tram-train

Szegedre költözött és már gurul a tram-train első szerelvénye

2021.04.08.

Húsvét előtt Hódmezővásárhely belvárosában már megmutatta magát a tram-train az újonnan épített villamospályán, Szegeden ezt még csak éjszaka, a kijárási tilalom ideje alatt tette meg.

Földi halandó húsvétig nem látta Szeged város tömegközlekedési hálózatán a tram-traint, a Stadler Citylink névre hallgató vasútvillamos március 24-én költözött a szentesi motorgarázsból a napfény városába, majd este 11-től elkezdte a hatósági próbákat, az éj leple – és a kijárási tilalom ideje – alatt a szegedi megállókat tesztelte.
 
A tram-traim a szegedi központi pályaudvar előtt - fényjáték I.
 
A csütörtökre virradó éjjel végrehajtott hatósági próbán a 406 001-es pályaszámú vasútvillamossal azt nézték meg, hogy a szegedi megállók milyen messze vannak az 1-es „Vasvilla” küszöbjeitől, illetve mekkora a magasságkülönbség. Az esemény azért volt történelmi, mert első alkalommal gurult vasútvillamos Szeged belvárosában.
 
Minden megállóban gondosan lemérték a távolságokat, végül Szeged központi pályaudvarán, Indóház téren egy fotózós megállót is beiktattak az utazóközönségnek, illetve a szűk körű – és az eseményről időben értesült – kötöttpályás szaksajtónak. A vasútvillamos ott és akkor vissza is fogott, azaz át is állt a másik vágányra. Tette mindezt a tram-train fedélzetén utazó több tucat hatósági, vasúttársasági, szegedi közlekedési és persze a Stadlert képviselő szakember jelenlétében. A méricskélést egyébként valamikor éjjel kettő körül fejezték be.
 
Az Aradi vértanúk terén is ellenőrizték a peron magasságát - fényjáték II.
 
A következő lépcső az, amikor megnézik, hogyan férnek el egymás mellett, szemben érkezéskor a Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) villamosai és a tram-train szerelvéynek. Arról nincs információnk, hogy ez másnap éjjel megtörtént volna, akkor gurult ugyanis másodszor – és tudomásunk szerint húsvétig bezárólag utoljára – Szegeden a Vasvilla, amelynek a MÁV-Start az SZKT Pulz utcai villamostelepén, az egyik csarnokban bérel helyet.
 
Információink szerint még nincs kitűzött időpont a városi közlekedésre, mert néhány vizsgálat és feltétel hiányzik hozzá. Csak a két szegedi telephely között lesz mozgás nappal, a húsvétot követő két hétben, a városon belül. Vagyis a "kertek alatt" látni majd a szerelvényt, a Plaza felé sétálók és autózók szerencsés esetben találkozhatnak a tram-trainnel. A nagyvasúti pályán viszont folyamatosan mennek a próbák, Hódmezővásásrhely és Szeged között.
 
A következő fázisban majd a két vasútvillamost eresztik egymással szembe, egyenesben és ívekben, hogy megnézzék, van-e valahol kritikus szűkület. Ha ezeket a próbákat is sikeresen teljesítették, akkor kezdhetik el gyűjteni a kötelezően előírt 50 ezer kilométert, azaz hamarosan bőven láthatja majd a nagyérdemű gurulni nappal is a vasútvillamosokat a Csongrád-Csanádi megyeszékhelyen.
 
A második szerelvény egyik darabja Szentesen.
 
A szegedi szembemenesztéshez szükséges második tram-train szerelvény egyébként már jóval korábban, március 16-án megérkezett Szentesre. A 37 méter hosszú, hetventonnás túlméretes szállítmány március 9-én három kamionnal indult Valenciából, majd Franciaországon, Németországon és Ausztrián keresztül érkezett meg Magyarországra.
 
Időben visszafelé haladva, a Vásárhely 001-es tram-traint még január 20-án mutatták be a MÁV-Start szentesi telephelyén, majd a prototípus működésének ellenőrzésére irányuló futópróba március 4-én, Szentes–Mindszent útvonalon sikeresen megtörtént. Március 10-én a hatósági nagyvasúti futópróbát is elvégezték Kecskemét–Kiskunfélegyháza–Szeged útvonalon.
 
Ha valaki jókor volt jó helyen, földi halandóként véletlenül is találkozhatott akkor a szegedi Nagyállomáson a tram-trainnel. Ahogy azt a helyi napilap online változatán megjelent olvasói fotók is bizonyítják. A szerelvény még aznap, március 10-én délután fél 2-kor érkezett meg Hódmezővásárhelyre, majd tette meg első útját a város új vasútvillamos-vonalán. 
 
Így fest a tram-train ablakából a vásárhelyi városháza - a képre kattintva videó indul.
 
A 37 méter hosszú, hetvenegy tonnás, dízel-villamos hibrid tram-train 216 férőhelyes. Szeged és Hódmezővásárhely villamosvonalán a KRESZ előírásai alapján 50 km/órás maximális sebességgel haladhatnak, a két város közötti nyíltvonalon dízel meghajtással, 100 km/órás megengedett sebességgel szállíthatják majd az utasokat.
 
A komfortos, nagy részben alacsonypadlós és akadálymentes CityLink járművek a kor követelményeinek megfelelően korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, világos, tágas utastérrel, valamint korszerű fedélzeti biztonsági kamerarendszerrel rendelkeznek. A két multifunkciós térben kerekesszékkel közlekedő utasok, kerékpárok vagy babakocsik szállítása is biztosított.
 
A "Vasvilla" belülről. Fotó: Ujvári Sándor - MTI.
 
A tram-train Szegeden az 1-es villamos vonalán közlekedik a központi pályaudvartól Szeged-Rókus vasútállomásig, majd a 135-ös számú Szeged–Békéscsaba vasútvonalon halad tovább Hódmezővásárhelyre. Ott Népkert állomásnál letér a nagyvasúti vonalról, és villamosüzemre váltva a városon keresztül közlekedik Hódmezővásárhely nagyállomásig. (Az előzményekről itt írtunk részletesebben.)
 
A tram-train vonalán közel négy kilométeres egyvágányú villamospálya épült Hódmezővásárhelyen, összesen öt váltóval és hat megállóval, a kapcsolódó felsővezeték-hálózattal. A városi szakaszon három megálló kétvágányú, ahol az ellenkező irányba közlekedő szerelvények találkozni tudnak. A kivitelezés részeként 94 autó számára P+R parkolót és 900 kerékpártárolót alakítottak ki Hódmezővásárhelyen.
 
Szeged és Vásárhely között csak Algyőn áll meg a tram-train. Fotó: Kovács András
 
A külön nem hivatkozott képek forása: Lázár János közösségi oldala.
 
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Hello Budapest! Hello Belváros! Az eddig is nyüzsgő Károly körút újabb nevezetességgel bővült, itt....
2024.04.26
- Lezárták az M7-es autópálya Letenye felé vezető oldalát Balatonvilágosnál, ahol egy teherautó és....
2024.04.26
A YouTube-on jelent meg egy nem mindennapi felvétel, amin rendkívüli zajhatások közepette "görgőzi....
2024.04.26
Leküzdi még az árvizet is.   ..
2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....