kínai autóexport
Az ukrajnai invázió miatt Oroszország ellen bevezetett nyugati szankciók következtében az elmúlt két évben jelentősen megnőtt a Kínából Oroszországba irányuló autóexport. A Bloomberg elemzése szerint ez a tendencia rendkívül előnyos a belsőégésű motorokkal (ICE) felszerelt járműveket gyártó kínai cégek számára.
Ahogy Kína gazdasága lassult, és az ottani autópiac egyre inkább az elektromos járművek felé tolódott el, új piacok felkutatása vált szükségessé a hagyományos járművek számára. Míg néhány belsőégésű részegység ugyanis adaptálható elektromos modellekhez, sok közülük, például a motorok és a sebességváltók, illetve tartozékaik nem vihető át elektormos autókba. Részben az alkatrészek túltermelése miatt a kínai autóipar számára rendkívül fontossá vált a külföldi piacok felkutatása.
Mivel az Egyesült Államok piaca a kereskedelmi feszültségek és védővámok miatt „zárva van” a kínai modellek előtt, Európában pedig az elmúlt időszakban csökkent a külföldi modellek iránti kereslet – illetve az EU is éppen magas vámtarifákat készül kivetni a kínai autókra -, Oroszország gyümölcsöző piacként jelent meg a kínai autipar számára.
A Nyugat pedig az oroszországi szankciókkal akaratlanul is mentőövet dobott a kínai ICE járműszektornak.
A Bloomberg Economics elemzői szerint a kínai belsőégésű járművek exportja – a 2021 óta tapasztalható növekedéssel párhuzamosan - nagyrészt Oroszországba irányul. Ez a kereskedelem javarészt közvetlenül a két ország között zajlik, további exportútvonalak pedig olyan közvetítő országokon haladnak át, mint Fehéroroszország, Kazahsztán, Kirgizisztán, Tádzsikisztán és Törökország.
„Oroszország, amely még mindig a benzines autókat részesíti előnyben, amelyek tavaly a piac 93,7 százalékát tették ki, ideális piacot jelent a hagyományos kínai autógyártók számára” – írja a Bloomberg.
A kínai autógyártók betöltötték a dél-koreai, európai és japán autógyártók által az orosz piacon hagyott űrt. Bár a helyben gyártott Lada márka őrzi a legnagyob, 30,6 százalékos piaci részesedést Oroszországban, sokat elárul viharos piaci átalakulásról az, hogy a következő hat legkelendőbb márka 2023-ban mind kínai volt. Chery, illetve a Great Wall Motor tulajdonában lévő Haval például jelentős növekedést produkált értékesítésekben: a Chery a piac 11,2 százalékát hasította ki, a Haval pedig 10,6 százalékos részesedésre tett szert, a Haval Jolion crossovere ráadásul a legnépszerűbb külföldi modell lett Oroszországban. De nincs nagy lemaradásban velük szemben a Jeely sem a 8,8 százalékos piaci részesedéssel