autósport

Rosberg csapata megint verte Hamiltonékat

2023.12.09.

Kemény csatákkal és büntetésekkel zárult a 2023-as Extreme E bajnokság

A villanyautós mezőny bejárta a Szaharát, a szenegáli sivatagot, a sarkvidéki Gröndlandon Kangerlussuaq-ot, a brazíliai Santarémet, a Pará esőerdőt, Argentínában Patagonía gleccsereit, Skóciát, Szardíniát, majd idén decemberben Chilét, ahol az Extreme E versenysorozat fináléját rendezték.

A harmadik szezonban is olyanok indítottak csapatot mint Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Jenson, Button, Sebastien Loeb, nem véletlenül lett szoros volt a döntő: három páros is esélyes volt a bajnoki címre.

A kétnapos futamokon két kvalifikáció és két elődöntő után jött a döntő, melybe a három-három legjobb páros kerül. Nekik kétszer harminc kilométeres kört kellett megtenniük pilóta-navigátor helycserével, mert a szabály szerint felváltva kell vezetnie mind a nő, mind a férfi pilótának.

Izgalmasan indult a szezon és a finis sem lett unalmas, volt ütközés, borulás, büntetés, kiesés.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky, RXR, így nyilatkozott: „A 2023-as Extreme E bajnokság megnyerése egy valóra vált álom. Egész szezonban fej-fej mellett haladtunk az ASXE-vel, tavaly is olyan keményen küzdöttünk, és csak hajszál híján maradtunk le a győzelemről, ezért volt stresszes, amikor láttam, hogy defektet kaptunk. De ahogy mindig, most sem adtuk fel.”

Johan Kristoffersson, az RXR vezetője: „Egy intenzív szezon után másodszor megnyerni az Extreme E bajnokságot hihetetlen élmény. Az ASXE lenyűgöző küzdelmet vívott ebben a szezonban, a csaták minden percét élveztem. Szeretném ezt a győzelmet a nemrég elhunyt Kyle LeDucnak ajánlani, aki hiányozni fog.”

Igencsak szoros futamokkal zárult az évzáró, mert a legközelebbi riválisuk, az Acciona/ Sainz XE Team (ASXE) feladta a versenyt, miután Laia Sanz a záró szakaszon felborult. Kiesésük a nagydöntőben azt jelentette, hogy nem szereztek elég pontot és elvesztették esélyüket a bajnoki címre.

A Redemption Race-ben az Amanda Sorensen-RJ Anderson páros futamgyőzelemmel fejezte be első teljes Extreme E évadát, mivel a 99-es GMC Hummer EV Chip Ganassi Racing a nehéz kilencedik forduló után talpra állt.



Izgalmasan alakult az utolsó futam, a rajt után a Veloce Racing versenyzője, Kevin Hansen a második helyre csúszott be, míg az RXR versenyzője, Johan Kristoffersson harmadikként próbálta átverekedni magát a mezőnyön. A svéd a belső ív felé nyomult és elkapta a kanyar meredek emelkedőjét, de közben két kerékkel letért a pályáról, ám visszaszerezte az autó irányítását, de lecsúszott az ötödik helyre, majd egy defekt miatt már a következő kör után a bokszba kényszerült, miközben a legközelebbi riválisuk, az ASXE vezette a versenyt.

Ekström az első helyen lépett be a váltózónába, a Veloce Racing versenyzője, Hansen pedig a nyomában volt. Az élen haladók mögött a NEOM McLaren Extreme E Team versenyzője, Tanner Foust küzdött, hogy lelassítsa az ODYSSEY 21-est, de a cserezónában belerohant az X44 Vida Carbon Racing csapatban versenyző, Fraser McConnell autójának farába.

Az incidens miatt időbüntetést kapott az amerikai, de ez már lényegtelen volt a NEOM McLaren XE futama szempontjából, mivel az autó sérülései miatt esélye sem volt részt venni a döntőn.

Az ütközés az X44 Vida Carbon Racing továbbjutását is hátráltatta, de folytatni tudta a versenyt, igaz, Sir Lewis Hamilton alakulata csak jóval lassúbb tempóban tudott menni, ezért hátracsúszott a csapat.

A NEOM McLaren XE DNF-je és az X44 Vida Carbon Racing sérülése azt jelentette, hogy az RXR-nek csak be kellett fejeznie a versenyt, hogy megszerezze a harmadik helyet és megpecsételje a bajnokságot, hacsak Sanz nem tudja visszaszerezni a vezetést, és nem szerez elég pontot az ASXE első bajnoki címéhez.

Ez nem sikerült, mert a váltó-zóna elhagyása után az RXR versenyzője, Mikaela Åhlin-Kottulinsky újabb műszaki problémába ütközött az ODYSSEY 21 fedélzetén, miközben az autó célba juttatásáért küzdött.

A záró szakaszban Sanz megpróbálta visszavenni az első helyet Taylortól, de hiába nyomta keményen: miután összeütköztek, az ASXE ODYSSEY 21 megpördült, bár Sanznak sikerült talpra állnia, a győzelem már egyre elérhetetlen lett.





A Veloce Racing zavartalanul teljesítette a futamot, megszerezte idei harmadik győzelmét, és a bajnoki tabellán az első háromban fejezte be a 2023-as évet, ami minden idők legjobb Extreme E eredménye. A futamgyőztesek mögött az X44 és az RXR is tovább küzdött, miközben Åhlin-Kottulinsky a súlyosan sérült autójával kecmergett a pályán.

Annak ellenére, hogy több mint négy perccel a Veloce Racing után ért célba Rosberg csapata, az RXR második helye elég volt ahhoz, hogy a 2021-es, első szezonban szerzett bajnoki címük óta másodszor is Extreme E bajnokságot nyerjenek. Ez mind Kristoffersson, mind Åhlin-Kottulinsky részéről hősies erőfeszítést jelentett, utóbbi pedig élete első Extreme E bajnoki címét szerezte meg.

A 2023-AS EXTREME E BAJNOKSÁG VÉGEREDMÉNYE

1. Rosberg X Racing: 182 pont

2. ACCIONA | SAINZ XE Team: 171 pont

3. Veloce Racing: 155 pont

4. X44 Vida Carbon Racing: 121 pont

5. No. 99 GMC HUMMER EV Chip Ganassi Racing: 113 pnt

6. ABT CUPRA XE: 81 pont

7. Andretti ALTAWKILAT Extreme E 71 pont

8. NEOM McLaren Extreme E Team: 68 pnt

9. Carl Cox Motorsport: 50 pont

10. JBXE: 50 pont

A döntő futam eredménye

1. Veloce Racing 8:31.760 perc

2. Rosberg X Racing +4:19.110 perc

3. X44 Vida Carbon Racing +8:11.502 perc

4. ACCIONA | SAINZ XE Team DNF

5. NEOM McLaren Extreme E Team DNF

Újoncok végeredménye

1. No. 99 GMC HUMMER EV Chip Ganassi Racing 8:34.434 perc

2. ABT CUPRA XE +14.909 másopdperc

3. JBXE +20.993 másodperc

4. Carl Cox Motorsport DNF

Extreme E, egy kis műszaki háttér

Az elektromos hajtású terepjárókkal kietlen vidékeken száguldoztak, a tankoláshoz szükséges áramot úszó bázisról nyerték. A felújított és immár harminchárom éves RMS Helena hajón az AFC Energy hidrogénes, napelemes generátorainak mellékterméke tiszta víz volt.

A csúcstechnológia és a Continental által kifejlesztett abroncsdesign eredményeként elképesztő konstrukció született.

Valamennyi Extreme E csapat ugyanabból a csomagból építkezett, a fődarabokat a Spark Racing Tecnology szerelte össze, az akkumulátorokat a Williams Advanced Engineering biztosította.

Az 1,6 tonna menetkész tömegű, 2,3 métere széles, 4x4-es és 940 milliméteres kerékátmérőjű terepjáró villanymotorjainak rendszer-teljesítménye 550 lóerő, ezzel akár 130 százalékos (kb. 52°) emelkedőn is felmentek. A kétszázas tempóra képes buggyk 4,5 másodperc alatt érik el a százas tempót.

A prototípust még Ken Block és Valteri Bottas tesztelte 2020-ban a szaúd-arábiai sivatagban és a franciaországi Chateau de Lastours tereppályán.

Az Odyssey21 elektromos versenyautók téli és nyári abroncsait az ötletgazda Continental szállította, a ContiConnect kerékfigyelő platform digitális összeköttetést biztosít valamennyi abroncson belül elhelyezett érzékelővel, miközben folyamatosan figyeli a nyomást és hőmérsékletet. Az egységes alkatrészekből álló autók acélötvözet csővázát is a Continental adja, szóval az Extreme E egy igazi száguldó laboratórium.

Fotók: Extreme E, Sam Bloxham & Colin McMaster

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
Rangos szakmai versenyen díjazták a Mercedes-Benz duális képzésének tanulóit. ..
2024.04.28
A 45. évfordulót nosztalgiajáratokkal, az alkalomra készült emlékjeggyel és virtuális kiállítással....
2024.04.28
Újra járják az országot a Google autói, Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában bemutatjuk,....
2024.04.28
A legkisebb Mercedesszel is lehet nagy galibát okozni. ..
2024.04.28
A BBC és az Auto, Motor und Sport szaklap értesülései szerint távozni készül a Forma-1-es....
2024.04.28
A grazi Magna autógyártó és beszállító mintegy 500 munkahelyet szüntet meg – írja az orf.at.   ..
2024.04.27
A tavasz az az időszak, amikor már alig várjuk, hogy útnak induljunk az autónkkal a szabadba,....
2024.04.27
Hasznos és gyakorlatias útmutató. ..
2024.04.27
Baleset miatt egy sávon halad a forgalom az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán....
2024.04.27
Hétszemélyes elektromos luxusterepjárót dob az európai piacra Kína egyik legrégebbi autómárkája, a....