utánpótlás

Idén sem lesz olcsóbb az autózás

2025.01.26.

Újév, új remények? Nos, ha a zsebünkbe nyúlunk, akkor biztos vagyok benne, hogy keresni kell a garasokat, legalább annyira, mint amennyire tavaly kellett. Szóval egyáltalán nem mindegy, hogy mennyit költünk arra, hogy autózhassunk. Tudom, ez sokaknál létszükséglet, de akkor sem árt tisztában lenni, hogy milyen irányba változnak az üzemeltetési költségek ebben az esztendőben.

 

Minden költség fáj

Írtam már korábban egy cikket arról, hogy nem csak megvenni kell egy autót, hanem fenn is kell tudni tartani, sőt, ahhoz is pénz kell, hogy a nevünkre kerüljön. Sok elhamarkodott autóvásárlást láttam már környezetemben, amikor nem is igazán az autóra volt szükség, hanem csak egy bizonyítási vágy volt a környezet felé, hogy na, én ezt megengedhetem magamnak. Kihasználva soha nem lett, így rövid úton meg is pecsételődött a sorsa. Mindenkinek azt szoktam tanácsolni, aki járművétel előtt áll, és megkeres, - főleg első autó előtt, hogy felteszem a bűvös kérdést: Figyelj, valóban kell neked autó, tényleg nem tudod megoldani nélküle az életedet? Ilyenkor jött már sértődős válasz is, de inkább az elején kell a földbe döngölni a delikvenst, mert utólag már drága mulatság a sopánkodás, és ha egyszer elindul a folyamat, akkor abból már csak sok pénz elköltése után lehet kiszállni. Szóval nincs tömegközlekedés, akkora a távolság, hogy nem fér bele gyalog, kerékpárral, robogóval? Nem, jön a válasz, mert ha meglesz, akkor már elszaladnék ide, meg oda. Amikor ideáig eljutunk, akkor tudom, hogy ő már eldöntötte, és ha nem most, pár hónap múlva úgyis újra felbuggyan neki. Persze, hazudnék, ha azt mondanám, hogy nekem sem hiányzik az autó kényelme, de mindig mérlegelek, és sokkal több dolog szól ellene. Például a távolság, ami igen csekély, hiszen napi szinten 5-10 kilométert használnám csupán, és szinte mindig egyedül. Ami viszont még ettől is sokkal nagyobb visszatartó erő, az a pénz. Miért fizessek ki egy csomó pénzt csak azért, hogy a nevemre kerüljön? Aztán biztosítsam, adózzak utána, műszakiztassam, és persze vannak a kötelező szervizek is, amik szintén pénzbe kerülnek. Amikor ezeket végig gondolom, akkor mindig sikeresen elhessegetem magamtól ezeket a kósza gondolatokat. Na, de nézzük akkor mi lesz drágább 2025-ben?

Átírás, hogy nevünkre vehessük a négykerekű kedvencünket, aztán üzemben tartsuk

A legfeleslegesebb kör a folyamatban az eredetiség vizsga, aminek díja közel tízezer forintot ugrik majd, tehát eljutunk a 30.000 Ft-os összegig. Egy, életkorával a hazai járműparkba illő 17 éves, és hétkö9znapi motorizáltságú Grande Puntot hoztam referenciának, az 1.4-es, benzines, 77 lovas változatát. Minden adónem mértéke inflációkövető lesz, mert persze az inflációt a szerényen dolgozó állampolgár okozta ugye, tehát rajta lehet bevasalni. Minden esetre ez azt jelenti, hogy a 2024. júliusi fogyasztói árindex mértékével, azaz 4,1 százalékkal kell többet fizetnünk idén a vagyonszerzési illetékre. Természetesen a gépjárműadók is emelkednek majd, ahogy a biztosítás díjak is.

Így változik a februártól a névre írás költsége:

Vagyonszerzési illeték

25 650 Ft-ról 27700 Ft-ra

Eredetiségvizsgálat

17 000 Ft-ról 23.000 Ft-ra

Forgalmi engedély

6 000 Ft-ról 12 000 Ft-ra

Törzskönyv

6 000 Ft-ról 12 000 Ft-ra

Összesen

54 650 Ft

Februától 74 700 Ft

A többi egyéb

Jöhet a két éves bizalomért kicsengetett pénz, azaz műszakizzon az autónk, ami az eddigi 16 290 Ft-os alapdíjról a jövőben 26 700Ft-ra emelkedik. És ez a hatósági díj, ha a megszokott szervizünkbe adjuk le az autót műszakiztatni, akkor az előzetes átvizsgálással együtt az eddigi 30-ról közel 50 ezer forintos költséggel kell majd tervezni a jövőben. Természetesen drágább lesz az üzemeltetés legnagyobb költsége az üzemanyag, hiszen minden jel arra mutat, hogy a tartósan megerősödő euró árfolyam miatt, hosszabb távon kell készülnünk a 600 forintos, vagy azt meghaladó üzemanyagárakra, ami természetesen emeli majd a szállítási költségeket is, így nem valószínű, hogy a jövőben olcsóbb lenne a kenyér, vagy olcsóbban hoznák házhoz az interneten megrendelt termékeket. Egy másik fontos dolog, amivel számolni kell az autósoknak, hogy a parkolás sem lesz olcsóbb, ezek díja is változik a fővárosban, több kerületben biztosan, de nem lennék meglepődve, ha 2025-től a vidéki nagyvárosokban is változna a parkolási díjtarifa. Végül pedig nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy az úthasználati díjak is változnak, így drágábban vehetjük meg az e-matricát, vagy vásárolhatunk vármegye matricát.

Hozzunk, vagy hozassunk külföldről autót? Hamarosan ez is sokkal többe kerül, és biztos vagyok benne, hogy az új költségek megmutatkoznak majd a használtpiacon is, emiatt várható a közeljövőben a használt autók árazásában is egy minimális változás, természetesen felfelé. Nem szép remények. Remélem, hogy sokan átolvassák ezt a szösszenetet, ami egyáltalán nem teljes, arra viszont nagyon jó, hogy józanságra, és higgadtságra intsen mindenkit, mert az autóvásárlás, és fenntartás 2025-ben sem lesz olcsóbb. Tehát még jobban felértékelődig majd a szerviz múlttal rendelkező, szakszervizben javíttatott használt autók ára. Nem biztos, hogy venni a legjobb ötlet, főleg, ha nincs is szükség újra, vagy jobbra, fókuszáljunk inkább a pedáns üzemben tartásra.

További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.05
Az elmúlt héten a megengedett sebességhatárokat regisztráltan 1016-an lépték át. - A....
2025.02.04
A centenáriumi évben az energiavállalat a jövő alakítására fókuszál. ..
2025.02.04
Izgalmas események az autók világából, háborúból, versenypályákról, titkos töréstesztekről,....
2025.02.04
A fővárosi közösségi közlekedés sohasem unalmas. Naponta több mint hárommillió utazás valósul meg a....
2025.02.04
„Ha egyetlen gyártó hibázik, akárcsak egyszer is, az a komplett ipart visszaveti évekkel” –....
2025.02.04
Felvette palettájára a Land Cruiser 250-est az Arctic Trucks. Az izlandi specialista által épített....
2025.02.04
Kompolt község polgármestere, Blahó László, valamint a helyi polgárőrség egyik tagja, Kiss Norbert....
2025.02.04
A japán hatóságok még mindig küzdenek egy 74 éves teherautó-sofőr kimentéséért, aki járművével....
2025.02.04
Ötvenhat Gidránnal erősödik Magyarország. Az ország elkötelezett a Gidrán harcjármű mellett,....
2025.02.04
A Volvo Cars januárban 50 820 autó globális eladásáról számolt be, ami 5 százalékos csökkenést....