orosz autóipar
Az orosz sajtó hírei szerint a hadipari konszern megvásárolta a Toyota egykori gyárának eszközeit, ezzel „biztosítva pozícióját” az autóiparban is. Az új tulajdonos azt tervezi, hogy maximálisan kihasználja az üzem kapacitásait, hogy teherautók és elektromos autók gyártásába kezdjen.
A moszkvai székhelyű Almaz-Antej az orosz fegyveripar egyik kulcsszereplője, százszázalékos állami tulajdonban van. A vállalat szárazföldről és hajókról indítható légvédelmi és rakétavédelmi fegyvereket, illetve radarállomásokat fejleszt és gyárt. Egyik legismertebb és rettegett „terméke” a számos országban hadrendbe állított Sz-300-as és Sz-400-as, illetve az egy éve gyártott újgenerációs Sz-500-as légvédelmi rendszer, továbbá a Buk fegyvercsaládhoz tartozó légvédelmi fegyverrendszer.
Az Ukrajna elleni orosz invázióval összefüggésben az orosz fegyvergyár amerikai és európai uniós szankciós listára került, befagyasztották kinnlevőségeit, megtiltották bármiféle üzleti kapcsolatot, mert fegyvergyártóként tevékenyen részt vett Ukrajna területi épségének a megsértésében. Egy hágai bíróság által tavaly ősszel hozott ítélete szerint Buk rakétával lőtték le kilenc évvel ezelőtt Ukrajna szakadár Donyecki területe felett a Boeing maláj utasszállítót, 298 ember halálát okozva.
Az Almaz-Antej profiljába tartozik ugyanakkor a fegyveripar számára kifejlesztett technológiák átvitele a nemzetgazdaságba, például orvosi, távközlési és közlekedési eszközök fejlesztésbe.
Ami a civil autóipart illeti, eleddig az Almaz-Antejnek nem sok köze volt hozzá, a mostani tervei azonban annál ambiciózusabbak. Részben a nyugati szankciók miatt bezárt szentpétervári Toyota üzemben akarja gyártani a szentpétervári műszaki egyetem és az Almaz-Antejbe beolvasztott Obuhov gyár mérnöke által kifejlesztett E-Neva elektromos crossovereket. Az E-Nevát tavaly januárban mutattak be, de a sorozatgyártása körül sok volt a kérdőjel, mert komponenseinek nagy része az azóta leállt nyugati importból származott.
Biztosabb a jövője az Almaz-Antej nagy dobásnak szánt, ugyancsak az Obuhovi gyár által kifejlesztett BAZ S36A11 típusú, 22 tonna teherbírású, összkerékhajtású nehéz dízelteherautónak, mert gyakorlatilat nincsenek benne import alkatrészek. Ez a teherautó hivatott pótolni az orosz piacról kivonult nyugati márkák, elsősorban a MAN, a Mercedes-Benz, a Scania és a Volvo extrém műszaki adottságokkal rendelkező teherautóit.