elektromos autók
Tudjuk, hogy az elektromos autók vételára jóval magasabb, mint a hagyományos motorokkal rendelkező társaiké. De elterjedésük nem csak az áruk miatt lassú. Ott van általános kulcskérdésként a hatótáv és a töltőhálózat, valamint az is, hogy valójában mennyire tiszta közlekedési forma az, amihez lítiumot kell bányászni és az energiát kevésbé környezetkímélő erőművekben előállítani (indirekt emisszió). Amihez kapcsolódik még egy fontos tényező: baleset esetén sokkal drágább a villanyautók javítási költsége. De miért is? Erre keressük a választ.
A magyarázat leginkább az akkumulátorokhoz kapcsolódik. Súlyosan sérült akkumulátor esetén nyilvánvaló, hogy új kell, nagyon magas költségekkel. Az igazi dilemma az, amikor egy látszólag sértetlen akkumulátorral szemben is javasolják a cserét. Ugyanis ezek az akkumulátorok tucatnyi egymás mellé szerelt cellából állnak és bennük rengeteg alkatrészt szerelnek össze minimális tűrésekkel. Ez azt jelenti, hogy egy kívülről épnek látszó akkumulátor belül sérült lehet és ennek figyelmen kívül hagyása kevésbé súlyos esetekben csak korlátozott teljesítményhez vezethet, míg nagyobb károk esetén akár rövidzárlat és tűz is előfordulhat.
Ezért nem meglepő, hogy még a legkönnyebb balesetek utáni javítások is horribilis árkalkulációkhoz vezethetnek. És persze, az akkumulátor mellett az elektromos autókon más rendkívül drága alkatrészek is vannak, például töltőaljzatok, inverterek, led fényszórók stb., nem is beszélve a vezetési biztonsági rendszerekről és a különféle radarokról, amelyek cseréje több ezer euróba kerülhet.
Saját személyes példájáról írt egy férfi az olasz sajtóban. Autójával (Renault Megane E-Tech) tavaly nyáron szenvedett balesetet, amikor belerohant egy másik kocsi. Az utasoknak nem esett bajuk, de a javítási kálvária idegtépő volt. Ugyanis a légszákok felrobbantak, az autót komoly ütés érte, de az akkumulátor sértetlennek tűnt. Mégis a cseréjét javasolták a javítóműhelyben. Osztottak, szoroztak és az autó teljes helyreállításának végösszege 47.280 euró lett. Ez több, mint egy új elektromos Megane ára, ami 38.500 eurótól indul. Az autó tulajdonosának a biztosítója csak 14.800 eurót fedezett a javítási költségekből. (És éppen a várható magas javítási költségek miatt, az elektromos autókra kötött biztosítási díjak meredeken emelkednek…)
És ez nem az egyetlen eset és nem csak Olaszországot érinti. A költségek mellett ugyanis probléma, hogy még mindig nincs olyan ellátási lánc és olyan professzionális szakembergárda, amely a sérült elektromos autók javítására szakosodott volna. A remény természetesen az, hogy az elektromos autók növekvő elterjedésével ezek a költségek előbb-utóbb csökkennek. Ám egyelőre, baleset esetén, sokszor egyetlen megoldás kínálkozik a hatalmas javítási költségek elkerülésére és a tulajdonosnak a negatív szaldó mérséklésére: a sérült elektromos autó totális leselejtezése.
Forrás: autoappassionati.it