - A mi szoftverünkkel biztonsági kapcsolatot valósítunk meg, állandó rádióösszeköttetés van az autók között, ami akkor segít, ha a radar, a kamera már nem képes előrejelezni például egy közelgő balesetet. A valós idejű rádiókapcsolatra bevételnövelő alkalmazások is épülhetnek, ilyen az útdíjbeszedés. A jármű valós időben kommunikál az úthasználatról, az autó, mint mobilpénztárca pedig le tudja vonni a megfelelő díjat - magyarázta Patay Szabolcs.  

Szabályok nélkül nem megy

Jánky Szabolcs szerint jelenleg a vadnyugatinak mondható állapot végén járunk, az innovációk mellett elindult a szabványosítás. Ezeket a szabványokat azok írják, akik az innovációt sikeresen bevezették, ezeket be kell tartania az autógyártónak és a beszállítónak is. A szabványosítás előnye a biztonság és a jövedelmezőség. Az önvezetés technológiája csak így tud fejlődni és ha elég fejlett, akkor el is tud terjedni.

- A szabályozás a mi területünkön rendelkezésre áll, a jogalkotási folyamatokban részt veszünk, a technológiánk ott tart, hogy az NCAP minősítésbe beszámító komponensként a járműkommunikációs eszközök 2024-2025-től meg fognak jelenni - tette hozzá Patay Szabolcs. - Egyik autógyártó sem akar majd alulmaradni, így ezek a technológiák mind beépülnek. Együtt kell működnünk más gyártókkal, más szoftvercégekkel, a megoldás jellege kényszerít együttműködésre - hangsúlyozta.

Kerecsen Tamás, az NNG technológiai vezetője szerint az önvezetés elterjedése előtt is van feladatuk a szoftvercégeknek. - Mivel az autókban már most benne vannak az önvezetéshez szükséges szenzorok, felmerült számunkra, hogy mit tudunk ezekkel kezdeni? Segítségükkel és közreműködésükkel olyan biztonsági, kényelmi, funkciókat tudunk nyújtunk a sofőrnek, amelyhez nem szükséges az önvezető mód. Akár olyan utasítást is tudunk adni a fedélzeti számítógépnek, hogy kövesse az előttünk haladó piros autót. Az egyre terjedő szélvédőre vetített kijelzőkre tett adatokat mindinkább kiterjesztett valóság nézettel egészítik ki, olyan fontos dolgokkal, amit a sofőrnek látnia kell, hogy biztonságosan vezethessen.

A szabályozás kapcsán Kerecsen elmondta, hogy a geoinformatikai szoftverek területén ez már kitaposott irány, 2022-től például minden új autómodellnek tudnia kell figyelmeztetnie a sofőrt a sebességtúllépésre. Mivel azonban nem lehet teljes egészében a kamerákra hivatkozni (havazhat, eshet az eső, koszos lesz a kamera), ezért felértékelődnek a friss, bővíthető és olcsón elérhető térképek. A sok adat miatt felértékelődik a kiberbiztonság is, ahol az NNG már megfelelő kompetenciákat fejlesztett ki. Az NNG képviselője hangsúlyozta, hogy meg kell teremteni a lehetőséget, hogy könnyen hozzáférhetővé váljanak a szoftvercégek technológiái, hogy kialakuljanak a szabványos architektúrák, a biztonsági protokollok, a szoftverek közötti kommunikáció. Ebben a magyar cégek különösen jók, így a jövőben termékeik, megoldásaik még inkább meghatározzák az autóipart, akár láthatatlanul is.

Biró Csongor

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.01
Megint egy amúgy csillogó, de sok buktatót rejtegető autó. ..
2025.02.01
A rendőrök szabálysértési őrizetbe vették a 37 éves balatonfűzfői férfit - írja a police.hu. ..
2025.02.01
Megreformálhatja a villanymotorokhoz való viszonyunkat a könnyű és kicsi, szlovén kerékagymotor? ..
2025.02.01
Rekord összegű, mintegy 4,5 milliárd forint bírságot szabott ki tavaly a közúti teher- és....
2025.02.01
A Lamborghini bejelenti: Maurizio Leschiutta a motorsport új vezetője – írja honlapján a német....
2025.02.01
A Vizionári nevű online diszkusszió során a szakértők számos kérdéssel foglalkoztak a biztosítási....
2025.02.01
Kamion, trélert vontató mikrobusz és személyautó ütközött az M5-ös autópályán, melynek....
2025.02.01
Ambiciózus növekedési célok 2025-2027 között.   ..
2025.02.01
Márciusban újult meg, amikor egy hamarosan érkező új Volkswagen bemutatóján Golfokat vezettem,....
2025.02.01
Nem túlzás kijelenteni, hogy az immáron Magyarországon is harmadik (a kivonásokkal tisztított....