női autósok

Repülő csajok, hűtlen nők a volánnál

2022.10.23.

Hiába bizonyítottak versenypályán, sivatagban, az előítéletek nem gyengülnek, pedig sok női pilóta nem csak feleségként ismert az autósportban.

Millió sztereotípia szól a női vezetőkről, a többség bénábbnak tartja őket a forgalomban. Személyes tapasztalatom jóval kedvezőbb. Hogy miért? Hölgyismerőseim többsége fiatalon szerzett jogosítványt és mindennap autózik, vagyis nincs bennük az a gátlás, amit a korosabb férfiak éreznek, amikor nem éppen fiatalon szerzett jogosítványukkal használják autójukat, amit szívós munkával összekuporgatott pénzükből vásároltak. Ráadásul sok közülük csak hétvégén, jeles ünnepnapokon vezet, ami meg is látszik a szombati, vasárnapi és halottak napi, valamint karácsonyi közlekedésen.

Félre az előítéletekkel!      Forrás: Opel

Ezek a szubjektív tapasztalatok, a felmérések vegyesek, van köztük nőpárti és nőellenes, sokszor országtól, portáltól függ, hogyan viszonyulnak a szebbik nemhez a férfiak, a törvényhozók, kiállításrendezők, sportszervezők.

Szerény, de érdekes a Grando online pláza autókkal kapcsolatos felmérése, melyből kiderült, hogy a nők 26 százaléka márk-hű, 10 százaléka márkafüggő, 27 százaléka hajlamos a márkák közötti ingadozásra, 17 százalékukat pedig akciók befolyásolják vásárláskor.

nem ítrnék márkát, de egy vezető autómárka igazgatója a genfi autószalonon hívta fel a figyelmemet arra összefüggésre, hogy mindig a gyengébb minőségű tömegmodellek mellett állnak a legattraktívabb hölgyek, méghozzá a legnagyobb....dekoltázzsal. Érdekes következtetés.

Készülődés a genfi autószalonon    Fotó: Boros Jenő

Mindig érdekeltek a jó autók, a szépnők, fotósként ők töltötték ki életem nagy részét, de eszembe nem jutott ilyen képletet kreálni. Az idézett szakember dolgozott német prémiummárkánál és olasz tömeggyártónál, így valószínűleg szélesebb rálátása volt a témára, így megpróbáltam ilyen szemmel is nézni a standokat. Lehet, hogy mázlim volt, de a nemzetközi rendezvényeken mindig gyönyörű volt a felhozatal, ráadásul a kiválogatott hölgyek nagyon is tájékozottak voltak a kiállított autókról, amit több nyelven is bizonyítottak. Szóval nem csak szépségük miatt kerültek a show-ba.

Tengerparti fotózás Bond lánnyal és autóval: Naomi Harris és Range Rover     Forrás: LSB

Apropó, a női szépség: sokakat zavarhatott, mert fura emancipációs trend indult a 2015-ös évben, amikor a jobbítónak szánt ötletek rosszul sültek el.

Az autókiállítások fontos szereplőit, az újdonságok mellett pózoló fotómodelleket/manökeneket tette tiltólistára a 16. Sanghaji Nemzetközi Autó Expó rendezősége. Indoklásuk szerint nem kívánatosak a standokon a kihívó, vagy lenge ruházatú hoszteszek, akik nagy vonzerőt gyakoroltak a szakkiállítás látogatóira és akiknek száma nem mellékesen meghaladta a nyolcszázezret.

A tendencia folytatódott a versenypályákon is: eltűntek a lányok a 2015-ös Le Mans rajtrácsáról. A rendezők magyarázata szerint a gridgirlök eltüntetése a nők szerepének megváltozásával függ össze.

A trendet folytatni akarták a Forma 1-ben is, de a valenciai Európa Nagydíjon felvonultatott fiúk közel sem arattak sikert a gyönyörű hölgyek, a bukta után minden maradt a régiben.

Michéle Mouton, aki a legendás Quattróval  lett sikeres                       Forrás: Audi AG

A lányokat egyébként sem lehet kitiltani a rajtrácsról, hiszen egyre több köztük a pilóta. gyorsasági motoros világbajnokságot nyerte a spanyol Ana Carrasco, nem is akármilyen csatában, Magny-Cours-ban, ahol a Supersport 300-as kategória utolsó futamának utolsó kanyarjában dőlt el a cím sorsa.

Két kerékéken már ünnepelhettünk női világbajnokot, de meddig kell várni erre az autóknál?

Annyi biztos, hogy több szerencsétlen és tragikus kísérlet után 2019-ben indult az FIA által meghirdetett Formula W, (woman) bajnokság, melynek autói már ismertek a Forma 3-ból.

A David Coulthard által is támogatott szériában másfélmillió dollárnyi összeget osztottak szét, hogy a mezőnyben ne a hozott szponzoráció mértéke, hanem a tehetség, pontosabban a válogatón elért eredmény számítson.

A Formula Woman Alfa csapata                       Forrás: FIA

A W-Series sorozatba szereplő Jamie Chadwick (Williams), Jessica Hawkins (Aston Martin) Sophie Florsch (Alfa Romeo) után Abbi Pulling (Alpine) is bekerült a F1 akadémiába. Catherine Bond Muir, a W-Series vezérigazgatója szerint kiemelkedett a mezőnyből Naomi Shiff, aki a brit Sky Sports szakkommentátora.

A FIA Nemzetközi Automobil Szövetsége női részlegének korábbi vezetője, Michèle Mouton az induláskor íígy nyilatkozott: Ha a W-Series egy olyan tehetségkutató csatorna, amely több fiatal nőt vonz a motorsportba, és lehetővé teszi a magasabb kategóriákba jutást, ahogyan a Girls on Track gokartprogramunk teszi, akkor támogatom!

Ha nem, akkor szerintem ez a bajnokság továbbra is korlátozott és diszkriminatív, mivel a nők csak egymás ellen versenyezhetnek. A legjobbak már egyébként is profi csapatokhoz szerződtek és nem a W Series-ben versenyeznek.

Juta Kleinschmidt pilótként nyert Paris-Dakart      Forrás: Misibishi MC

A kategória kudarcát jelzi, hogy anyagi okok miatt nem közvetítették az idei október első hétvégéjén megrendezett szingapúri Forma 1-es verseny Formula Woman szabadedzését, de ennél is rosszabb hír, hogy vélhetően elmarad naptárban betervezett amerikai túra. A helyzet súlyosságát jelzi, hogy eddig egyik hölgypilóta sem kapta meg eddig a karrierépítésre ígért félmillió dolláros javadalmazást.

Nem túl hosszú a női autóversenyzők névsora, pedig néhányan már bizonyították tehetségüket. Az előbb idézett francia Michéle Mouton Audi Quattroval alig maradt le az 1982-es rali világbajnoki címről, a német Jutta Kleinschmidt 2001-ben gyári Mitsubishi Pajeróval megnyerte a Dakart, Danica Patrick az Indycar-sorozatban lett első a 300 mérföldes futamon, Motegiben.

Keszthelyi Vivien látványos, de szerencsés repülése   Forrás: LSB

A magyar lányok közül kiemelkedik az Audi R8-assal versenyző Keszthelyi Vivienne, aki Suzuki swiftes repülése után sem ijedt meg, sőt, Audi TT-vel is sikeres volt: 2016-ban tíz győzelemmel és két második helyezéssel nyerte a 2000 cm3-es túraautó-kategória abszolút országos bajnoki címét.

Bús Edina 2011-ben, majd következő évben megnyerte a Lotus Ladies Cup bajnokságot, 2013-ban pedig a BFR Driver Academy Kupát és az I. Synergon kupát.

Vivienne Audival is jól ment   Fotó: Boros Jenő

Az autóspor női úttörője a nápolyi születésű Maria Teresa de Filippis, aki 1958-ban lovaglás után állt rajthoz Maseratival Monacóban, majd még két futamon Porschével: a Belga GP-t kétkörös hátránnyal fejezte be, ezután kiszállt a Forma 1-ből. A következő nő az olasz Lella Lombardi volt, aki az 1975-ös Dél-Afrikai Nagydíjon mutatkozott be.

Giovanna Amati személyében az 1992-es Forma 1-es szezonban próbálkozhatott női pilóta, aki az az első három futamra kapott lehetőséget a Brabhamtől, de Dél-Afrikában, Mexikóban és Brazíliában sem tudta kvalifikálnia magát a legjobb 26 közé a 30 fős mezőnyben.

2014-ben az akkor 31 éves Susie Stoddart, az AMG-Mercedes csapatfőnök Toto Wolff későbbi felesége versenyzett Forma 3-ban, körözött F1-es Willimas autóval, indult a DTM-ben.

A Forma-1-es autóval tesztelt a spanyol Maria de Villota 2021. június 27 a Marussiánál, ám a bokszutcában álló kamionplatónak ütközött és súlyos fejsérülést szenvedett, megvakult, majd a baleset következményeként 2013-ban elhunyt.

Az egykori Dakar-győztes Juta  Kleinschmidt idén az ABT csapattal hajt az Extreme sorozatban

A jelenleg is tartó villanyautós Extreme E Odyssey sorozat mind a tíz csapatának autóját vegyes párosok vezetik felváltva, a világ legelhagyottabb helyein rendezett futamokon részt vesz a Dakar győztes Juta Kleinschmidt, a többszörös ausztrál ralibajnok Molly Taylor, a tizenháromszoros Trial- és ötszörös Enduro-világbajnok Laia Sanz, valamint Claudia Hurtgen.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....