Rivian R3
A Rivian amerikai gyártó kevéssé ismert itthon, ami főleg annak tudható be, hogy a kaliforniai cég főleg saját országát és Kanadát célozza meg elektromos autóival, de közrejátszik az a tény is, hogy egy elképesztően magas színvonalú márkáról van szó, amelynél igencsak mélyre kell nyúlnia a zsebében annak, aki vásárolni szeretne tőlük. Hasonló, mint a Tesla, csak kevesebb botránnyal és sokkal érdekesebb modellekkel. Persze utóbbi kijelentés szubjektív.
Letisztult, modern és terepre tervezett.
Mégis bátorkodom ezt állítani, és még tavasszal beharangozott modelljükkel, a Rivian R3-assal igazolom ezt. A lassan egy éve bemutatott autó mindenkit meglepett, mivel egy bevált receptet dobott fel a márka saját jegyeivel és egy csipetnyi retro hangulattal. Hogy ez pontosan mit jelent?
Az R3-as egy kompakt SUV crossover, Európában is inkább középméretűnek számít, és egyszerre elegáns és sportos is. Előbbi a Rivian saját image-ének köszönhető, mivel kifinomult íveket és letisztult színeket használnak, de jelen vannak a modern formák és a különböző technológiai vívmányok, mint a LED-fények, a teljesen felszerelt műszerfali vezérlőpanel és a bőr és szövet belső. Az R3 elölről hasonló, mint a cég többi modellje, az R1S és R2 SUV-k és az R1T pickup. A Rivian úgy hirdeti magát, mint felső osztályos, de terepre vihető elektromos autó-gyártó. Az R3 ezt spékeli meg egyetlen mozdulattal, ami a hatchback formát jelenti. A terep és a hatchback szavak hallatán pedig nem nehéz eljutni a raliautózáshoz.
Kívül a vad természet, benn a modern kényelem.
Jeff Hammoud, a modell tervezője így jellemezte az autót:
Amit imádok az R3-ban, az az, hogy amikor az emberek meglátják és én megkérdezem őket, szerintük melyik járműszegmensbe tartozik, vagy mire hasonlít, olyan válaszok jönnek, hogy hatchback, CUV [crossover utility vehicle], SUV, crossover - és ez a tény, hogy senki nem tudja pontosan elhelyezni, ez az, amit akartunk.
A modell a '90-es évek raliautóit idézi. A Renault Cliót, a Ford Fiestát, a Volkswagen Golfot és persze a Lancia Deltát. Kicsi, könnyen mozgatható járgányok, amelyek egy kisebb motorral is képesek hajmeresztő kanyarokat bevenni, majd felgyorsulni, ugratni, majd ismét bevenni egy kanyart. Az R3 nagyon hasonló a modern crossoverekhez, sőt, elölről talán fel sem tűnne senkinek, hogy hatchback-szerű autóról van szó, mivel a Rivian többi modelljére is erősen hajaz. Azonban hátulról egy olyan autóformát láthatunk, ami az elmúlt évtizedben egyre inkább eltűnt a piacról, miután az SUV-k átvették a hatalmat. Ebben van valami nosztalgikus, ebben az egyetlen, éles vágásban, ami lecsapja az autó hátulját és kissé szögletessé, aranyossá teszi az egyébként igen nagy, 2799 milliméteres tengelytávú autót.
Mintha a Lancia Delta és a DeLorean találkoztak volna.
A nosztalgia mellé párosul a fent említett luxus is. Már az, hogy teljesen elektromos autóról beszélünk. Ezután jön a Rivian-márkás tetőbox és sátor, ami mozivászonként is szolgálhat. Külső akkumulátor a telefonnak, ami karmelegítő is egyben. Vizes modul és teljesen felszerelt konyha. Mind-mind olyan kiegészítők, amelyeket a cég tervez és gyárt, majd persze el is ad, ezzel egy teljes élményt nyújtva a vásárlóknak. Ez a modern autóipar, ami sokaknak imponál, másokból erős nemtetszést vált ki.
Az első R3 és a még sportosabb R3X modelleket 2027-ben tervezik legurítani a gyártósorról és a Rivian tervei szerint az amerikai kontinensen túlra is juthatnak vele, ha beváltja a hozzá fűzött reményeket. Vajmi kevés esélye van, hogy Magyarországra is betör a márka a közeljövőben, de számomra van valami az új modellben, ami egyedivé teszi a mostani piac járművei között. 35-40 ezer dolláros árcédulájával nem olcsó, de nem is a legdrágább mulatság, főleg szabadidőautó-téren, így kíváncsian várom, mi lesz a modell útja.
Képek forrása: Rivian