Hispano Suiza

Picasso, Einstein és Garbo kedvence volt

2021.03.15.

Magabiztos nyilatkozatok és látványos modellek után maratoni per a Hispano Suiza név birtoklásáért, közben tesztelik a legújabb hipersportkocsit.

Huszonkettőt biztos eladunk évente, állította a legendás márka sokadik feltámasztási kísérletén Marta Pou Portus, a legendás Hispano Suiza márka vezérigazgatója. Akkor sem bizonytalanodott el, amikor emlékeztettem a korábbi sikertelen próbálkozásokra. Ez most komoly, bizonygatja, mi nem csak béreljük, hanem birtokoljuk is a nevet, és nemcsak tőkénk van az autógyártáshoz. A K8-as limuzin, valamint az ugyancsak tanulmány kupé bemutatása és az interjú óta több mint tíz év telt el, azóta a katalán márka leginkább botrányhírekkel szerepelt a sajtóban. Talán most komoly esély van arra, hogy ismét repüljön a márka legendás gólyája.

Nehéz sorsú legendák

Akad jó néhány feltámasztási kísérlet a járműtörténelemben, úja él a Bugatti. A Maybach sorsa már nem igazán sikertörténet, bár a név él, de csak típusjelzésként. Igaz, ez még mindig jobb, mit az ugyancsak luxusmárka Horch tetszhalála. A Bentley és Rolls-Royce is két német konszernnek, a BMW AG-nek és a VW AG-nek köszönheti másodvirágzását. De mi lesz az olyan márkákkal, melyek mögé nem áll jelentős pénzügyi és technológiai hátteret biztosító multicég, ami nélkül nehéz a feltámadás.

XIII. Alfonz spanyol király a volánnál:            Forrás: Hispano Suiza

Többszöri újraélesztés

A tradíció sokat nyom a latban, de olykor nem elég. Hiába volt hírességek kedvence, hiába kedvelte a spanyol Hispano Suizát Albert Einstein, Pablo Picasso, Greta Garbo, II. Lajos monacói uralkodó, XIII. Alfonz spanyol, II. Károly román és V. Gusztáv svéd király, valamint André Citroën, Coco Chanel, René Lacoste. Il meg Paul McCartney. A Beatles-zenésze és barátnője, Jane Asher egy 1929-es Hispano Suiza H6-ossal ment 1967-ben, a London Pavilonba, a Hogyan nyertem meg a háborút című film premierjére

A rangos ügyfélkör ellenére is csak a sokadik újraélesztési kísérletnél tart a márka. Pedig 2010-ben már nem csak vázlatokat, hanem kész autókat mutattak be Genfben, de ebből is inkább névbirtoklási vita, majd hosszú pereskedés lett, mert ketten is állították, hogy jogos tulajdonosok.

Győri szívvel

Az 1904 és 1946 között több mint 12 ezer luxus-sportautót gyártó Hispano Suizát többször megpróbálták feltámasztani. Az újkori sorozat első prototípusának karosszériáját a londoni Royal College of Art-on végzett Erwin Himmel tervezte, ő korábban az Audi különleges modelleket gyártó részlegénél dolgozott, részt vett a Volkswagen konszern több autójának, a quattro Spyder, a Touareg, valamint a Seat Leon kialakításában. A Hispano tulajdonképpen Lamborghini alapokra épült, az alumínium karosszériás kocsi kétturbós motorja Győrből származik. A különleges modell bemutatása után kezdődött a jogvita a névbirtoklásról.

Persorozat

Miguel Suqué Mateu, a néhai befektető dédunokája, a több katalán kaszinót- és szórakozóhelyet üzemeltető Group Peralada cég tulajdonosa svájci bíróságon perli a prototípusokat gyártó Hispano-Suiza Automobilmanufaktur AG-t anyagi kártérítést követelve a márkanév használatáért, annak ellenére, hogy Himmel már megszerezte a jogot az Európai Unió országaiban és Szingapúrban.

A per döntő szereplőévé válhat a Safran SA francia repülőgéphajtómű-gyártó, mely a Hispano-Suiza repülőgépmotor-gyár jogutódja.

Emblematikus madár

Az autó jelvénye egy szálló gólya, de más légi kapcsolata is van. Az 1904-ben alapított Hispano Suiza 1944-ig működött Spanyolországban, de volt franciaországi gyára is: Barcelonában hatezer, Párizsban 2600 autó készült. A H6 szériából 1919-1933 között 2508 darab alváz készült Spanyolországban és Franciaországban. A Laurin&Klement felvásárlása előtt, 1926-1929 között a csehországi Škoda a Hispano-Suiza H6B licence alapján gyártott személyautókat.

Géppuska szinkron

A külföldi üzem 1938-as bezárása után a spanyoloknál repülőgép alkatrészeket gyártottak. Ennek volt hagyomány, mert az első világháborúban a Hispano Suiza üreges főtengelyű repülőgépmotort fejlesztett, hogy ne kelljen a propellerrel szinkronizáló komplikált szerkezettel bajlódni: a hengeres nyíláson át a légcsavar veszélyeztetése nélkül lehetett tüzelni a géppuskával. Igazából az első világháború idején ennek szabadalma hozott komoly nyereséget a márkának: a Birkigt által 1914-ben tervezett 200 lóerős, V8-as repülőgépmotorból ötvenezer készült Franciaországban, Spanyolországban, Angliában, Olaszországban és az USA-ban, Amerikai Egyesült Államokban.

Újabb ígéretek

Amit megint biztosra ígér a cég, hogy a kétüléses HS21-es szuper luxus sportkocsi prototípusa után idén bemutatja a K8 és a HS21-GTS modellek szériaérett változatait. Az ezer lóerősnél nagyobb teljesítményű villanyautók tesztelése jelenleg is tart, állítólag a Carmen nevű járműre több száz előjegyzés érkezett. Az árakról annyit lehet tudni, hogy euróban is hétszámjegyűek.

Viszonyításul annyit, hogy a két éve bemutatott 1070 lóerős benzines V10-es listáján 2,2 millió euró szerepelt. A középmotoros Maguari HS1 GTC 2,8 másodperc alatt gyorsul százra és közel 400 km/h tempóra képes.

Ennél is drágább lesz az alapító unokájáról, Carmen Mateuról elnevezett H6C kódjelzésű elektromos luxuskupé, mely egy 1938-as Hispano-Suiza modellt idéz: az ősmodellt nyolc literes, soros hathengeres és 162 lóerős teljesítményű benzinmotor hajtotta 177 km/órás tempóban. Ennél legalább kétszer gyorsabb lesz az elektromos hajtású áramvonalas Dubonnet Xenia: az utód karbon kompozit váza Barcelonában készült, QEV Technologies cégnél, ami nem mellékesen a Formula E-csapatoknak is beszállítója.

Carmen tesztautók a pályán (felső kép) múlidézű műszerekkel (alsó kép) Forrás: Hispano Suiza

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....