Teszt

Sárga jelvény és zöld rendszám - Mini Countryman S E ALL4

2018.10.30.

A praktikummal fűszerezett divatos élményautóként is aposztrofálható Mini Countryman emelt hasmagasságát plug-in hibrid technológiával keresztezték 2017-ben. A BMW tulajdonában lévő brit márka első szubkompakt crossovere kezdetektől vegyes érzelmeket váltott ki a szakmai és a laikus közönségben egyaránt, mostanra viszont megfordult a helyzet. Az új hajtáslánccal tovább erősítheti piaci pozícióját a stílusos és praktikumban is bővelkedő prémium SUV-ok szegmensében.

Kép és szöveg: Horváth Miklós

A nyolc évvel ezelőtti premier után a Pulitzer-díjas autós újságíró, Dan Neil szerint Countrymannel a márka elhagyta a siker alapját képező logikát. Neil szerint továbbá a hosszabb, szélesebb és magasabb dimenziókkal rendelkező Minivel a népszerűség hanyatlásának útjára lépett az egykor különc, divatot teremtő márka. Hogy megértsük a zsurnaliszta borúlátását, íme egy kis márkatörténelem.

A Countryman-ről kezdetekben úgy vélekedtek, hogy Mininek túl nagy, kompakt corssovernek inkább kicsi. H/Sz/M (mm): 4299/1822/1559, tengelytáv: 2670 mm - képre kattintva galéria nyílik

A klasszikus Mini konstruktőre, Sir Alexander Issigonis szmirnai (Törökország) származású édesapa és német édesanya gyermekeként látott napvilágot 1906-ban. Issigonis a hajómotorokkal foglalkozó édesapja révén kapott inspirációt a vasúti és gőzgépekkel való foglalkozáshoz, azonban apja halála után a londoni Battersa Műszaki Technikumban végzett tanulmányai inkább a rajz és a tervezés iránti ambícióit erősítették, mintsem a szereléshez kapcsolódó karriert. Annak ellenére, hogy Issigonis nem fejezte be egyetemi tanulmányait egy londoni tervezőiroda rajzolójaként dolgozott, majd 1934-től a Humber Ltd. tervezőcsapatának lett tagja, feladata többek között független kerékfelfüggesztések megalkotása volt.

Stílusban, kisugárzásban viszi a prímet a prémium konkurensek között (Audi Q2, Mercedes-Benz GLA, BMW X1)

Különcségének és zseni mivoltának kibontakozása egészen 1956-ig váratott magára, amikor a szuezi válság diktálta helyzethez kellett alkalmazkodnia az európai autógyáraknak. A Morris és Austin Motor Company egyesüléséből létrejött British Motor Corporation (BMC) elnöke - aki zsigeri utálattal élt a törpeautók iránt - azzal a megbízással kereste fel a görög származású tervezőt, hogy alkosson egy rendkívül olcsó autót, ami jóval kisebb a kínálatuk többi tagjánál és használjon hozzá egy meglévő Austin vagy Morris motort. A vagányság, a cukiság és a józan gondolkodás mintaképévé vált masina különlegessége abban rejlett, hogy Issigonis lelki szemei előtt már egy olyan kisméretű négyüléses modell lebegett, amely a lehető leghatékonyabban használja ki a rendelkezésre álló teret, miközben magas fokú kényelmet is kínál. Issigonis olyan autót vizionált, amely technikájában és megjelenésében is markánsan eltér majd a piac többi szereplőjétől, s amelyet mindenki megengedhet magának.

Általában egy Mini vezetési élménye leginkább a gokartozáshoz hasonlítható. Ez alól a Countryman emelt hasmagassága ellenére sem kivétel

Az 1959-ben megjelent Mini alig 500 fontos ára és egyszerű, de árral szemben menő technikai megoldásai valóban köszönő viszonyban sincsenek a mai Minikkel. A BMW technikát hordozó Countryman tesztautónk pedig nemcsak dimenzióival, hanem 17 milliós árcédulájával is ellentmond a 60 évvel ezelőtti koncepciónak, a lemezek alatti gépészettel meg pláne. Az egyetlen tulajdonság, amiben egyezik az akkori és jelenkori Mini, a különcség.

A BMW-től elvárható prémium érzet jelen van: a kezelőszervek, az elegáns bőrkárpit, a Harman Kardon hifi, valamint az aktuális üzemmód és a vezetési stílus szerint változó hangulatvilágítás sokat nyom a latban. A Miki egér stílusú, hosszan benyúló műszerfal és a meredek szögben döntött szélvédő bunker érzetet kelt az elől ülőkben.

Az autógyártás mai trendjeinek ismeretében azonban semmi kivetnivaló nincs a konnektoros Countrymanben. Tesztautónk ízig-vérig praktikus családi autó, emelt hasmagassága, bohókás külseje már önmagában is kiemeli a tömegből, a lemezek alatti technika és a fedélzeti apparátus pedig még inkább a vágy tárgyává teszi. A márka védjegyeit hordozó külső dizájn mellőzi a disszonáns részleteket, és ez a benyomás az ajtókat feltárva sem törik meg bennünk. Az utastér stílusa és eleganciája annak tudatában, hogy a dizájnközpontú autók általában nem a térkihasználás bajnokai, nagyon is megnyerő, jól gazdálkodtak a helykínálattal és a BMW-től elvárható prémium minőség is jelen van. Az egyedi kapcsolók sorának megszokása egy kicsit több időt vehet igénybe, de az anyacég intuitív menürendszere és az iDrive működése kifejezetten felhasználóbarát.

A dizájnközpontú autók általában nem a térkihasználás bajnokai, itt azonban jól sáfárkodtak a tervezők a rendelkezésre álló hellyel

A lemezek alatt a BMW 225xe Active Tourer hajtáslánca dolgozik. Az első kerekeket egy három hengeres, 1,5 literes, 136 lóerős aggregát hajtja egy 6 fokozatú Steptronic váltón keresztül, a hátsó kerekeket pedig egy 88 lóerős villanymotor. Mindkét erőforrás egyenként 220 Nm-es nyomatékot produkál, ennek köszönhetően a 225 lóerős rendszerteljesítmény meglepően jó dinamikával mozgatja az igencsak nehézkes, 1660 kg-os testet. Az elméleti hatótáv 42 km-es, valós körülmények között 30-35 km-t tehetünk meg emissziómentesen. A zöldrendszámért 45 literrel kisebb csomagtérrel, 3 cm-rel csökkentett fejtérrel és 130 kg-os súlytöbblettel adózunk egy hasonló teljesítményű, szimplán belsőégésű motorral szerelt verzióhoz képest.

1499 ccm-es, 136 LE-s soros, turbós benzinmotor elöl + 88 lóerős (165 Nm) villanymotor hátul; rendszerteljesítmény: 224 lóerő és 385 Nm

A motortérben tekintélyes merevítések találhatók, könnyű terepen is érezhető volt a Minikre általában is jellemző gokartos kasztnimerevség. Ezzel szemben a járt utak elhagyásához nem a legjobb partner az iPerformace futómű, sőt! Családi autóhoz kissé keménynek bizonyult még szilárd burkolaton is. A központi műszeregységen jól követhető a hajtáslánc működési folyamatábrája, melyet egy eDrive kapcsolóval befolyásolhatunk. Normál, azaz Auto eDrive üzemmódban 125 km/h-ás tempóig és 7 százalékos akku töltöttségig autózhatunk kipufogás nélkül. Benzinhasználat mellőzésére a MAX eDrive üzemmód áll rendelkezésre, ilyenkor csak a hátsó kerekek hajtanak, Save Battery esetén pedig az akksi töltöttségi szintjét rezerválhatjuk a városi használatra. A 7,6 kWh-ás akkupakkot otthoni hálózaton keresztül kicsivel több, mint 3 óra alatt tölthetjük fel, Type2-es kábel esetén ez az intervallum egy órával lerövidíthető.

A felsorolt eDrive módokat tovább variálhatjuk a váltót körülölelő módválasztó gyűrűvel. Sport módban a gázreakciót és a kormányszervót változtathatjuk közvetlenebbé, visszafogottabb karakterisztikát a Green üzemmód választásával érhetünk el. Tesztautónk fedélzeti ellátmányát csak úgy jellemezném, hogy a sárga jelvényes és zöld rendszámos Countryman alapáron 11,7 milliót kóstál, tesztautónk árcéduláján viszont már 17,24 millió szerepelt. Az 5,5 millió forintot is meghaladó extralista finoman működő vezetéstámogató rendszereket és a prémium érzetet, komfortot emelő tételeket tartalmazott olyan mértékben és minőségben, ami egy prémium autótól elvárható.

Az elektromos- és benzinüzem közötti váltások észrevétlenek, a 3 hengeres, ezerötös azonban magas fordulaton zavaró lehet az arra érzékeny füleknek

Technikai értelemben csakis a 3 hengeres benzinmotor járáskultúrája volt kifogásolható, autópálya tempónál a motorzúgás rangon aluli, amit a meredek szélvédőoszlopok csak tovább rontottak. A fogyasztás sok városi etap és autópálya használat mellett 7-8 liter körül alakult, ha ehhez hozzáadjuk a jelenleg még érvényben lévő zöldrendszámos privilégiumokat, nem hagy kívánnivalót bennünk ez az érték. A kisugárzás, a helykínálat, a stílusos beltér és a könnyen kezelhető menürendszer nagyon is kívánatossá teszi a Countryman-t, birtoklási vágyunkat csakis a magas vételára vetheti vissza.

A hibrid rendszer elemei 45 literrel  csökkentik a (405/1275 literes) csomagtér befogadóképességét, az ülések alatti Li-ion akkumulátor pedig 3 cm-t vesz el a hátsó fejtérből. A hibrid rendszer 130 kg-os plusz terhet jelent az autónak.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....