logisztika

Ellátási lánc menedzsment trendek 2025-ben

2025.01.16.

A kiskereskedők és a gyártók továbbra is diverzifikálják hálózataikat, miközben a folyamatok védelme és a vásárlói élmény javítása érdekében az új technológiákra támaszkodnak.

A tavalyi év világosan megmutatott valamit az ellátási láncban dolgozó szakemberek számára: a normális működésnek egyelőre vége, fel kell készülni a válságra, az állandósuló zavaró tényezőkre. 2024-ben a növekvő vámtarifák, a számos szállítási módot érintő munkaügyi konfliktusok és a logisztikát megzavaró több szélsőséges időjárási esemény mellett a vállalatoknak további kihívások tömkelegével kellett szembenézniük. Az ilyen zavarok arra szólították fel a cégeket, hogy törekedjenek rugalmasabb ellátási láncok kialakítására - mondta Jess Dankert, a Retail Industry Leaders Association ellátási láncért felelős alelnöke a Supply Chain Dive szaklapnak.
 
 
Miközben a vállalatok felkészülnek az idei év lehetséges zavaraira, íme egy pillantás azokra a trendekre, amelyek az ellátási lánc tekintetében gombolyítják a 2025-ös tevékenységek fonalát.
 
A diverzifikáció kritikus fontosságú
 

A Donald Trump megválasztott amerikai elnök által ígért vámemelések és más geopolitikai feszültségek máris arra késztettek számos vállalatot, hogy átalakítsák beszerzési hálózataikat, hogy elkerüljék a túlzott függőséget egyetlen beszerzési forrástól. A lépések Trump első hivatali ideje óta eltelt évek beszerzési változásaira épülnek. Az AlixPartners 2024. decemberi elemzése szerint 2018 és 2024 között olyan országok, mint Vietnam, Mexikó és India esetében drámaian megnőtt az USA-ba irányuló export, míg Kínában ugyanebben az időszakban 22 százalékos visszaesés volt tapasztalható.

Ez a diverzifikációs tendencia 2025-ben is folytatódni fog, különösen mivel a vállalatok a növekvő vámnyomás közepette még korlátozottabb kitettségre törekszenek Kínával szemben - mondta Jonathan Gold, a National Retail Federation ellátási lánc és vámpolitika alelnöke. Eközben más vállalatok jobban támaszkodhatnak majd bevált logisztikai szolgáltatóikra, hogy javítsák diverzifikációs erőfeszítéseiket - tette hozzá a szakértő.

 
Gyorsul az automatizálás és az MI alkalmazása
 

Az automatizálás a raktárkörnyezetben 2025-ben a szakértők szerint egyre nagyobb teret nyer, és olyan előnyöket biztosít, mint a jobb készletoptimalizálás és a fokozott biztonság. Ugyanakkor a "sötét raktárak" kora, vagyis a teljesen minimális vagy semmilyen emberi közreműködéssel működtetett létesítmények kora nincs még a láthatáron. "A kiskereskedők valójában inkább arra összpontosítanak, amit irányítani tudnak, és ez az ellátási láncuk, amelyet úgy építettek ki, hogy reagálni tudjanak a zavarokra." Egyes szegmensek számára a technológiailag fejlettebb létesítményekre való törekvés tovább ösztönözheti a vállalatokat a 3PL-ekkel való partnerségre.

"A raktárkapacitás kiépítése az automatizáltság szintjétől függően nagyon tőkeigényes lehet, így a 3PL-ekkel való partnerség, amelyek folyamatosan bővítik a kapacitást és növelik hálózatukat, vonzó lépés lehet" - mondta Ron Scalzo, az FTI Consulting vezető ügyvezető igazgatója. Az MI alkalmazása még messze nem általános az ellátási lánc ökoszisztémájában, de a kiskereskedők és a gyártók továbbra is értékelik a technológiát - mondták a szakértők, megjegyezve a láthatóság és az előrejelzés terén elérhető potenciális előnyöket. Az MI-technológia potenciális előnyeinek valódi kihasználásához azonban a vállalatoknak biztosítaniuk kell a minőségi adatgyűjtést és elemzést.

"Mindenkinek rengeteg adata van" - mondta Dankert. "Csak azok, akik jobban fel tudják használni, jobban át tudják válogatni, és meg tudják találni a jelet a zajban, azok lesznek az igazi vezetők a térben."
 
Számít az ügyfél tapasztalat
 
Ahogyan az ellátási láncok 2024-ben is rugalmasak maradtak, úgy a fogyasztói kiadások is. A National Retail Federation szerint tavaly novemberig 2,15 százalékkal nőtt a teljes kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakához képest, még akkor is, ha az infláció nem lassult olyan gyorsan, mint várták. Bár a kiadások növekedtek, a vásárlók a szakértők szerint továbbra is igényesebb vásárlási szokásokat mutattak, különösen az értékorientált termékeket hangsúlyozva. Ez a fokozott vásárlói figyelem a kiskereskedők ellátási láncaira is kiterjed. "Azt hiszem, ez a figyelem valóban segített rávilágítani arra a tényre, hogy az ellátási lánc nem csak egyfajta hátsó szoba vagy raktár dolog" - mondta Dankert. "Nagyon is a fogyasztók előtt és a középpontban van, és olyasvalami, ami a fogyasztók számára látható és sok szempontból fontos." Mivel az ellátási láncok most már jobban a fogyasztók felé fordulnak, különösen a kiskereskedelemben, nagyobb a nyomás, hogy olyan holisztikus élményt teremtsenek, amely megfelel az egyes vásárlók igényeinek. Ez arra kényszeríti a kiskereskedőket, hogy pontosabban kezeljék a készleteket, hogy egységes élményt nyújthassanak a csatornáikon keresztül.
 
"Lehet, hogy a fogyasztók először a digitális csatornákon vásárolnak, de visszatérnek a boltokba, és hihetetlenül frusztráltak, amikor az árak nem következetesek, vagy nem találják az üzletben azt, amit online láttak " - nyilatkozta Sonia Lapinsky, az AlixPartners partnere és ügyvezető igazgatója egy tavaly októberi sajtóközleményben. A vásárlói igények kielégítésére irányuló erőfeszítések Rick Jordon, az FTI Consulting szenior ügyvezető igazgatója szerint a termékkiszállítási megoldásokat, köztük az utolsó kilométeres kiszállítást is tovább fogják erőltetni. Mivel az olyan vállalatok, mint az Amazon már kísérleteznek az ilyen típusú, pontos kiszállításhoz szükséges technológiával, ez a trend nem fog egyhamar lelassulni.
 
 
A munkaerő- és szállítási költségek emelkedni fognak
 

A vállalatok, különösen a gyártók, idén megnövekedett munkaerőköltségekkel szembesülnek ellátási láncaikban - mondta el a korábban idézett lapnak Satish Damodaran, az amerikai FTI Consulting vezető ügyvezető igazgatója. "A legnagyobb kihívás, amit az ügyfeleimnél és a legtöbb gyártó vállalatnál láttam, a munkaerőhiány, különösen a szakképzett munkaerő hiánya" - mondta Damodaran, ami a magas fluktuáció hatásaként több befektetést igényel a toborzásba és képzésbe.

Kétéves csökkenés után a kamionos szállítás árai az USA-ban 2024 vége felé kezdtek emelkedni, és ez a tendencia valószínűleg 2025-ben is folytatódni fog.

 
Kiberbiztonság és kockázatok
 
Az  Amerikai Egyesült Államokban az árufuvarozást végző vállalatok, különösen a kiskereskedők, az utóbbi években kénytelenek voltak megküzdeni a rakománylopások számának növekedésével, ami veszélyezteti a járművezetőket és a termékeket. Csak 2024 harmadik negyedévében a rakománylopási tevékenység 14 százalékkal nőtt az előző évhez képest, a CargoNet több mint 39 millió dollárnyi ellopott árut jelentett. Az említett negyedév során a raktárak és elosztóközpontok voltak a leginkább célpontjai a rakománylopásoknak. A fenyegetés miatt szövetségi szinten is történtek lépések: új regisztrációs rendszert vezettek be, miközben több törvény szigorítását is fontolgatják, és tervezik az ellátási láncok védelméről szóló törvényt.
 
Az ellátási láncok menedzsmentjével foglalkozó szakembereknek a kiberbiztonságot fenyegető veszélyektől is óvakodniuk kell, ez a probléma tavaly többször is megzavarta az ellátási láncok működését. Erre példa a Blue Yonder szállítót tavaly novemberben ért zsarolóprogram-támadás.
 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.16
Az Eurotrade Kft. 2014. év végén kezdte meg a Sailun teher gumiabroncsok forgalmazását. A márka....
2025.01.16
A KRESZ története jól mutatja, ahogy a közlekedés szabályozása a forgalom bonyolultságával együtt....
2025.01.16
A kiskereskedők és a gyártók továbbra is diverzifikálják hálózataikat, miközben a folyamatok....
2025.01.16
Nemzetközileg körözött szexuális ragadozót fogtak el a rendőrök egy közúti ellenőrzés során a....
2025.01.16
Az Intuitive Machines második holdi küldetésén (“IM-2”), amely legkorábban várhatóan 2025 február....
2025.01.16
Az Audi örömmel fogadta, hogy az új, teljesen elektromos A6 e-tron modell elnyerte a Women’s....
2025.01.16
Baleset történt a B50-es úton Ausztriában,Neusiedl am See közelében, közel a magyar határhoz kedd....
2025.01.15
A kedvezőbb adózás, a zöldebb és biztonságosabb budapesti közlekedés, a munkalehetőségek és a....
2025.01.15
A VCÖ mobilitási szervezet szerint tavaly 48 gyalogos halt meg közlekedési balesetben Ausztriában,....
2025.01.15
Joe Biden leköszönő amerikai elnök nemzetbiztonsági aggályokra hivatkozva bejelentette, hogy....