autóipar statisztika
Augusztusban csak Németország előzte meg Oroszországot, de intő jel, hogy amennyivel az előbbinél arányaiban zuhant a kereslet, nagyjából annyival nőtt az utóbbiban.
Az Autostat és a GlobalData összesítése szerint augusztusban az autóipari nagyhatalomnak mondott Németországban 197 322 új autót adtak el, ami 27,8 százalékos keresletcsökkentést jelent éves összevetésben. Oroszországban 148 338 új jármű kelt el, erőteljes, 35,1 százalékos növekedés mellett.
Az európai országok rangsorában a harmadik helyen az Egyesült Királyság állt 84 575 eladott autóval, 1,3 százalékos keresletcsökkenést produkálva. Franciaország a negyedik helyen áll 81 694 eladott autóval, de ott is jelentősen, 28,1 százalékkal csökkentek az eladások a tavalyi év augusztusához képest. Az ötök névsorát Olaszország zárja 69 121 új eladott autóval, 13,3 százalékos csökkenéssel.
A helyzet első ránézésre fonáknak tűnik: a nagy nyugat-európai országokban csökkennek az eladások, az általuk szankciókkal sújtott Oroszországban viszont emelkednek. De a helyzet némi magyarázatra szorul. Az Ukrajna megtámadása után kivetett nyugati szankciók miatt tavalyelőtt az orosz autóipar padlóra került, és csak tavaly kezdett lassan talpra állni, vagyis a bázisadat alacsony volt.
Az orosz autópiac fellendülése javarészt annak köszönhető, hogy az országból kivonult nyugati autógyártók helyére villámgyorsan megérkeztek a kínaiak, s Oroszország lett a kínai autóipar első számú exportpiaca.
Bárhogyan is nézzük a dolgot nyugati szemmel, az orosz szaksajtó diadalként tekint arra, hogy augusztusban Oroszország eladásokban felkapaszkodott a második helyre Európában. Szakértők szerint a növekedés az elkövetkező években is folytatódik, de kisebb ütemben.