Focus RS
A Ford ismertette azt a tanulmányt, amelynek készítői a „pörgős pillanatokat”, vagyis a közérzetünk alakulásában fontos szerepet játszó érzelmi csúcspontokat mérték önkéntesek bevonásával, miközben azok kedvenc focicsapatuknak drukkoltak, végig izgulták a Trónok Harca legújabb epizódját, szerelmükkel csókolóztak, vagy éppen intenzív salsa-leckét vettek. A vizsgálatból az derült ki, hogy csupán a hullámvasutazás leghúzósabb pillanatai múlták felül azt az intenzív örömöt, amit az okoz, ha valaki nap mint nap egy sportkocsival autózik.
A Ford idegtudósokkal és dizájnerekkel együttműködve keltette életre a tanulmány megállapításait, megalkotva a különleges Ford Performance Buzz Car-t, vagyis egy egyedi kialakítású Ford Focus RS-t, amelynek mesterséges intelligenciája és a vezető testére szerelt érzékelői révén valós időben jeleníthetők meg az autóban átélt pillanatnyi érzések, méghozzá a jármű külsején.
Miután az önkéntesek beültek egy Ford Focus RS, egy Focus ST vagy egy Mustang volánja mögé, még a hétköznapi forgalomban is átlagosan 2,1 alkalommal éltek meg „pörgős pillanatokat”. Ezzel szemben a hullámvasutazás 3 ilyen pillanatot hozott, egy vásárolgatás 1,7-et, a Trónok Harca vagy egy focimeccs 1,5-öt, nem is beszélve a salsatánc, a fine dining étterem vagy egy szenvedélyes csók értékeiről, amelyek egyáltalán nem okoztak intenzív pörgést.
A kutatáshoz a Ford és a Designworks közösen építettek át egy Focus RS modellt Buzz Car kísérleti járművé. A Buzz Car ötletének kidolgozása, az autó megtervezése és a szoftver kifejlesztése mintegy 1400 munkaórát vett igénybe, A vezető által átélt összes “pörgős pillanatot” egy, az empatikus technológiákra szakosodott Sensum cég által fejlesztett “érzelmi AI” rendszer elemzi, majd animációt alkot belőlük, amelyeket az autóba beépített közel 200.000 darab LED-dióda továbbít a külvilág felé.
Mindez persze nem csak szórakozás. A Ford németországi Kutatási és Innovációs Központjában már vizsgálják egy ideje, hogyan érthetnék meg jobban a járművek az autósok érzelmeit. Az EU által elindított ADAS&ME projekt keretében a Ford szakértői azt kutatják, hogy a jármű fedélzeti rendszerei hogyan figyelhetnének az emberi érzésekre, például a stressz szintjére, a zavaró hatásokra vagy a fáradásra, hogy javaslatokat tegyenek, figyelmeztetést küldjenek, vagy vészhelyzetben akár át is vegyék az irányítást az autóstól.