e-mobilitás
"A Northvolt többmilliárd dolláros magánbefektetést tesz lehetővé, amely 3000 közvetlen munkahelyet teremt Heidében, és további ezreket a környező ipari és szolgáltatási szektorokban" - áll a közleményben. A cél az, hogy 2026-ban az első akkumulátorcellák elhagyják a Hamburgtól mintegy 100 kilométerre északnyugatra fekvő heidei gyárat.
A kivitelezési munkák a tervek szerint még idén elkezdődnek
A gyár felpörgetése után az éves termelési mennyiség 60 gigawattóra lesz, és körülbelül egymillió elektromos járművet kell ellátni akkumulátorcellákkal. "Hálásak vagyunk mindazért az erőfeszítésért, amelyet a szövetségi kormány, a Schleswig-Holstein tartomány kormánya, az EU Bizottsága és helyiek Dithmarschenben tettek" - mondta Peter Carlsson, a Northvolt főnöke. "A szövetségi kormány elkötelezettségével a hátunk mögött a Northvolt úgy döntött, hogy megteszi a következő lépéseket a heidei terjeszkedés érdekében."
Fotó: Northvolt
Carlsson egy ideje jelezte, hogy az építkezés késhet. Okként a németországi viszonylag magas áramárakat és az USA magasabb támogatásait említette. A társaság tehát előbb ott telepedhet le. Akár 4,5 milliárd eurót is említettek Heide beruházási volumeneként. A Német Sajtóügynökség információi szerint a Northvolt most két építkezésen gondolkodik. Heide mellett az USA-ban és Kanadában is.
A Northvolt szeretné előremozdítani a schleswig-holsteini építkezés előkészületeit, és megszerezni a végleges építési engedélyt. A közlemény szerint minden érintett arra törekszik, hogy az idén megfeleljen ezeknek a követelményeknek, hogy megkezdődhessenek a kivitelezési munkák. A Northvolt hangsúlyozta az Északi-tenger partjának elhelyezkedési előnyeit. Nagyon sok szélenergiát termelnek ott szárazföldön és tengeren – amire a gyárnak nagy mennyiségben szüksége van.
Az EU jóváhagyása függőben van
A projekthez az „Ideiglenes Válság és Átmeneti Keret” (TCTF) alapján történő finanszírozás előkészítése zajlik. Ez az az állami támogatási törvény kerete, amelyet az uniós államok használhatnak támogatási intézkedéseik kialakításakor. Ha az EU Bizottság jóváhagyja a finanszírozást, a TCTF-et először Németországban alkalmazzák. A szövetségi kormány és az Európai Bizottság kezdeti konstruktív tárgyalásokat folytat.
A cég honlapja. Képernyőfotó.
Németország az energetikai és közlekedési átalakulás egyik legfontosabb világítótorony-projektje elé nézhet – kommentálta Robert Habeck szövetségi gazdasági miniszter. A zöld szövetségi vezető, Omid Nouripour a németországi helyszín megerősítéséről beszélt. "A vállalat elektromos autókhoz és energiatárolókhoz használt akkumulátorai kulcsfontosságú technológiát jelentenek gazdaságunk klímabarát átalakításához."
Daniel Günther tartományi miniszterelnök elmondta, hogy Habeck szövetségi szinten kiválóan támogatta a projektet. Nagyszerű, hogy az EU megnyitotta az utat a TCTF-fel való elszámoláshoz, és nagyon rövid időn belül választ adott az új amerikai támogatásokra.