kínai autóexport
A hajó – amint a nevéből is látszik – a BYD tulajdona, és a kínai vállalat nyilvánvalóan arra fogja használni, hogy beterítse vele a világot autóival.
A monstrumot a kelet-kínai Jangcsou dokkjából bocsájtották vízre. A BYD Shenzhen a tengeri teherszállítás igazi óriása. Méretei lenyűgözőek: két focipályányi, 219 méter hosszú és 37,7 méter széles, merülési mélysége pedig kilenc méter. Kétszáz autóval több fér bele, mint az eddigi rekorderbe, a SAIC hajójába, s ez is jelentősen megnöveli a BYD azon képességét, hogy termékeit például az európai piacra szállítsa minden vám- és egyéb akadály ellenére.
A hajó méretéhez képest meglehetősen gyorsan, 18,5 csomós (34,3 km/óra) sebességgel képes haladni elektromos és hibrid járművekkel a fedélzetén. A gyorsaság pedig minimalizálja a szállítási időt, ezzel együtt pedig megtakarítja a költségeket is.
A BYD Shenzhen azonban nemcsak méretével és befogadóképességével szárnyalta túl a világ összes, hasonló profilú teherszállító hajóját. Ez a hajó egyfajta technológiai áttörést is jelent a tengeri szállításban. A kínai sajtó szerint innovatív rendszerekkel szerelték fel, amelyek révén a hajó üzemanyagot takarít meg, és minimumra csökkenti a környezetre gyakorolt negatív hatásokat. A kínai média a „legkörnyezetbarátabb” autószállító teherhajónak írja le, amely LNG és hagyományos hajós üzemanyagot is használ.
A BYD Shenzhen a negyedik autószállító hajó a kínai autóipari óriás arzenáljában. Három hasonló, egyenként hétszáz jármű szállítására alkalmas hajóhoz csatlakozik, amelyeket az elmúlt hónapokban bocsájtottak vízre. A sencseni székhelyű autógyártó egy éve, 2024 januárjában indította útnak az első teherhajóját, a BYD Explorert, majd decemberben a BYD Changzhou-t is, amely Európát vette célba, ötezer elektromos járművel a fedélzetén. A minap üzembe helyezték a hétezer autós BYD Hefei-t is.
A vállalat azt tervezi, hogy a jövő év elejére összesen nyolc ilyen teherhajója fogja szelni az óceánokat, s ez a tempó több mint szédületes. Ezek mind úgynevezett RoRo - roll-on/roll-off – hajók, amelyek beépített rámpákon keresztül gördítik le és fel a járműveket. A rámpák a hajó tatján, orrában vagy oldalain helyezkedhetnek el, lehetővé téve a hatékony be- és kirakodást daruk és egyéb külső gépek nélkül.
A BYD 2024-ben 417 204 elektromos járművet exportált, ami 71,9 százalékos növekedés volt 2023-hoz képest. A vállalat 4,25 millió személygépjárművet adott el világszerte, ami azt jelenti, hogy az export a vállalat eladásainak alig tíz százalékát tette ki. A hajók üzembehelyezése várhatóan nagyot fog lendíteni az exporton.
A BYD jelentős vertikális integrációja is egészen egyedülálló a világon. Ahelyett, hogy külső fuvarozókra hagyatkozna, saját szállítmányozó flottát épít ki. Emellett az akkumulátorcsomagjait és celláit is maga gyártja, no meg lítiumbányákat birtokol és működtet. És ehhez jön még a saját elektromosjármű-biztosítója is, amely lefedi az EV-s ellátási lánc minden spektrumát.