A kínai autómárkák rohamléptékű terjeszkedése és számtalan új modell hirtelen megjelenése az orosz autópiacon súlyos pótalkatrészhiányhoz vezetett. Az autókereskedők ezt a "növekedési betegségnek" nevezik, de a helyzet ennél egy fokkal bonyolultabb.
Tizenkilenc új autómárkával gyarapodott tavaly az orosz autópiac, és egytől egyik mind kínai volt.
Egyre gyakrabban halljuk azt a jóslatot, hogy a kínai autógyárak készen állnak arra, hogy "átvegyék a világuralmat". Míg a szándék előszele már megérintette Európát, vajon mi a helyzet Észak-Amerikában, azon belül is az Egyesült Államokban?
Két éven belül a kínai autóipar gyakorlatilag „lenyeli” az orosz autópiacot, kilencven százalékos részt hasít ki belőle - legalábbis ezt jósolja Vjacseszlav Zsiglov, az Orosz Autókereskedők Szövetségének (ROAD) alelnöke és ügyvezető igazgatója.
A kínai export akadozik, szinte minden külkereskedelmi ágazatban csökken a kereslet külföldön. A teljes kivitel 2023 első nyolc hónapjában 5,5 százalékkal esett vissza a tavalyi évhez képest, de ez alól kivételt jelent a szárnyaló autóexport.
Kína 2021-ben 2 millió járművet exportált, ebből 310 ezer elektromos - írja az olasz Il Messaggero napilap internetes kiadása.